رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی اعلام کرد:

سونامی بازنشستگی در آموزش و پرورش استثنایی

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت:تعداد نفرات جذب شده در آموزش و پرورش استثنایی با افرادی که بازنشسته می شوند متناسب نیست و خروجی هایمان بیشتر است که باید برای این مساله فکری کرد.

کد مطلب: ۶۶۵۰۰۰
لینک کوتاه کپی شد

مجید قدمی در گفت و گو با خبرنگار پانا در مورد نحوه برخورد با خانواده های دارای فرزند با نیاز ویژه اظهارکرد:اعتقاد داریم معلولیت مشکل فرد نبوده و مشکل جامعه محسوب می شود بنابراین باید سعی کنیم در کنار خانواده ها به کاهش این مشکل بپردازیم؛ چراکه وقتی خانواده با چنین مشکلی مواجه می شود در ابتدا دچارمشکلات روحی و اجتماعی شده و نیازمند خدمات راهنمایی و مشاوره می شود .

وی ادامه داد: خانواده درمواجه با فرزند دچار مشکل معلولیت با واکنش‌های مختلفی از قبیل انکار، خشم، افسردگی روبه رو می‌شود که باید به خانواده ها برای رسیدن به این مرحله پذیرش کمک کنیم.

قدمی با بیان اینکه تشخیص به موقع ناهنجاری کودکان ازاهمیت بسزایی برخورداراست، تصریح کرد: طرح سنجش سلامت به تشخیص این مساله کمک می کند البته باید در یک سیستم درست تشخیص به موقع ناهنجاری ها را به سن نوزادی برسانیم؛ چرا که برخی ازاین مشکلات طی دوران بارداری قابل تشخیص است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: خدمات حمایتی جامع باید به دانش آموزان با نیازهای ویژه ارائه شود همچنین ضروری بوده خدمات مشاوره ای را از بدو تشخیص شروع کنیم؛ با توجه به هزینه‌های بالای درمانی این گروه از بچه ها در بخش جراحی، تامین دارو، کاشت حلزون و ارائه بسته‌های حمایتی از سوی آموزش و پرورش استثنایی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه مورد توجه قرارگرفت.

تاثیر خدمات حمایتی در جذب دانش آموزان

قدمی در مورد تاثیر خدمات حمایتی بر پوشش دانش‌آموزان اظهار کرد: خدمات حمایتی برنامه‌ای انسانی است که در حوزه های مختلف شروع شده وبه عنوان کمکی برای خانواده این دانش آموزان محسوب می شود که در این ارتباط براساس آخرین آمار 5 هزار و 500 دانش‌آموز تحت پوشش قرارگرفته که در ترغیب خانواده ها برای ثبت نام فرزندشان در مدارس استثنایی نیز موثر بوده است.

پنهان کاری آفت حضور دانش آموزان در کلاس های درس

قدمی تصریح کرد: اکنون مدرسه، معلم و امکانات درحوزه آموزش و پرورش استثنایی تامین شده است اما پوشش تحصیلی به دلیل پنهان‌کاری با استاندارد جهانی همخوانی ندارد که باید به منظور ترغیب خانواده ها برای حضور فرزند معلولشان در مدرسه کار فرهنگی انجام داد.

قدمی بیان کرد: اکنون حدود۱۳۰هزار دانش آموز با نیاز ویژه داریم که از این تعداد حدود ۷۳ هزار نفر در مدارس خاص تحصیل می کنند.

توسعه آموزش‌های تلفیقی را در دستور کار داریم

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی تصریح کرد: رویکرد ما این است که تا حد امکان دانش آموزان نابینا، ناشنوا و جسمی و حرکتی در کنار دانش آموزان عادی تحصیل کنند چراکه روند آموزشی این گروه مانند دانش‌آموزان عادی است و سال گذشته حدود ۳۰۰ نفر قبولی درکنکور نیز داشتیم .

وی در مورد کتاب های درسی دانش آموزان با نیازهای ویژه و تفاوت های آن گفت: دانش آموزان کم توان ذهنی بیشترین تعداد از جامعه دانش آموزی با نیازهای ویژه را شامل می شوند و ضریب هوشی بین ۵۰ تا ۷۰ دارند که تالیف کتاب های درسی آنها نیز به عهده سازمان است و سعی داریم این گروه را به سمت آموزش های حرفه ای ساده سوق دهیم و دوره متوسطه حرفه ای نیز برای دانش آموزان با نیازهای ویژه درنظر گرفته شده است .

سونامی بازنشستگی در آموزش و پرورش استثنایی

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در رابطه با وضعیت نیروی انسانی در آموزش و پرورش استثنایی عنوان کرد: حدود 300 تا 350 نفر از معلمان در سال تحصیلی جذب می شود اما بیش از 600 نفر بازنشسته داریم.

وی ادامه داد: با سونامی بازنشستگی در آموزش و پرورش طی سال های آتی مواجه هستیم و راه‌حل رفع آن استفاده از استخدام های آزاد است؛ چراکه در پذیرش دانشگاه فرهنگیان تعدادمحدودی معلم برای مدارس استثنایی تعیین شده است البته می‌توان نیروهای توانبخشی را از طریق طرح نیروی انسانی جذب کرد و برای نیروهای آموزشی از سرباز معلم نیز می‌توان استفاده کرد اما به دلیل نوع کار در حوزه آموزش و پرورش استثنایی استفاده از سرباز معلم محدویت دارد.

دانش‌آموزان با نیازهای ویژه استعدادیابی می‌شوند

رییس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی در مورد برگزاری مسابقات ورزشی و فرهنگی با اشاره به اینکه این مسابقات به ایجاد فضایی بانشاط برای دانش آموزان منجر می شود، گفت: حدود 4 هزار دانش‌آموز در این مسابقات شرکت می‌کنند که در سه نقطه کشور شامل خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و مازندران به طور متمرکز به رقابت می پردازند و اعتباری بیش از 5 میلیارد تومان برای آن در نظر گرفته شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار