وزیر آموزش و پرورش:
معلمان برای تصدی پست مدیریت اعلام کاندیداتوری کنند
وزیر آموزش و پرورش گفت: از امروز معلمان می توانند برای تصدی پست های خالی مدیریت مدارس از طریق سامانه ای که برای این منظور طراحی می شود، اعلام کاندیداتوری کنند که این گامی در جهت شایسته سالاری است.
به گزارش خبرنگار پانا، سید محمد بطحائی امروز ۳۰ مهرماه ۹۶ در گردهمایی مدیران و موسسان مدارس غیردولتی شهر تهران، اظهار داشت: در سندتحول مدرسه کانون اصلی تعلیم و تربیت تلقی می شود. باید مهمترین رکن در مجموعه آموزش و پرورش مدرسه باشد و هر آنچه غیر از مدرسه است همه باید سازمان های حمایت کننده و در خدمت مدرسه باشند. این یکی از مهمترین عوامل موفقیت برای همه نظام های آموزشی از جمله نظام آموزشی ماست و هر چه فاصله ما با این مطلوب بیشتر باشد از موفقیت دور شده ایم.
هنوز مدرسه فرع است
وی افزود: متاسفانه علیرغم همه تلاشهایی که تا کنون انجام دادیم تا مدرسه رکن اصلی تعلیم و تربیت شود باید با شرمندگی اعتراف کنم هنوز فاصله ما با این مطلوب، زیاد است. هنوز مدرسه اصل نیست و فرع محسوب می شود. ادارات آموزش و پرورش، وزارتخانه و وزیر اصل هستند و تا وقتی چنین است نباید امیدی به موفقیت نظام آموزش و پرورش داشته باشیم.
وزیر آموزش و پرورش با ذکر این مطلب که برای رسیدن به هدف مدرسه محوری در سال تحصیلی جدید سه برنامه عملیاتی در نظر گرفته شده است گفت: اولین برنامه ما ارتقای شایستگی های مدیران مدرسه است تا وقتی به شایستگی نرسد مدرسه محوری تحقق پیدا نمی کند.
صلاحیت معلمان برای تصدی مدیریت بررسی می شود
بطحائی با اشاره به این مطلب که از امروز فراخوانی برای استفاده از معلمان در ظرفیت های خالی مدیریت مدارس منتشر شده است، گفت: به تدریج ظرفیت خالی پست های مدیریت در یک سامانه معرفی می شوند. یعنی مشخص شود فلان مدرسه نیاز به مدیر دارد. هر معلمی که شرایط لازم را دارد می تواند برای تصدی پست مدیریت اعلام کاندیداتوری کند. سامانه امتیازات شخص را بررسی می کند و تیمی هم برای بررسی صلاحیت های افراد وجود دارد که در نهایت لیستی از افراد واجد شرایط برای تصدی مدیریت را در اختیار مدیرمنطقه قرار خواهد داد. این نخستین گام به سمت شایسته سالاری است.
۷۰۰ صفحه مقررات برای اداره هر مدرسه
وزیر دومین برنامه را تفویض اختیار و کاهش تمرکز سازمانی اعلام کرد و افزود: برای من باعث تاسف است که امروز قریب به ۷۰۰ صفحه مقررات به مدرسه ابلاغ می کنیم تا مدیر بر اساس آن مدرسه اش را اداره کند. تقریبا هیچ کشوری این همه تمرکز بر اداره مدارس ندارد و تا زمانی که این تمرکز سیطره دارد مدرسه کانونیت نخواهد داشت.
هر مدرسه با موقعیت قبلی خود سنجیده شود
طراحی و اقرار نظام تضمین کیفیت در اداره مدارس سومین برنامه بطحائی بود که درباره آن گفت: ما نظام تضمین کیفیت را در مدارس غیردولتی داریم اما در بخش دولتی این تضمین کیفیت دیده نمی شود. ما در سال جاری تحصیلی اولین مرحله این تضمین کیفیت را استقرار خواهیم داد. بر اساس این نظام هر مدرسه با موقعیت قبلی خود مورد قضاوت قرار می گیرد و پیشرفت ها و پسرفت های آن سنجیده می شود.
توسعه مشارکت غیردولتی یک الزام است
وی با اشاره به مبحث مشارکت در حوزه آموزش و پرورش، بیان کرد: اموزش و پرورش امروز بدون مشارکت بخش غیردولتی به سرانجام نخواهید رسید. مشارکت بخش غیردولتی در آموزش و پرورش امروز یک انتخاب نیست، یک الزام و اجبار است. اگر دلمان برای آینده این کشور می تپد انتخابی جز توسعه مشارکت غیردولتی در آموزش و پرورش نداریم.
بطحائی در توضیح صحبت های خود ادامه داد: معمولا به محض این که بحث مشارکت غیردولتی مطرح می شود عده ای فکر می کنند دولت قصد دارد از خود سلب مسئولیت کند. این طور نیست. هزینه آموزش و پرورش عمومی را باید دولت ها پرداخت کنند اما معنای آن این نیست که خود دولت ها لزوما باید مجری آن باشند.
وی تصریح کرد: هزینه آموزش در کشور ما بالاست و هزینه جاری هر دانش آموز در کشور تقریبا ۳ میلیون تومان است. مشارکت بخش غیردولتی می تواند کیفیت را افزایش دهد و زمینه بهره وری را بالاببرد .
ارسال دیدگاه