بخشنامه احتساب سنوات حق التدریس ابلاغ شد
بخشنامه احتساب سنوات حق التدریس در سنوات خدمت دولتی و بازنشستگی در اجراي طرح الحاق یک ماده به قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق التدریس و... به استانها ابلاغ شد.
به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پانا، این بخشنامه مصوب ۱۳۹۵/۱۱/۲ است که متن کامل آن به شرح زیر است:
موضوع : احتساب سنوات حق التدریس در سنوات خدمت دولتی و بازنشستگی در اجراي طرح الحاق یک ماده به قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق التدریس و... مصوب ۱۳۹۵/۱۱/۲۷
تصویردستورالعمل شماره ۷۱۰/۵ مورخ ۹۶/۳/۱۰وزارت متبوع منضم به طرح الحاق یک ماده به قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق التدریس و آموزشیاران نهضت سواد آموزي در وزارت آموزشوپرورش مصوب ۱۳۹۵/۱۱/۲۷مجلس شوراي اسلامی به پیوست ارسال می شود.
بر اساس مفاد مصوبه مذکور معلمان حقالتدریس که با سمت آموزگار ، دبیر ، هنرآموز ، مربی امور تربیتی، مشاور تحصیلی و مراقب سلامت مدارس به تدریس اشتغال داشته و به استخدام آموزشوپرورش پذیرفته شدهاند و تا زمان لازم الاجراشدن قانون) (۱۳۹۶/۲/۵ در وزارت آموزش و پرورش اشتغال داشته اند مشمول قانون مذکورمی باشند .
مقتضی است روساي محترم ادارات و سایر مسئولین مربوطه با مد نظر قرار دادن موارد زیر نسبت به اجراي دقیق مفاد دستورالعمل و قانون فوق اهتمام لازم مبذول نمایند :
۱- بر اساس بند ب ماده یک قانون استخدام کشوري معلمان حق التدریس باید داراي ابلاغ رسمی از سوي مقام صلاحیت دار) اداره آموزش و پرورش شهرستان / ناحیه / منطقه ( بوده و بر اساس ساعت قید شده در ابلاغ انجام وظیفه نموده باشند .
۲- معلمانی که در مدارس غیر دولتی اشتغال بکارداشته اند وسنوات حق التدریس درنهضت سوادآموزي مشمول این قانون نمی باشند .
۳- نحوه احتساب و پرداخت کسورات قانونی معلمان حق التدریسی که سابقه آنها براساس اقدام مسئولین یا مکاتبات وزارت متبوع یا آراي دیوان عدالت اداري ، جزء سابقه خدمت محسوب شده و در حال حاضر نیز در آموزش و پرورش اشتغال دارند در صورت عدم محاسبه و پرداخت کسور بازنشستگی ، طبق مفاد دستورالعمل فوق خواهد بود .
۴- ایام حق التدریس معلمان مشمول این قانون با ارائه درخواست کتبی ) فرم پیوست شماره یک ( ، تأیید ایام حق التدریس از سوي ادارات آموزش و پرورش محل خدمت ) فرم پیوست شماره دو ( و پرداخت کسور بازنشستگی سهم کارمند و دولت به صورت نقد یا تعهد به پرداخت اقساط توسط ذینفع به طور کامل ، جزو سنوات خدمت و بازنشستگی محسوب می شود .
تبصره : ۱ملاك تکمیل اطلاعات مندرج در فرم شماره ، ۲ابلاغ رایانه اي صادره و گواهی خدمات عملی و حقوقی که قبلاً صادر و به تأیید مسئولان مربوطه رسیده ، می باشد .)تصویر برابر با اصل شده ابلاغ ها و گواهی هاي خدمات عملی قبلی ضمیمه فرم شماره ۲گردد . ضمناً چون ابلاغ ها قبل از سال ۱۳۷۸به صورت رایانه اي نبوده و دستی صادر گردیده این ابلاغ ها نیز قابل قبول می باشد .
تبصره : ۲سوابق خدمت حق التدریس تمام وقت که قبلاً در سنوات خدمتی محاسبه گردیده است مشمول مفاد این بخشنامه نمی باشد.
۵- مهلت قانونی ارائه درخواست جهت بهره مندي از مزایاي این قانون از زمان لازم الاجرا شدن قانون ) ( ۱۳۹۶/۲/۵حداکثر به مدت یکسال ) تا تاریخ ( ۱۳۹۷/۲/۴می باشد .
۶- صندوق هاي بازنشستگی پس از دریافت کامل اقساط کسور بازنشستگی ، موظف به احتساب سوابق مذکور در بازنشستگی واجدین شرایط می باشند . بدیهی است احتساب ایام حق التدریس در سوابق مندرج در احکام کارگزینی نیز منوط به تحقق شرایط فوق خواهد بود .
تبصره : تاریخ اجراي حکم احتساب سنوات حق التدریس براي افرادي که کسورات بازنشستگی محاسبه شده را به صورت یکجا پرداخت نمایند از تاریخ پرداخت کسور و افرادي کسورات را اقساطی پرداخت نمایند از تاریخ پرداخت آخرین قسط خواهد بود .
۷- مبناي پرداخت کسور بازنشستگی ، حداقل حقوق یا دستمزد سال لازم الاجرا شدن قانون ) ( ۱۳۹۶به میزان ۱۰/۳۵۰/۰۰۰ریال می باشد .
الف ( تعیین کسور بازنشستگی مشمولین تحت پوشش صندوق بازنشستگی کشوري :
مبلغ کسور به ریال = مدت سنوات به ماه × درصد ۱۰/۳۵۰/۰۰۰ × ۲۲/۵
ب ( نحوه محاسبه و پرداخت کسور بازنشستگی افرادي که در حال حاضر تحت پوشش صندوق تأمین اجتماعی می باشند ، متعاقباً اطلاع رسانی خواهد شد .ژ
تبصره : به مشمولان اعلام شود در طول سال ۱۳۹۶نسبت به ارائه درخواست جهت محاسبه سنوات اقدام نمایند . چنانچه در سال ۱۳۹۷ درخواست خود را ارائه نمایند ، احتمال تغییر در مبناي محاسبه کسورات مربوطه وجود خواهد داشت .
۸- مدت پرداخت اقساط حداکثر معادل سابقه خدمت قابل احتساب ) به ماه ( هریک از مشمولین می باشد .
۹- مفاد قانون یاد شده به معلمانی که قبل از لازم الاجرا شدن قانون ) ( ۱۳۹۶/۲/۵بازنشسته شده اند و یا به سایر دستگاه ها و نهادها انتقال یافته اند قابل تسري نمی باشد .
۱۰- ساعت تمام وقت و موظف هفتگی و سالانه مشمولین طرح طبقه بندي مشاغل معلمان کشور به شرح زیر می باشد :
الف( آموزگاران و مربیان امور تربیتی دوره ابتدایی تا تاریخ ۸۹/۶/۳۱به میزان ۲۸ساعت در هفته و ۱۴۵۶ساعت در سال و از تاریخ ۸۹/۷/۱به میزان ۲۴ساعت در هفته و ۱۲۴۸ساعت در سال
ب( دبیرا ن ، هنر آموزان ، مربیان امور تربیتی دوره راهنمایی و متوسطه به میزان ۲۴ساعت در هفته و ۱۲۴۸ساعت در سال
ج( مشاوران تحصیلی از تاریخ ۸۳/۹/۲۸به میزان ۳۰ساعت در هفته و ۱۵۶۰ساعت در سال و از تاریخ ۹۲/۷/۱به میزان ۲۴ساعت در هفته و ۱۲۴۸ساعت در سال
د( مراقبان سلامت مدارس از تاریخ ۸۴/۹/۶به میزان ۳۰ساعت در هفته و ۱۵۶۰ساعت در سال
۱۱- نحوه محاسبه و تبدیل ساعات حق التدریس به سال ، ماه و روز مطابق فرم )جدول ( شماره ۴ضمیمه می باشد .
تبصره : چنانچه ابلاغ صادره از تاریخ ../۷/۱لغایت ... /۳/۳۱باشد نه ) (۹ماه محاسبه و چنانچه ابلاغ صادره از تاریخ .../۷/۱لغایت .../۱۲/۲۹و .../۱/۱۵لغایت .../۳/۳۱باشد تعطیلات عید نوروز قابل محاسبه نمی باشد .
۱۲- با محاسبه سنوات حق التدریس یاد شده چنانچه افراد ذینفع مشمول ارتقاء طبقه و رتبه شغلی بالاتر می گردند ، صدور احکام مربوط برابر ضوابط و مقررات بلامانع می باشد .
تبصره : جهت صدور احکام ارتقاء رتبه حرفه اي رعایت شرایط احراز ارتقاء به رتبه هاي حرفه اي بالاتر موضوع جدول شماره ۲ضمیمه بخشنامه شماره ۹۲۳۷۸۸مورخ ۹۴/۶/۲۷وزارتی و مفاد بخشنامه شماره ۷۰۰/۱۳۶۰۰۰مورخ ۹۵/۸/۲ وزارتی که به ترتیب طی بخشنامه هاي شماره ۶۸۲/۵۵۳۷۶مورخ ۹۴/۶/۲۶ و ۶۸۲/۷۳۱۱۰مورخ ۹۵/۸/۱۸ به ادارات ارسال گردیده ، الزامی است.
۱۳- با توجه به اهمیت موضوع و جلوگیري از تضییع حق احتمالی به مدیران مدارس و راهبران آموزشی و تربیتی تأکید گردد مفاد بخشنامه را به اطلاع کلیه همکاران شاغل در آموزشگاه رسانده و امضاي آنان را مبنی بر رؤیت و مطالعه و آگاهی از مفاد بخشنامه ) تکمیل فرم شماره ( ۳اخذ نموده و اصل فرم مزبور را جهت ضبط در پرونده پرسنلی به اداره محل خدمت ارسال نمایند .
۱۴- مفاد این بخشنامه توسط کارشناسی امور اداري وتشکیلات به اطلاع نیروهایی که در وضعیت مرخصی معذوریت ) زایمان ( ، مرخصی بدون حقوق ، مأمور به تحصیل ، مأمور به سایر ارگان ها ، مأمور به خارج از کشور ، اخراج و... هستند رسانده و فرم شماره ۳ توسط آنها تکمیل و در پرونده پرسنلی آنان درج گردد .
۱۵- تکمیل اطلاعات فرم شماره ۲ براساس ابلاغ ها و گواهی هاي خدمات عملی - حقوقی که افراد ذینفع ارائه می نمایند در محل خدمت فعلی انجام و از ارجاع و روانه نمودن آنها به ادارات دیگر مگر در موارد خاص که فرد مستندات فوق را همراه نداشته و در جوف پرونده پرسنلی وي یافت نشود،خودداري نموده و به گونه اي اقدام گرددکه موجبات نارضایتی وسرگردانی آنها فراهم نشود .
۱۶- نیروهاي انتقال موقت فرم شماره ۲ تأیید شده را به اداره مقصد جهت صدور حکم تحویل نمایند . ادارات آموزش و پرورش مقصد موظفند نسبت به صدور حکم با توجه به موارد فوق اقدام و یک نسخه از حکم صادره را بانضمام اصل فرم هاي شماره ۱ و ۲و ۳طی نامه اداري جهت ضبط در پرونده پرسنلی این افراد به ادارات مبدأ ارسال نمایند .
۱۷- تأکید میگردد؛ مسئولیت نظارت و حسن اجراي این دستورالعمل بر عهده مدیر / رئیس اداره می باشد.
ارسال دیدگاه