رئيس مركز برنامه ريزي منابع انساني و فناوري اطلاعات:
محدوديت در شايسته گزيني معلمان، پيامد طرح استخدامي مصوب مجلس است
رئيس مركز برنامه ريزي منابع انساني و فناوري اطلاعات گفت: ايجاد محدوديت در شايسته گزيني معلمان از پيامدهاي اجراي طرح استخدامي مصوب مجلس است.
به گزارش پانا، اسفنديار چهاربند با اشاره به تصويب طرح استخدام مربيان پيش دبستاني و نهضت سواد آموزي در مجلس شوراي اسلامي، اظهاركرد: اين طرح دركميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي، دبيرخانه شوراي عالي آموزش و پرورش، اداره كل تدوين قوانين مجلس، مركز پژوهشها مجلس، سازمان امور اداري و استخدامي كشور و وزارت آموزش و پرورش بررسي و به دليل مغايرت با اسناد بالادستي، افزايش هزينههاي دولت و كاهش كيفيت آموزشي، تضاد با عدالت استخدامي و تعطيلي دانشگاه فرهنگيان، رد شد .
وي آمار مشمولان اين طرح استخدامي را ۱۲۱ هزار نفر اعلام و تصريح كرد: از اين آمار ۴۲ هزار نفر مربي پيش دبستاني ، ۶۰ هزار مربي نهضت و ۱۸ هزار نفر ساير افراد از جمله خريد خدمات هستند.
چهاربند خاطر نشان كرد: براساس برنامه ششم توسعه سهميه استخدام آموزش و پرورش تا سال ۱۳۹۹، ۱۸۵ هزار نفر است اما در صورتي كه طبق مصوبه مجلس ۱۲۱هزار نفر جذب شوند، ۶۵ درصد ظرفيت استخدامي را از دست خواهيم داد.
وي ادامه داد: ۹۴ درصد افراد مشمول خانمها هستند كه با سياست توازن نيرو مغايرت دارد همچنين ۹۳ درصد مشمولين در شهرهاي بزرگ و مراكز استان ها سكونت دارند درحالی که روستاها، عشایر و مناطق مرزی نیازمند نیروی انسانی هستند، و از همه مهمتر رشته تحصيلي ۴۴ هزار و۷۷۰ نفر معادل ۳۷ درصد افراد مشمول طرح، مطابق با رشتههاي تدريس دوره متوسطه نظري است كه تا سال ۱۳۹۹ هيچ نيازي به جذب آنها نيست .
رئيس مركز برنامه ريزي منابع انساني و فناوري اطلاعات، كسب موقعيت نخست تربيتي جهان اسلام، توسعه عدالت آموزشي، برقراري نظام كارآمد، معلم محوري، تقويت نگاه تخصصي به دوره ابتدايي، استقرار نظام سنجش صلاحيت و ... را ازجمله اهداف تعليم و تربيت ايران برشمرد و عنوان كرد: مغايرت این مصوبه با بند ب، مغايرت با جز ۱ و ۳ و بند الف، مغايرت با تكليف آموزش و پرورش همگي در ماده ۶۳ ، همچنين مغايرت با بند ۲ سياستهاي كلي علم و فناوري، تضاد با سياستهاي كلي ايجاد تحول، مغايرت با ماده يك سياستهاي كلي ابلاغي رهبري، مغايرت با بند۱۰سياستهاي كلي نظام اداري، مغايرت با اصول ۱۲۶ و ۷۵ قانون اساسي، مغايرت با تبصره ۱۰ ماده ۱۷ قانون تعيين تكليف معلمان حق التدريس ومغايرت با ماده۱۲۳برنامه پنجساله ششم توسعه از جمله مغايرتهاي قانوني مصوبه اخير مجلس شورای اسلامی است .
وي ادامه داد: انسداد بلند مدت تحول درآموزش و پرورش - محدود كردن شايسته گزيني فرهنگيان، تشديد عدم تعادل جنسيتي و منطقه اي نيروي انساني، كاهش پوشش تحصيلي و افزايش با زمانده از تحصيل به دليل كمبود شديد معلم در مناطق روستايي، عشايري و مرزي، كاهش كيفيت آموزشي - عدم تعادل توزيع نيروي انساني غيرمولد و مازاد و بارمالي سنگين بازنشستگي۳۰۰ هزار نفر طي ۴ سال، لاينحل ماندن وضعيت اشتغال نيروهاي شاغل در نهضت و پيش دبستاني، حذف كامل كليه پذيرشهای دانشجو معلم در ۱۶۳ بوم، كاهش ۷۰ درصدي سهميه استخدامي ايثارگران، تعطيلي ۳۵ پرديس فرهنگيان و افزايش بي سوادي در افراد زير۵۰ سال، از پيامدهاي اجراي طرح استخدام مربيان پيش دبستاني و نهضت سواد آموزي است .
ارسال دیدگاه