معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش مازندران در گفتگو با پانا
موفقیت دانشآموزان در گرو ماندگاری در کلاسهای مدرسه است
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش مازندران گفت: «رمز موفقیت دانشآموزان حضور و ماندگاری در کلاس درس و فضای مدرسه است، حال آنکه توجه بیش از اندازه به کلاسهای خصوصی خارج از مدرسه، مدرسه را به مدرسه مجازی که مغایر با سند تحول بنیادین است تبدیل میکند.»
اسفندیار نظری در گفتگو با خبرنگار پانا-مازندران، عدم استقبال دانشآموزان به رشته ریاضی را یکی از دغدغههای چهارسال اخیر آموزش و پرورش در هدایت تحصیلی برشمرد و گفت: «در سال تحصیلی ۹۶-۹۵ که نخستین سال هدایت تحصیلی دانشآموزان در پایه نهم بود، در سراسر کشور ۱۱ درصد دانشآموزان به رشته ریاضی هدایت شدند و در مازندران که باید ۲۷/۵ درصد دانشآموزان به رشته ریاضی هدایت میشدند، ۲۱/۵ درصد آن تحقق یافت.»
نظری افزود: «با توجه به استخراج نهایی نمرات دانشآموزان در پایه سوم دبیرستان، پایه دهم، پایه نهم و پایه هفتم و با توجه به تفاوت ارزشیابی دوره ابتدایی (کیفی-توصیفی) و متوسطه اول (کیفی-کمی)، در مازندران کارگروه ویژهای با ریاست مدیرکل آموزش و پرورش استان تحت عنوان «ستاد کیفیتبخشی به رشته ریاضی» تشکیل شد تا علت عدم استقبال خانواده و دانشآموز به رشته ریاضی مشخص شود.»
بر اساس امار ارئه شده از سوی معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش مازندران در سال تحصیلی ۹۶-۹۵ مازندران در امتحانات نهایی رشته ریاضی از رتبه دوازدهم به رتبه دهم ارتقا یافت؛ در حالیکه در رشته تجربی رتبه دوم و در رشته انسانی رتبه ششم کشور را داراست و در مجموع همچنان میانگین نمرات دانشآموزان در رشته ریاضی چه در استان مازندران چه در سایر استانها و چه در حالت کلی در کشور نسبت به رشته تجربی و انسانی پایینتر است .
نظری علت اصلی دوری خانواده و دانشآموز از رشته ریاضی را ترس عمده خانوادهها از عناوین کتب درسی رشته ریاضی دانست و اعلام کرد که این موضوع با سازمان تألیف کتب درسی مکاتبه شده است و در عین معتقد است که بیشتر مشکلات پیش رو مانند افت تحصیلی دانشاموزان در پایه ششم که به پایه هفتم و غیره تسری مییابد، در آماده نبودن زیرساختها پیش از اجرای سند تحول بنیادین است.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش مازندران تأکید کرد: «باید دانشاموزان بر اساس برنامه ششم توسعه کشور به شاخهها و رشتههایی هدایت شوند که بر اساس آن هم توسعه متوازن در رشتههای تحصیلی رعایت شود و هم ورود دانشآموزان به بازار کار در نظر گرفته شود.»
نظری اعلام کرد: «برای بررسی مشکلات و راهکارهای مربوط به رشته ریاضی، همایشی تحت عنوان «کیفیتبخشی به رشته ریاضی» و همچنین پانزدهمین کنفرانس ریاضی در بوشهر و شانزدهمین کنفرانس ملی کشور در شهریور ماه ۹۷ در شهرستان بابلسر برگزار خواهد شد. در عین حال که دو کنفرانس استانی نیز با همکاری دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه مازندان در دو سال تحصیلی گذشته نیز برگزار شد.»
معاون مدیرکل آموزش و پرورش مازندران ضمن اشاره به این واقعیت که در حال حاضر دانش آموز ترجیح میدهد به ترتیب به رشته تجربی، انسانی، هنرستان و در آخر به رشته ریاضی وارد شود، افزود: «علت عمدهی عدم استقبال دانشآموزان به رشته ریاضی، عدم سنخیت در توازن رشتههاست با توجه به بازار کار که بازار کار متوازنی نیست خانوادهها ترجیح میدهند با توجه به نیاز اندکی که در بازار کار نسبت به رشته تجربی وجود دارد، فرزندان خود را به این رشته وارد کنند. در مرتبهی بعدی نیز سخت بودن کتابهای درسی رشته ریاضی مطرح است که البته با استقرار پایه نهم، یازدهم و دهم و حذف دوره پیشدانشگاهی، محتوای کتابها با توجه به توانایی دانشآموزان تنظیم شود.»
هدایت ۴۵ درصد دانشآموزان به شاخهی فنی و حرفهای و کارودانش
نظری با اشاره به اینکه بر اساس سند تحول بنیادین با حذف سال چهارم تحصیلی تمامی شاخهها و رشتههای متوسطه دوم از جمله هنرستانها سه ساله شدند، گفت: «در مازندران ۳۲۴ هنرستان فعال است که شامل ۱۲۴هنرستان فنی و ۲۲۰ هنرستان کارودانش میباشد و تا سال تحصیلی ۹۶-۹۵، ۳۲ هزار و ۵۰۰ دانش آموز در این هنرستانها مشغول تحصیل بودهاند.»
بر اساس گفته نظری در سال تحصیلی جاری باید ۴۵ درصد دانشآموزان به شاخهی فنی و حرفهای و کارودانش و ۵۵ درصد به شاخهی نظری هدایت شوند و طبق آمار قریب به ۴۰ درصد آن تحقق یافت و در سامانه سناد ثبت شد که تا پایان برنامه توسعه ششم باید به ۵۰ درصد برسد.
نظری اعلام کرد: «به دستور استاندار و با هماهنگی مدیرکل آموزش و پرورش و مجمع خیرین استان، مجمع خیرین ویژه تقویت هنرستانها چه در ساخت و چه در تجهیز هنرستانها تشکیل میشود تا به تحقق این خواسته برسیم. در حال حاضر نیز استاندار از اعتبارات استانی مبلغ یک میلیارد تومان به تخصیص دادند و منتظر وصول دو درصد فروش گاز برای تجهیز هنرستانها و آزمایشگاههای مدارس هستیم.»
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش مازندران در پاسخ به سوالی مبنی بر زمان به موقع توزیع کتب درسی در هنرستانها با توجه به تأخیر یکماهه توزیع کتب این شاخه در سال تحصیلی گذشته، گفت: «در این مورد نیز چالش به وجود آمده در سال گذشته به اجرای سند تحول بنیادین پیش از آمادگی زیرساختها بازمیگردد که به دلیل استقرار پایه دهم مشکلاتی در پیش بود اما امسال مشکلی در توزیع کتب شاخه کارودانش نداریم.»
هیچ دانشآموزی در صورت عدم کسب رتبه لازم نمیتواند وارد رشته تحصیلی مورد نظر شود
نظری ضمن رد کردن مغایرت هدایت تحصیلی و ورود دانشآموزان بر اساس نمره کسب شده به رشته خاص با ورود آنان به هر رشتهای در مدارس غیردولتی، گفت: «هدایت تحصیلی بر اساس سه رویکرد عملکرد مشاورین، عملکرد تحصیلی و ظرفیت شهرستان و منطقه و استان شکل میگیرد. امسال طبق شیوهنامه وزارت آموزش و پرورش دانشآموز باید برای ورود به سه شاخه نظری، فنی و حرفهای و کارودانش نمره لازم را کسب کند. در راستای حمایت از مدارس غیردولتی، دانشآموز اگر در یک رشته در رتبه الف تا دال قرار گرفت و ظرفیت آن مدرسه اجازه داد، وارد رشته مورد نظر میشود اما اگر قصد داشت در مدارس غیردولتی ثبت نام کند در صورتیکه رتبه الف تا دال را کسب کند بدون در نظر گرفتن ظرفیت، اجازه دارد وارد رشته مورد نظرش شود اما اگر این چهار رتبه را کسب نکرده باشد حتی در مدارس غیردولتی حق ثبت نام ندارد و تخلف آن مدرسه محسوب میشود همانطور که در سال تحصیلی گذشته در یکی از شهرستانها منجر به عزل مدیر شد.»
نظری با بیان اینکه آموزش و پرورش مازندران هر سال پروژه مهر را از آبانماه سال قبل با شش کارگروه ویژه شروع میکند، گفت: «سال گذشته نگاه ما به کیفیتبخشی به پیشدبستانی و استقرار پایه دهم بود و امسال استراتژی ما پررنگتر کردن نقش مدیران است با انتخاب شعار «مدیر رهبر برنامه درسی» و تغییر رویکرد مدیر صرف اداری و آموزشی به راهبر آموزشی و تربیتی است.»
نظری گفت: «در سال تحصیلی گذشته نزدیک به ۲۳۰ هزار دانش آموز در دوره ابتدایی و ۲۰۰ هزار دانشآموز در دوره متوسطه اول و دوم. امسال با احتساب پیدبستانیها ۵۲۵ هزار دانشآموز در مازندران مشغول به تحصیل بودند که برای هههی آنان متناظر با شش کارگروه ویژه و شورای پروژه مهر در شهرستانها و مناطق نیز تشکیل شد و پنج سیاست کلان پروژه مهر شامل مدرسه بانشاط، فرصتهای برابر آموزشی، گسترش فرهنگ مشارکت، توانمندسازی مدیران مدارس، تمرکز زدایی را پیگیری میکنند.»
معاون آموزش متوسطه با بیان اینکه هفت برنامهی ویژه در پروژه مهر برای شروع تحصیلی در دستور کار قرار داشته است، گفت: «این برنامهها شامل ۱- استقرار پایه یازدهم با رویکرد توزیع نیروی انسانی، سازماندهی فضا و تجهیزات، تغییر رشته دانشآموزان، آموزش کتب جدیدالتالیف، ۲-هدایت تحصیلی، ۳-طرح سه ساله شدن هنرستانها، ۴-بهداشت مدارس، ۵-مدرسه بانشاط، سرویس مدارس، ۶-ثبتنام دانشآموزان و ۷-کیفیتبخشی به رشته ریاضی در راستای ورود دانشآموزان به رشته ریاضی بوده است.»
کلاسهای خصوصی مدارس را به مدرسه مجازی تبدیل میکند
نظری یکی از دغدغههایی که عمدتا متعلق به شهرهای بزرگ است را «عدم ماندگاری دانشاموز در کلاس درس» عنوان کرد و گفت: «در کنکور سراسری امسال محمدرضا نادری رتبه سوم و یاسمن میر رتبه ششم تجربی کشور رمز موفقیت خود را ماندگاری در کلاس درس و مدرسه برشمردند. حال آنکه با توجه بیش از اندازه به کلاسهای خصوصی و آموزشگاههای خارج از مدرسه میزان ماندگاری و حضور و توجه دانشآموز در کلاس درس و مدرسه کم خواهد شد و با این پدیده برخورد خواهد شد چراکه مدرسه را به مدرسه مجازی تبدیل میکند که نگاهی متعلق به دانشگاه پیام نور است نه مدرسه.»
معاون آموزش و پرورش مازندران تأکید کرد: «تمام تلاش ما این است که به مدیران مدارس تکلیف شود که دانش آموز برابر قوانین باید سال تحصیلی را در مدرسه بگذراند و از فضای مدرسه استفاده کند در عین حال که می توان از ظرفیت آموزشگاهها زمانی استفاده کرد که به مدرسه لطمهای وارد نشود. باید به این نکته توجه داشت که یکی از مشکلات مدارس ما حافظه محوری است که بر اساس آن دانشاموز تصور میکند با شرکت در دو جلسه کلاس خصوصی مشکل را حل خواهد کرد، در حالی که اساس تربیت این است که دانش آموز متفکر و نوآور و خلاق باشد که تنها در ماندگاری او در مدرسه به دست میآید.»
سازمان دانشآموزی میتواند بالقوه و بالفعل در خدمت آموزش و پرورش باشد
معاون آموزش متوسطه سازمان دانشآموزی را سازمانی عنوان کرد میتواند بالقوه و بالفعل در خدمت آموزش و پرورش باشد و گفت: «یکی از رویکردهای جدید آموزش و پرورش بر اساس سند تحول بنیادین، ورود دانشآموزان به عرصه مهارتآموزی و هویتبخشی به آنان است به این معنا که در دوره ابتدایی شخصیتبخشی به دانشآموزان، در متوسطه هویتبخشی و توجه به فرهنگ بومی-ملی، کارآفرینی و مهارتیابی مدنظر است که سازمان دانشآموزی بهترین نهادی است که میتواند در این عرصه وارد شود و مثمر ثمر باشد.»
نظری با اشاره به چهار لایه تربیت شامل تغییر در دانش، تغییر در نگرش، تغییر در رفتار فردی و تغییر در رفتار اجتماعی و گروهی دانشآموز گفت: «اگر سازمان دانشآموزی در دو لایه دوم و سوم به کمک آموزش بیاد و همراه با امور تربیتی مهارتهای زندگی دانشآموزان را برای آنان محقق کند، دستیابی به لایه چهارم امکانپذیر خواهد بود.»
نظری تأکید کرد: «اگر قرار است دانشآموزان ما در کنار کسب علم و دانش، مهارتهای زندگی را نیز بیاموزند همکاری آموزش، امور تربیتی و سازمان دانشآموزی اجتنابناپذیر خواهد بود.»
ارسال دیدگاه