رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی:

بهورزان خط مقدم عرصه سلامت کشور هستند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی گفت:بهورزان خط مقدم در عرصه سلامت کشور به خصوص در بخش پیشگیری از بیماری ها هستند.

کد مطلب: ۶۶۱۱۹۹
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا استان مرکزی، حسن طاهر احمدی در جشن تقدیر از پیشگامان عرصه سلامت افزود: اگر بهورزان در چرخه بهداشت و درمان نبودند کشور شرایط فعلی را در امر پیشگیری از بیماری ها نداشت و این سطح از پیشرفت در عرصه بهداشت نتایج زحمات بهورزان در روستا ها و مناطق محروم است.

وی بیان کرد: به همت و تلاش بهورزان بخش عمده ای از مشکلات در بخش بیماری های واگیر حل شده، ضریب بهداشت در روستا ها افزایش یافته و حتی بهتر از شهر ها شده، خطر مرگ و میر مادران باردار نیز کاهش داشته و فوت نوزادان 1 تا 59 ماهه نیز کاهش چشم گیری داشته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی اظهار داشت: تصمیم داریم با معاونت جدید وزارت بهداشت جلسه ای داشته باشیم و از مشکلات جامعه بهورزی استان از جمله حقوق و دستمزد این کارمندان خدوم صحبت کنیم تا بتوانیم گامی در جهت کاهش مشکلات کارانه بهورزان استان برداریم.

طاهر احمدی خاطرنشان کرد: از بهورزان تقاضا داریم زمانی که به عنوان بهورز استخدام می شود در محل خدمت خود فعالیت کنند، از این نیرو ها به عنوان نیروهای ستادی استفاده نشود زیرا باعث می شود بار کاری کسانی که در آن مرکز بهداشت کار می کنند زیاد شود.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان اراک نیز گفت: در سال 64 شبکه بهداشت با استفاده از نیرو های بهورز در ایران با هدف پیشگیری و درمان و برای سهولت در دسترسی روستاییان و ساکنین مناطق محروم به امکانات بهداشتی ایجاد شد که توانست در بهبود کیفیت بهداشت روستاها و افزایش سطح سلامت افراد تاثیر مطلوبی داشته باشد.

قنبر فراهانی ادامه داد: پس از راه اندازی شبکه بهداشت سلامت بهیاران با هدف واکسیناسیون، نگهداری از مادران باردار، جلوگیری از مرگ و میر نوزادان و پیشگیری از بیماری ها در مراکز بهداشت سراسر کشور مشغول فعالیت شدند.

وی بیان کرد: در سال 1357 شاخص مرگ مادران باردار 123 در 100 هزار تولد بود که اکنون 25 در 100 هزار تولد، مرگ نوزادان 35 در هزار تولد بود که در سال جاری 6 در هزار تولد کاهش یافته که این نشان دهنده عمکرد مطلوب و دلسوزانه بهورزان در مراکز بهداشت بوده است.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان اراک افزود: در طرح تحول سلامت علاوه بر حفظ اهمیت بهداشت به خدماتی از جمله خدمات نوین سلامت، بهداشت روان، بهداشت تغذیه توجه ویژه شده است که این امر توانسته در کاهش بیماری های قلبی و عروقی و فشار خون تاثیر بسزایی داشته باشد.

فراهانی اظهار داشت: درصد خدمات نوین سلامت در جمعیت 30 تا 70سال 48 درصد است که این رقم تا مهر ماه به دلیل قرار گرفتن روستاییان در فصل کار افزایش نمی یابد ولی پس از مهرماه با کمک بهورزان امیدواریم این آمار افزایش چشمگیری داشته باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار