رئیس سازمان نهضت سوادآموزی اعلام کرد؛

نقش تعیین کننده سوادآموزی در کاهش فقر مردم

​رئیس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: آموزش در بیرون کشیدن مردم از فقر و ناتوانی و استیصال تعیین کننده است.

کد مطلب: ۶۶۳۰۶۲
لینک کوتاه کپی شد
به گزارش خبرنگار پانا، علی باقرزاده در همایش سوادآموزی در دنیای دیجیتال که با اهتمام این سازمان و همکاری کمیسیون ملی یونسکو بمناسبت روز جهانی سوادآموزی در حال برگزاری است،عنوان کرد: 52 سال قبل به پیشنهاد ایران، سران کشورها متعهد شدند تا بخشی از بودجه نظامی خود را به توسعه آموزش عمومی اختصاص دهند و باور همگان این بود که برای کنترل جنگ و ترویج صلح و پیشرفت و آبادانی جوامع، باید نگرش‌ها و بینش‌ها را اصلاح کرد، تا انسانها صلح جویانه بیاندیشند و برای پیشرفت و آبادانی محیط زندگی خود‌، عالمانه مشارکت و تلاش کنند و این مهم جز با آموزش سوادآموزی محقق نمی شود.
وی افزود: امروزه آموزش و به خصوص مهارتهای اساسی سواد، مرکز ثقل تمام عناصر و مولفه های توسعه پایدار قلمداد شده و موتور حرکت تمام شئون زندگی انسان ها محسوب می شود.
نقش تعیین کننده آموزش در فقر و ناتوانی مردم
رئیس سازمان نهضت سواد آموزی با بیان اینکه آموزش در بیرون کشیدن مردم از فقر و ناتوانی و استیصال تعیین کننده است، گفت: آموزش به روش‌های زراعی پایدار و درک مفاهیم تغذیه سالم و حفاظت از منابع طبیعی، تنوع زیستی و جلوگیری از اتلاف منابع و کاهش تولید زباله ، نقش اساسی دارد.
باقرزاده بیان کرد : آموزش در طیف وسیعی از مسائل مربوط به سلامت و سبک و شیوه زندگی ، افزایش امید به زندگی و کسب اعتماد به نفس، برای حل مسائل و مشکلات روزمره تاثیر گذار است و دسترسی برابر به آموزش فراگیر و باکیفیت در کاهش نابرابری های اجتماعی و اقتصادی اثر جدی داشته و به پویایی اقتصادی ، کارآفرینی و توسعه بازار کار کمک می کند.
وی تصریح کرد: آموزش، روحیه مشارکت جویی و مشارکت پذیری در تمام امور جامعه را افزایش داده و ظرفیت تحمل تفاوت ها و انتقاد از نابرابری ها را توسعه می‌دهد و در نهایت ، آموزش استعدادها و توانایی های خدادادی انسان ها را شکوفا ساخته و به آنها کمک می کند تا مراتب تعالی و کمال را بصورت تدریجی طی کنند.
سوادآموزی، فرصت دوم یادگیری
باقرزاده سوادآموزی را بخشی از جریان آموزش دانست و افزود : سوادآموزی تلاش می‌کند فرصت دوم یادگیری و تواناسازی را برای افرادی که به هر دلیل فرصت آموزش عمومی را از دست داده‌اند، فراهم کند و نکته مهم این است که امروزه یادگیری خواندن و نوشتن، به تنهایی کفایت نکرده و نمی تواند با توجه به آنچه که گفته شد‌، به فرد کمک کند تا او زندگی بهتری را تجربه کند. خواندن و نوشتن و حساب کردن باید ابزار و وسیله ای باشد ، برای آگاهی بیشتر و کسب معرفت بالاتر ، بزرگسالان باید آنچه را که خوانده یا نوشته می شود را خوب بفهمند و درک کنند که برای چه می نویسند و برای چه می خوانند.
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به ضرورت تغییر روش ها و رویه های سواد آموزی تاکید کرد: باید روشها و رویه های جاری را متناسب با تحولاتی که در زندگی واقعی مردم رخ داده، اصلاح کرد، باید سلطه محتوی ثابت و از پیش تعیین شده ، فرو ریخته شود ، باید موضوعاتی که زندگی فرد را در موقعیت های واقعی به چالش می کشد ، در کانون برنامه ریزی درسی و آموزشی قرار گیرد.
مقررات منعطف باشد
وی افزود: در تدوین مقررات و آئین نامه ها ، حداکثر انعطاف مدنظرباشد، در اجرای برنامه ها، حداکثر مشارکت مورد توجه بوده و برنامه های طوری طراحی و اجرا شوند که حداکثر سودمندی را برای مشارکت کنندگان و ذینفعان به ارمغان بیاورد.
چالش های پیش روی سوادآموزی
باقرزاده در مورد چالش های عمده پیش روی سواد آموزی گفت : فقدان تقاضا و انگیزه یادگیری در جامعه هدف، یکی از مهمترین راه بندهای اجرای برنامه‌های سوادآموزی در جهان اعلام می‌شود و پژوهش ها نشان می‌دهد، نداشتن فرصت کافی ، ابهام در اهداف آموزش و مشخص نبودن آنچه که باید یاد بگیرند‌، نگرش منفی به یادگیری ، زمان و مکان و محتوی نامناسب ، بالا بودن هزینه فرصت از دست رفته ، عدم انطباق روش و محتوی با شرایط و نیازهای فراگیران، و مواردی از این قبیل، در ناکامی برنامه های سواد آموزی و موفقیت فرآیند جذب ، نگهداشت و آموزش افراد بی‌سواد، کم‌سواد تاثیرگذار بوده اند .
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی اظهار کرد: سوادآموزی باید به استقلال و آزادی فراگیران توجه کند و هرگونه اجبار را از بین ببرد‌، خودکاری و خودجوشی را در فراگیران افزایش دهد و اعتماد به نفس و شهامت را در افراد تقویت کند تا آنها برای رسیدن به اهداف خود امیدوارتر شوند.
وی بیان کرد: سوادآموزی باید روحیه همدلی و مشارکت موثر را تقویت کند و اینکه سوادآموزی باید قدرت ریسک کردن و خطرپذیری و جرات اشتباه کردن و اعتراض کردن را در افراد پرورش دهد.
شعار روز جهانی سوادآموزی
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی به شعار روز جهانی سواد آموزی اشاره کرد و گفت: شعار روز جهانی امسال ،" سوادآموزی در دنیای دیجیتال" است که به نظر می رسد تعقیب این رویکرد با شرایط و نیازها و ویژگی های بزرگسالان تناسب بیشتری دارد و می تواند فرصت خوبی را برا تغییر جریان عرضه محوری را به تقاضا محوری فراهم کند. سازمان نهضت سوادآموزی با درک این فرصت، در 5 سال گذشته ، اقداماتی را انجام داده است.
باقرزاده تصریح کرد: پژوهش و اجرای آزمایشی، آموزش از طریق تبلت به بزرگسالان بی سواد، آموزش مهارتهای اولیه icdl ویژه فراگیران دوره دوم سوادآموزی، انتشار کتاب "خانواده سلامت " ، همکاری با جهاد دانشگاهی تهران از جمله اقذدامات انجام شده محسوب می شود.
وی اظهار کرد: سوادآموزی در انتخاب ابزارها و روش‌های یاددهی - یادگیری‌، می‌باید توجه افزونتری به فناوری های جدید داشته باشد بنابراین این مهم را نباید از نظر دور داشت که پذیرش فناوری نو از سوی کاربران از عوامل کلیدی موفقیت یک فناوری است، این پذیرش در بستر زمان شکل می گیرد و نیازمند فرصت کافی است.
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی یادآور شد: نتایج یک پژوهش ملی در مورد نحوه استفاده از فناوری های نوین در سواد آموزی نشان می دهدکه امکان استفاده از فناوری از منظر زیرساخت برای سوادآموزان ضعیف است، مهارت نیروی انسانی برای سازماندهی مراحل تدریس بر اساس فناوری در حد قابل قبول نیس،آمادگی سوادآموزان برای پذیرش فناوری جدید ضعیف بوده و قابلیت محتوی آموزش برای ارائه در فضای دیجیتال حداقلی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار