سرپرست اداره کل فرهنگی هنری:

شوراهای دانش آموزی دارای نقش حاکمیتی هستند

سرپرست اداره کل فرهنگی هنری آموزش و پرورش گفت: شورای دانش آموزی نه یک تشکل زینتی بلکه دارای نقش حاکمیتی هستند و برگزیدگان شوراها در نقش مشاوران وزیر آموزش و پرورش و مدیران کل فعالیت می کنند.

کد مطلب: ۶۷۶۱۵۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا، علی رمضانی امروز دوشنبه اول آبان 96 در نشست خبری بیستمین دوره انتخابات شوراهای دانش آموزی سراسر کشور، اظهار داشت: امسال به فضل خداوند بیستمین دوره انتخابات شوراهای دانش آموزی را در روز سوم آبان ماه در سراسر کشور برگزار می کنیم. این جشنواره دموکراسی از معدود فعالیتهایی است که با این حجم مخاطب برگزار می شود.

وی در خصوص اهمیت شوراهای دانش آموزی در اداره مدارس، گفت: قانون برخی مسئولیت ها را به دانش آموزان سپردیم زیرا دانش آموزان در شورای مدرسه و انجمن اولیا و مربیان دارای حق رای هستند . تاثیرگذاری دانش آموزان از طریق شوراها به اندازه کل معلمان همان مدرسه است. یعنی رای مساوی دارند.

سرپرست اداره کل فرهنگی هنری، اردوها و فضاهای پرورشی در خصوص انتخابات امسال گفت: در این رویداد 650 هزار نفر برگزیده می شوند تا دغدغه های دانش آموزان را به مسئولان منتقل کنند.

می توانیم بسیاری از فعالیتهای مدرسه را به دانش آموزان بسپاریم

وی خاطرنشان کرد: ما خواهان این هستیم که مدیران و معلمان اجازه دهند دانش آموزان نقش و مسئولیت بیشتری بپذیرند. ما می توانیم بسیاری از فعالیتهای مدرسه را به دانش آموزان بسپاریم و آنها به دلیل بینش خوبی که دارند از اداره آن بر می آیند.

رمضانی به فعالان شوراهای دانش آموزی توصیه کرد به همه تشکلها اجازه فعالیت بدهند و گفت: هلال احمر،انجمن اسلامی دانش آموزی و پیشتازان و بسیج دانش آموزی از جمله تشکلهایی هستند که می توانند در این فضا حضور داشته باشند.

وی افزود: در شورای آموزش و پرورش اهداف خوبی برای شوراهای دانش آموزی تعریف شده است. یکی از آنها رویکرد اجتماعی شوراهاست. باید با نقش هایی که به دانش آموزان در شورا می دهیم فضا را برای پذیرفتن نقش های بزرگتر در آینده آماده کنیم.

انتخابات شوراهای دانش آموزی بزرگترین تجلی مشارکت شهروندی

سرپرست اداره کل فرهنگی هنری، اردوها و فضاهای پرورشی رویکرد دیگر شورا را رویکرد آموزشی برشمرد و گفت: باید به عنوان یکی از ارکان مدرسه ، نظرات و نگاه دانش آموزان در خصوص کتابهای درسی و برنامه های آموزشی از طریق شورای دانش آموزی مطرح شود.

وی رویکرد سیاسی و فرهنگی را از دیگر نقش های شوراهای دانش آموزی برشمرد و افزود: هدف ما این است که دانش آموزان بیشترین مشارکت را در مدرسه داشته باشند و انتخابات شوراهای دانش آموزی می تواند بزرگترین تجلی مشارکت شهروندی باشد.

رمضانی از وزارت کشور خواست حضور فعال در انتخابات داشته باشد و بیان کرد: استانداران و بخشداران در مقام رؤسای شوراهای آموزش و پرورش با حضور در محل های رای گیری باید به تمرین انتخابات در جامعه کمک کنند.

9 میلیون نفر در 95 هزار واحد آموزشی در انتخابات شرکت می کنند

رمضانی در خصوص مقررات برگزاری انتخابات شوراها در مدارس، گفت: در دوره ابتدایی به جز کلاس اول و دوم مدارسی با کمتر از 100نفر دانش آموز ، 5 عضو اصلی و 2 عضو علی البدل انتخاب خواهند شد. از 101 تا 150 نفر دانش آموز 7 عضو اصلی و 2 عضو علی البدل ، از 151 به بالا 9 عضو اصلی 2 عضو علی البدل، در دوره متوسطه تا 250 دانش آموز 5عضو اصلی و 2 عضو علی البدل ، از 251 تا 350 دانش آموز 7 عضو اصلی 2 عضو علی البدل ، از 351 تا 550 عضو 9 عضو اصلی 2 عضو علی البدل ، از 551 به بالا 11 عضو اصلی 2 عضو علی البدل انتخاب می شوند.

وی افزود: انتظار داریم مدیران کل ، مسئولان حوزه ستادی در استان ها ، مدیران آموزش و پرورش شهرستان ها و مناطق همگی در انتخابات حضور داشته باشند و نظارت کنند.

سرپرست اداره کل فرهنگی هنری، اردوها و فضاهای پرورشی در خصوص نقش شوراها در تصمیمات مدارس، گفت: مصوبات مدرس بدون رای شورای دانش آموزی جنبه قانونی نمی گیرد و انتظار ما این است که دانش آموزان حوزه مسئولیت خود را گسترده تر کنند. امروز 9 میلیون نفر از 13 میلیون دانش آموز در 95 هزار واحد آموزشی در انتخابات شوراها مشارکت می کنند و امیدواریم این مشارکت بیشتر شود.

وی با اشاره به نقش اولیا در انتخابات شوراها گفت: با توجه به این که اعضای شورای دانش آموزی به عضویت انجمن اولیا و مربیان در می آیند خانواده ها هم در این انتخابات حضور فعال دارند.

رمضانی گفت: علیرغم تاکیدات مقام معظم رهبری و رئیس جمهور درخصوص دادن نقش بیشتر به جوانان و دانش آموزان، هنوز حضورجوانان در جامعه با سختی همراه است و امیدواریم با کمک شما بتوانیم زمینه حضور جوانان را در جریان سازی های جامعه فراهم کنیم.

امسال راهپیمایی 13 آبان ویژه برگزار می‌شود

وی در ادامه با اشاره به در پیش بودن روز 13 آبان روز بسیج دانش آموزان در استکبار ستیزی، بیان کرد: روز شنبه 13 آبان راهپیمایی بزرگی با حضور همه دانش آموزان، فرهنگیان و اولیا برگزار می شود. انتظار ما این است که به دلیل مسائلی که اخیرا استکبار امریکا برای دنیا و کشور ما ایجاد کرده است امسال شاهد حضور ویژه دانش آموزان و مردم در این راهپیمایی باشیم.

سرپرست اداره کل فرهنگی هنری در پایان خاطرنشان کرد: شوراهای دانش آموزی نه یک تشکل زینتی بلکه دارای نقش حاکمیتی است و برگزیدگان شوراهای دانش آموزی در استان ها مشاور مدیرکل و در سطح کشور نماینده مجلس دانش آموزی و مشاور وزیر آموزش و پرورش هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار