هیئت عزاداری در نی ریز با قدمت بیش از 700 سال

كلمة‌ «هيئت» در لغت به معناي «صورت، شكل، حالت هر چيز» آمده است. و منظور از هيئت هاي عزاداري، نوعي تشكل مذهبي، بر محور عزاداري براي سيد الشهداء و ائمه ـ عليهم السّلام ـ است. مجموعه هايي از مردم هر محله، در شهرها يا روستاها، كه براي سوگواري و روضه خواني نسبت به امام حسين ـ عليه السّلام ـ بويژه در ايام عاشورا تشكيل مي يابد.

کد مطلب: ۶۶۹۷۴۵
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا فارس؛ در ایام ماه محرم، ایران شکل دیگری به خود می گیرد. در هر نقطه و گوشه ای از این کشور و خصوصا در شهر نی ریز بساط عزاداری برای سومین امام شیعیان برپاست و مردمی از سنین مختلف در مساجد و حسینیه ها جمع شده و به عزاداری برای امام حسین(ع) و یاران باوفایش می پردازند. در این گزارش با سه تن از هیئت داران با سابقه و پیرغلامان هم کلام شده ایم.

حسینیه مسجد نو ، قبل از حکومت شاه حسین صفوی تاسیس شده و از قدیمی ترین حسینیه های نی ریز با قدمت بیش از 700 سال است.

محمود حقیری مسئول هیئت حسینیه مسجد نو می گوید آیت الله سید محی الدین فال اسیری نام حسینیه را ام الحسینیه در نی ریز نام نهاد.


وی خاطر نشان شد: زمان شاه سلطان حسین به مکان حسینیه "ماتم سرا" می گفتند و بعد از ماتم سرا به "اجاق امام حسین (ع)" تبدیل شد.

اعتقاد مردم به شفای درماندگان و ارادتمندان امام حسین (ع) در این مکان سالیان سال است که حاکم است.

محمود حقیری تبلور شعور و شور حسینی را آماده سازی زمینه فراگیری از فرهنگ صحیح عاشورایی امام حسین (ع) در راستای ظهور آقا امام زمان (ع) و سپردن پرچم بزرگ عاشورایی به دست آن حضرت می داند.

وی درپایان در خصوص نحوه برگزاری برنامه های مرتبط به ماه محرم و عزاداری سیدالشهدا (ع) گفت؛ در برنامه های امام حسین (ع) هیچ گونه مشکلی وجود ندارد و اگر هم باشد با تمسک به آقا امام حسین (ع) مشکلات رفع می شود.

لطف و کرم اهل بیت از هیچ کس و هیچ چیز دریغ شدنی نیست.

هیئت جواد الائمه نیز در سال تاسیس 1357تاسیس شده و در حال حاضر مسوولیت آن برعهده محمد علی احمد زاده است.

محمد علی احمد زاده مسئول هیئت جوادالائمه گفت: نکوداشت و زنده نگه داشتن عزای سرور و سالار شهیدان امام حسین (ع) و انتقال آن به نسل جوان و انتقال حماسه حسینی به نسل جوان و آینده است.

وی عشق به اهل بیت و عزاداری سید الشهدا (ع)، شور زائد الوصف ارادتمندان امام حسین (ع) و بازتاب آن در محل عزاداری و مشارکت عموم مردم در این برنامه ها را غیر قابل وصف توصیف کرد.

وی توجه مسئولین به هیئت ها و ارج نهادن به دسته جات در راستای بهتر انجام شدن اینگونه مراسمات را گامی موثر و اقدامی فرهنگی گونه عنوان کرد.

هیئت رزمندگان اسلام نیز از دیگر هئیت های نی ریز است که در سوم خردادماه سال 72 تاسیس شده است و به گفته ی قلی پور دبیر اجرایی آن ، این هیئت به صورت هیئت امنایی مدیریت می شود .

وی در خصوص ولایت پذیری اظهارداشت : امیدوارم خداوند به همه خادمین هیئت ها ، تکایا و ... کمک کند تا تابع محض ولایت باشند که بار دیگر امام زمانشان با بی بصیرتی و مظلومیت به شهادت نرسد و اهل بیتش به اسارت نرود .

وی گفت : تمام مسئولین فرهنگی که وظیفه ای به گردن دارند بدانند که فردای قیامت همانند اعضای بدن که شهادت می دهند در خصوص مسئولیتی که در کشور و یا شهرستان دارند باید پاسخگوباشند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار