مخاطب سخنان خبرنگاران لامرد؛ صندلی خالی مسئولان

آیین بزرگداشت روز خبرنگار در لامرد با صندلی های خالی مسئولین برگزار شد.

کد مطلب: ۶۵۳۵۸۹
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا فارس، زمان به سرعت در حال گذر است و باز هم 364 روز طی شد، تا تاریخ هفدهم مرداد ماه 96 را هم در خود ثبت کند.
هفدهم مرداد ماه روز خبرنگار ، روز تلاش گران بی ادعای عرصه رسانه است ، روزی که انگار هیچ کس حتی مسئولان جنوب استان فارس هم نمی خواهند یادشان باشد که خبرنگار حرمت دارد.


حداقل در روزی که سالروز شهادت محمود صارمی و منتسب به خبرنگاران است به جای پرداختن به مسائل دیگر،سخنان کسانی را گوش دهند که 364 روز سخنان آنان را نوشتند و ضبط کردند و انتشار دادند تا در کنار تمام مرارت ها و سختی ها دوش به دوش مسئولان در توسعه و عمران و آبادی شهر خود بکوشند.


شاید امروز گرمای بیش از 50 درجه ، شرجی و رطوبت بالا و گرد و خاک های لامِرد قابل تحمل باشد ، اما بی توجهی مسئولان شهری نسبت به خبرنگاران که انتظار تعامل و همکاری از آنان دارند، قابل اغماض و چشم پوشی نیست.


خبرنگاران که همواره دوشادوش مسئولان و مدیران گام به گام جلو رفتند و بی‌هیچ چشمداشتی به انجام موفق و درست رسالت خود پرداختند و نوشتن از خواسته‌های به‌حق مردم همچون اشتغال جوانان بومی در منطقه صنایع انرژی بر، اشتغال جوانان در منطقه عسلویه به عنوان نیروی بومی، آلایندگی های صنایع کوچک و بزرگ در منطقه جنوب فارس، شبکه فاضلاب شهری، مشکلات حوزه بهداشت و درمان و هزاران مورد ریز و درشت دیگری که با وجود انتشار گزارشات و اخبار مربوطه هنوز راهی برای رفع آنان یافت و اجرایی نشده، جزء لاینفک کار روزمره‌شان شده، در روزی که به نامشان نامگذاری شده با بی‌مهری و بی‌توجهی مسئولانشان مواجه می‌شوند که این مسئله با اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی و تاکیدات دین مبین اسلام که نگه داشتن حرمت انسانی را به کرات متذکر شده در تناقض و مغایرت است.


اگر چه تنویر افکار عمومی، آگاهی‌بخشی، بصیرت‌افزایی، بیان صحیح و دقیق اخبار حوادث و رخداد‌ها و کمک به پایداری امنیت در جامعه و تحکیم نظام جزء وظایف خبرنگاران به شمار می‌رود اما نباید تلاش‌های این قشر زحمتکش و بی‌ادعا در عرصه خبر و اطلاع‌رسانی نادیده گرفته شود.

خبرنگاران برای خود جشن گرفتند


فرماندار لامرد خطاب به مسئولانی که در جشن روز خبرنگار حضور پیدا نکردند:ای بی خبر بکوش که صاحب خبر شوی


بر خلاف سال‌های گذشته هماهنگی و برگزاری مراسم روز خبرنگار که در فرمانداری لامرد برگزار می شد، امسال چنین نشد که این موضوع برای اولین بار است که چند خبرنگار برای خود و دیگر همکاران قلم به دست و دوربین به دوششان جشن و بزرگداشت بگیرند.


هر جای فضای مجازی که یک رصد انجام می شود نام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی امور خبرنگاران می درخشد، اما با وجود برگزاری تمامی جلسات هماهنگی مراسم روز خبرنگار در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لامرد، این اداره هیچ درخششی به عنوان متولی امور خبرنگاران در این شهرستان جنوبی نداشت.


اداره ای که برای برگزاری کنسرت های میلیونی هزینه می کند، درست چند روز مانده به مراسم روز بزرگداشت خبرنگار با بیان مستقیم اینکه این اداره هیچ هزینه برای برگزاری این مراسم ندارد خودش را کنار می کشد، حال به عنوان یک خبرنگار برایم جای سوال است که چرا یک نهاد 364 روز به عنوان متولی خبرنگاران به این قشر بی ادعا و تلاشگر امر و نهی می کند ، اما یک روز که به نام این خبرنگاران است، از تقویم کاری و اجرایی خود این روز را حذف می کند.


شاید اگر خبرنگاران خود به دنبال تامین هزینه های جشن روز خبرنگار نمی رفتند دیگر جشنی هم برگزار نمی شد که مسئولان حضور پیدا نکند.

صندلی‌های خالی؛ هیچ مسئولی نیامد

اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لامرد پس از همه رایزنی ها سر انجام نامه دعوت به ایین بزرگداشت روز خبرنگار در لامِرد را به شورای اداری شهرستان ارسال کرد، خبرنگاران هم دعوت شدند اما نامه پیشکسوتان عرصه رسانه هنوز روی میز رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لامرد جای خوش کرده و به دستشان نرسیده است.


شهرستان لامرد چندین سال است که گام جدی در عرصه تولید خبر و اطلاع رسانی برداشته است و روز به روز به تعداد خبرنگاران و عکاسان خبری شهرستان اضافه می شود، اما به جز انگشت شماری خبرنگار ، چند نماینده نشریات هیچ کس در سالن نبود تا اینکه رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لامرد با فرماندار و باز هم انگشت شمار مسئول همراه در این مراسم حضور پیدا کردند و پس از تلاوت قرآن کریم، مراسم آغاز و شکل رسمی به خود گرفت.


این مراسم با سخنرانی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لامِرد آغاز شد و پس از آن بیانیه مشترک خبرنگاران و درد دل یکی از خبرنگاران دیگر و سخنان فرماندار درون مایه این مراسم شد و در نهایت کاغذ هایی که ابر و باد و مه و خورشید و فلک دست به دست هم دادند تا در بروکراسی اداری و پیج و خم های سازمانی دست به دست بچرخد و به عنوان لوح سپاس تقدیم خبرنگاران شود.
و این درست‌‌ همان روزیست که تمام خبرنگاران واقعی در ذهن خود تجسم کرده بودند تا شاید ناگفتنی‌ها و سختی‌های کارشان را در حضور مسئولان بازگو کنند.

رسانه های شهرستان صنعتی لامِرد نیازمند نگاهی ویژه هستند

سید محمد حقایقی مسئول دفتر نمایندگی خبرگزاری پانا فارس در لامِرد در آیین بزرگداشت روز خبرنگار با بیان اینکه خبرنگاران چون معلمان برای رشد جامعه، زندگی‌شان را وقف کاری با انبوهی از فشارها و استرس‌های متعدد کرده‌اند و تنها مردم ؛ حرف اول و آخر آنان است اظهار کرد: همه ساله شاهد ارسال سیل پیام های تبریک به خبرنگاران و برگزاری مراسم های کوچک و بزرگ هستیم اما مشکلات فعالان این عرصه همچنان هیچ تغییری نداشته و تنها کوله باری از وعده های توخالی برزمین مانده است.


نماینده خبرنگاران شهرستان لامِرد به اصلی ترین دغدغه رسانه ها و خبرنگاران شهرستان اشاره کرد و گفت : شهرستان لامرد با دارا بودن بیشترین دفاتر سرپرستی خبرگزاری ها و فعالیت چندین هفته نامه، هم اکنون خبرنگاران فعال این شهرستان با کمبود امکانات اولیه برای پوشش اخبار مواجه هستند و دست و پنجه نرم می کنند که این در شأن شهرستان صنعتی لامرد نیست و این جفا در حق خبرنگاران مظلوم است که از یکصدم اعتبارات شهرستان سهمی نداشته باشند. اختصاص درصدی از اعتبارات 3 درصد نفت و گاز به رسانه های فعال شهرستان می تواند در زمینه تجهیز دفاتر رسانه ها کمک بسیاری کند.


وی خاطر نشان کرد: در اکثر شهرهای استان فارس به منظور ارج نهادن به فعالیت های شبانه روزی خبرنگاران و قدردانی از خدماتی که با این تلاش ها صورت گرفته با واگذاری زمین و یا اعطای تسهیلات کم بهره سبب ایجاد انگیزه در فعالین این عرصه پراسترس شده است و اقدامات متعددی صورت گرفته که در شهرستان لامرد، خبرنگاران با چندین سال فعالیت از یک قطعه زمین و دریافت تسهیلات با بهره کم محروم بوده و درحالیکه تمامی اقشار از این امتیازها برخوردار بوده اند ، امیدواریم مسئولان ذیربط با توجه به اهمیت این قشر ، به این اندک خواسته پاسخ مثبت دهند.


حال این سئوال مطرح است که چرا مسئولانی که به خبرنگاران درس اخلاق می‌دهند و آنان را به انصاف، امانتداری، دوری از حاشیه، صداقت و راستگویی دعوت می‌کنند، خود منصف نبوده و مانند فردی صادق و راستگو و به دور از حاشیه در آئین شرکت نکردند؟ چگونه می‌شود در فضایی به دور از همدلی و همزبانی مسئولان با خبرنگاران از آنان توقع اعجاز داشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار