تربیت بخشنامهای در فعالیتهای فرهنگی و پرورشی راه به جایی نمی برد
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش مازندران گفت: تربیت بخشنامهای به دنبال تربیت دانشآموزان بر اساس یک مدل بخشنامهای و تبدیل آنان به یک قهرمان بوده که نتیجهی نبود یک الگوی فرهنگی برای تربیت دانشآموزان است.
به گزارش پانا، محمد شعبانی در گردهمایی معاونان و کارشناسان حوزه پرورشی و فرهنگی شهرستانها و مناطق استان با اشاره به اینکه در سال نخست حضور در معاونت پرورشی در پی این بودیم که کجای راه قرار داریم و مهمترین مسئله و فعالیت این حوزه چیست، گفت: آسیبشناسی فعالیتهای فرهنگی مدارس ما را متوجه چهار موضوع تربیت بخشنامهای، گزارشهای صوری، روشهای سنتی و کلیشهای و چالش نیروی انسانی میکند.
شعبانی گفت: تمام اتفاقات دورهی پیشین را به دور از حرفوحدیثها رصد کردیم و دریافتیم که حوزه پرورشی وفرهنگی در دام تربیت بخشنامهای گرفتار بود.
وی افزود: تربیت بخشنامهای به دنبال تربیت دانشآموزان بر اساس یک مدل بخشنامهای و تبدیل آنان به یک قهرمان است که نتیجهی نبود یک الگوی فرهنگی برای تربیت دانشآموزان است.
شعبانی گزارشهای صوری که حتی خوانده نمیشود و در قفسهها خاک میخورد را یکی دیگر از چالشهای حوزه فرهنگی و پرورشی برشمرد و گفت: کار عوامفریبانه و صوری یک کار ضد تربیتی است و سوق دادن دانشآموزان به سمت و سوی فضاهای صوری و سمبلیک خطرناک است.
معاون پرورشی و فرهنگی تأکید کرد: طراحی فضاهای پرورشی و فرهنگی مدارس باید بهگونهای باشد که بیاعتمادی دانشآموزان نسبت به این فعالیتها را ریشهکن کند.
شعبانی با نفی بهکارگیری مربیان و معاونان با رشتههای تحصیلی غیرمرتبط در حوزه پرورشی و فرهنگی گفت: مربی قرآن و معاون پرورشی و مشاور مدرسه اگر تخصص نداشته باشد و جذب شود، در واقع در حق دانشآموزان و بیتامال خیانت شده است.
وی با اعلام اینکه دبیرخانه مسابقات قرآن در سال تحصیلی جدید در دارالقرآنها شکل خواهد گرفت، گفت: دبیرخانه مسابقات فرهنگی و هنری نیز در کانونهای فرهنگی و تربیتی مستقر میشود و همچنین در یکی از کانونهای مرکز استان دبیرخاته مسابقات استانی شکل خواهد گرفت.
ارسال دیدگاه