حمید کاویانی در گفت و گو با پانا:

بن بست وثوق را برای خود سینما ساختم نه خوشایند جشنواره ها

حمید کاویانی با اشاره به حاشیه های پیش آمده برای بن بست وثوق گفت: اتفاقاتی که برای من و بن بست وثوق در جشنواره فیلم فجر افتاد باعث شد دیگر به هیچ جشنواره ای فکر نکنم و سینما را فقط برای خود سینما بخواهم.

کد مطلب: ۶۵۹۹۲۲
لینک کوتاه کپی شد

حمید کاویانی کارگردان فیلم سینمایی بن بست وثوق در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی پانا؛ با اشاره به به بن بست هایی که با ساخت نخستین فیلمش در آن افتاده بود؛گفت: نخستین بن بستی که ما رسیدیم به سال گذشته بر می گرددما برای فرستادن فیلم بن بست وثوق به جشنواره پارسال به مشکل زمان بر خوردیم و فیلم زمان مناسب به جشنواره فجر نرسید اما نسخه بازبینی فیلم تا موعد قانونی به جشنواره رسید ولی به گفته هیات انتخاب کل فیلم زمان مناسب به دست آنها نرسید و همین امر باعث شد که فیلم در بخش مسابقه نباشد.

وی خاطر نشان کرد: تنها 50دقیقه از فیلم برای بازبینی آماده بود درحالی که هیئت انتخاب نسخه ی کامل فیلم را می خواستند اما با توجه به همان 50 دقیقه نسخه راف کات که برای جشنواه آماده شده بود اخباری به گوش ما می رسید مبنی بر اینکه فیلم ارزشمندی است و می خواهیم که فیلم در بخش مسابقه باشد و از ما سوال می کردند که آیا فیلم تا آن زمان آماده خواهد شد یا نه و ما نیز تعهد دادیم که فیلم را به جشنواره برسانیم و به قولمان نیز عمل کردیم اما زمانی که اسامی بحاضر در بخش مسابقه اعلام شد اثری از بن بست وثونق نبود و با نام فیلم های دیگری مواجه شدیم. در نهایت فیلم تنها در بخش چشم انداز حضور داشت با توجه به اینکه تنها فیلم هایی به خوبی دیده می شوند که در بخش مسابقه حضور داشته باشند .

این کارگردان یادآور شد: من به آقای حیدری دبیر جشنواره گفتم که بن بست وثوق فیلمی عاطفی و خانوادگی است و17 دقیقه از نسخه ای که به جشنواره فرستاده شد فاقد دیالوگ است و به صورت صامت درحال شرح قصه است و خود این نکته می تواند برای هر جشنواره ای جالب باشد به صورتی که حتی روی فیلم تأمل کنند زیرا ما چنین فیلمی را به خصوص در ژانر درام خانوادگی کم داریم.

کارگردان فیلم بن بست وثوق ادامه داد: به ویژگی های فیلم توجهی نشد بطوری که فیلم آخرین اکران را در جشنواره فجر داشت.اما الان ترجیح می دهم ناراحتی خود را نسبت به جشنواره فجر ادامه ندهم زیرا در نشستی که برگزار شد من اعتراض خود را بیان کردم و امیدوارم که جشنواره هایی که عنوان ملی را به خود می گیرند رویه و مسیر بهتری را پیش بگیرند و با نارضایتی اهالی سینما مواجه نشوند .

این کارگردان درباره ویژگی صامت فیلم گفت: عشق بی حد و اندازه ی من به سینما باعث شد که چنین موضوعی را برای کار اول خودم انتخاب کنم. من همیشه خودم را در سن خردسالی می بینم، روی صندلی سینما آتلانتیک کرمانشاه نشستم و پرده ی نقره ای بلند سینما جلوی روی من است و من در مقابل آن بسیار کوچک هستم وهمیشه نیز چنین نگاهی به سینما و فیلم سازی داشته ام و خواهم داشت پس بن بست وثوق را انتخاب کردم که ارزش نمایش را داشته باشد زیرا نمی خواستم مقابل هنر سینما شرمنده شوم و به همین خاطر بدنبال هر سوژه و موضوعی نبودم بلکه و به دنبال یک سوژه خاص و متفاوت با موضوع معمول سینمای ایران رفتم.

وی تصریح کرد: ما فیلم را با فقدان دیالوگ شروع کردیم و سعی کردیم که فیلم به صورت متفاوتی با موضع و لحن فیلم آشنا شود و ارتباط برقرار کند و اینکه چه میزان موفق به برقراری ارتباط با مخاطب شد را تنها مخاطب می تواند بگوید اما من تمام تلاشم را برای اینکه این اتفاق رخ بدهد را کردم و برخلاف خیلی از دوستان که معتقدندش ما در عصری زندگی می کنیم که مخاطب تنها فیلمی را می طلبد که ریتم و هیجان داشته باشد من معتقدم کسی که فیلم می سازد وبرای فیلم سازی وارد سینما می شود باید به سینما نزدیک باشد و با آن دوستی داشته باشد .

وی همچنین راجب به تاریخ اکران فیلم گفت: فیلم ما در جریان رسمی سینما است و پروانه ساخت سینمایی دارد وهمچنین بجای اکران هنر و تجربه اکران رسمی خواهیم داشت، اما باتوجه به اینکه هنوز بخشی از کار های فیلم باقی مانده است و انجام نشده زمان اکران فیلم درپایان پاییز یا زمستان خواهد بود .

این کارگردان در بخش دیگری از سخنان خود به بازیگران این فیلم به خصوص بازی امین تارخ در فیلم بن بست وثوق اشاره کردو گفت: دراین فیلم با بازی بی نظیر امین تارخ روبرو می شویم به طوری که می توان گفت این بازی درخشان تا سالها از ذهن فردی که فیلم را دیده باشد پاک نخواهد شد .

کاویانی درباره ویژگی فیلم دومش که در دست ساخت است بیان کرد: جهان "فیلم رد باران" بطور کامل از فیلم بن بست وثوق متفاوت است و همان طور که کم تر کسی از تکرار خوشش می آید من نیز تکرار را دوست ندارم بنابراین فیلم دومم را سعی می کنم که با فیلم اولم متفاوت بسازم . بازنویسی فیلم نامه رد باران در مرحله آخر است و تا مدتی دیگر آماده می شود .

وی در پایان سخننانش افزود: قصد ندارم که فیلم رد باران را به هیچ جشنواره ای برسانم تنها می خواهم که آن را به بهترین نحو به روی پرده ببرم. .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار