در نشست رسانه های نمایش «یک دقیقه و سی ثانیه» مطرح شد؛

کارتن خوابی تبدیل به یک سبک زندگی شده است

فاطمه دانشور عضو شورای شهر تهران می گوید:« گرمخانه ها خیلی از این کارتن خواب ها را راه نمی دهند، ‌این غفلت باعث شده کارتن خوابی تبدیل به یک سبک زندگی شود و وقتی یک سبک زندگی ایجاد شود به سختی می توان در آن تغییر ایجاد کرد. بسیاری از افراد این سبک زندگی را دوست دارند.»

کد مطلب: ۶۴۴۴۲۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار فرهنگی پانا؛ نشست خبری نمایش یک دقیقه و سی ثانیه با حضور شهرام گیل آبادی، کارگردان نمایش، ابراهیم حقیقی، طراح پوستر، سپیده علیزاده از فعالان اجتماعی و فاطمه دانشور عضو شورای شهر و جمعی از فعالان اجتماعی و رسانه‌ها در سالن استاد امیرخوانی مجموعه خانه هنرمندان برگزار شد .

در ابتدای این نشست گیل آبادی با اشاره به اینکه چند سال است براین پروژه کار می‌کند و از قصه 53 زن کارتن خواب نمایش را تهیه کرده اند و محمد چرمشیر نیز متن آن را نگاشته است ،‌گفت: از این تعداد تنها 4 قصه انتخاب شده و یک فیلم سینمایی نیز قرار است از آن ساخته شود .

وی با اشاره به اینکه فرا تئاتر تز دکتری اش بوده مبنی بر حضور ستاره های سینما در این نمایش گفت: برای انتخاب بازیگران چند ملاک داشتیم از دهه 70 ما با این عوامل کار میکردیم و همه تئاتری ها هستند من البته حضور این افراد را غیر منطقی نمی بینم بهرحال اقتصاد هنر هم بخشی از کار است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت بازیگران ما حرفه‌ای هستند و امیدوارم مردم هم با آنها ارتباط خوبی بگیرند .

گیل آبادی در پاسخ به سوالی مبنی بر سیاه نمایی در عرصه اجتماعی گفت: ما که همیشه متهم به سیاه نمایی بوده ایم اما کسانی که چنین اتهامی به ما بزنند یعنی خودشان از واقعیت ها فراری اند و نمیخواهند مسائل اجتماعی را ببینند، به عنوان یک مدرس کوچک هنر همیشه هنرمندان را موظف به عرصه اجتماعی می‌دانم واژه سیاه نمایی به نظر من جعلی است نباید از مسئولیت ها شانه خالی کرد ما حتی امروز زخم به دینمان هم می زنیم چرا که این فاصله طبقاتی در دین و فرهنگ و اجتماع هم تأثیرگذار است .

گیل آبادی به سه موضوع اشاره کرد که در این نمایش به آن پرداخته است. وی این سه موضوع را ابتدا توانمندی شخصی برشمرد و گفت:« نظام آموزشی ما هیچ وقت این توانمندی را نداشته است که شخصی را برای انجام کاری توانمد سازد.» وی موضوعات دوم و سوم را بحث های اجتماعی و سیاستگداری و مدیریت دانست و افزود :« بحث آسیب های اجتماعی در تمام حوزه هاست که در این مورد خاص (کارتن خواب ها) علت آن این است که ما در دوره های زمانی مختلف سیاستگذاری های متفاوت داشته ایم.»

سپس اکبر رجبی مدیرعامل انجمن طلوع بی نشان ها با اشاره به اینکه کمتر کسی کارتن خواب ها را می شناسد گفت:‌در مراکز 258 کارتن خواب بهبود یافته هستند اولین کارتن خواب زن از زمان صفویه از دربار شاه رانده شد به اعتقاد من در خیلی مسائل مربوط به این افراد ما مردم مقصر هستیم خود ما در انجمن نزدیک ده سال است که بدون وقفه هر سه شنبه به کارتن خواب ها غذا می دهیم به استثنای آن برای زنان کارتن خواب هم پک هایی درنظر می گیریم تا بلکه برخی از آنها به راه درست بیایند .

سپیده علیزاده فعال اجتماعی در ابتدای صحبتش درباره عواقب آخرین مصاحبه هایی که داشته و مسائلی که پس از آن برایش پیش آمده توضیح داد و گفت: ما سه سال است که کمپی برای بانوان به نام مرهم راه اندازی کردیم امروزه خیلی دختران جوان و زنان ما درگیر این مسئله هستند زنان کارتن خواب ما امروز فراموش شده اند دستگاه های ما هم دراین باره مسئولیتی قبول نمی کنند چرا که این مسئله را یک نوع تابو می دانند. خیلی از بچه های بهبود یافته ما با این نمایش احساس نزدیکی کردند و تمایل به صحبت داشتند همین برای ما خیلی خوب است .

همچنین دانشور در سخنانی گفت: آسیب های اجتماعی در همه ابعاد خود مورد غفلت سیاست گذاران قرار گرفته در برنامه اول تا پنجم توسعه اصلا بدان پرداخته نشده و زیرساختی برایش نبوده است،‌در برنامه توسعه ششم صدای فعالان اجتماعی درآمد و مجلس کارهایی دراین زمینه آسیب ها انجام داد. هنوز سازمان اجتماعی ما زیرمجموعه وزارت کشور است .

وی با اشاره به وضعیت کارتن خوابها در استانها و شهرستانهای کشور گفت:« ما در شهرستانها وضعیت به مراتب سخت تری داریم. ما هنوز نتوانسته ایم که این موضوع را جا بیاندازیم که در استانها گرمخانه ایجاد شود که کارتن خواب ها به تهران مهاجرت نکنند.

وی در ادامه گفت ما در شهرهای دیگر وضعیتی به مراتب بدتر از تهران داریم گرمخانه ها خیلی از این کارتن خواب ها را راه نمی دهند، ‌این غفلت باعث شده کارتن خوابی تبدیل به یک سبک زندگی شود و وقتی یک سبک زندگی ایجاد شود به سختی می توان در آن تغییر ایجاد کرد. بسیاری از افراد این سبک زندگی را دوست دارند. به طور مثال در موسسه مهرآفرین تنها 5 درصد افراد کارتن خواب تمایل به حضور در آنجا دارند. این افراد باید به این نتیجه برسند که می خواهند این سبک زندگی را کنار بگذارند خدمات کاهش آسیب یکی از این راهکارهاست که باید افراد کارتن خواب را به این سمت هدایت کنیم. متأسفانه تغییر مدیریت های پی در پی در شهرداری عوارض زیادی داشته خیلی ها دراین زمینه ورود نمی کنند و یا اگر بکنند انرژی شان را هدر می دهند . ما در این حوزه کار را به دست کاردان نسپرده ایم بودجه اختصاص داده ایم و هزینه ها هدر رفته است.

دانشور با اشاره به اینکه انگشت اتهام برای ما از سوی دولت به سمت بهزیستی است هرچند مددکارانشان خیلی زحمت می کشند گفت: یک بخش هم از سوی سازمان های مردم نهاد انجام می شود که اینها هم بودجه کم و محدودی دارند و هیچ سازمانی خیریه ای عمل نمیکند. حتی ما در موسسه مهرآفرین افرادی را داریم که چند نسل بی شناسنامه هستند.دولت موظف است که در عرصه های مختلف فعالیت اجتماعی داشته باشد نه اینکه فقط یک معاونت اجتماعی داشته باشیم. معضلات اجتماعی راهکارهای اجتماعی می خواهد. آیا غیر ازاین بود که مردم تحقق عدالت اجتماعی میخواهند اینها در بحث عدالت اجتماعی گنجانده می شود .

ابراهیم حقیقی طراح پوستر این نمایش نیز طی سخنانی درباره این نمایش گفت:« خوشحالم که یک نمایش بهانه ای شده است که درباره یک معضل حرف بزنیم. ما در این نمایش درباره زندگی حرف می زنیم بجز تماشاگران وظیفه شما رسانه هاست که آن را پر رنگ تر کنید. » وی افزود:« هنر برای آن است که حرفها رساتر زده شود و بیشتر دیده شود. مخاطب اینگونه نمایش ها کارتن خواب ها نیستند. مخاطب این نمایش ما هستیم که نمی دانیم در شهرمان چه می گذرد. ما باید این نمایش ها را ببینیم تا بیدار شویم. ما باید ببینیم که ngo های ما محدود هستند و پول ندارند. ما شاهد این هستیم که یک نمایش می خواهد تلنگر بزند چون نمی تواند معضل را از بین ببرد اما می تواند این معضل را به گوش افراد بسیاری برساند.»

در پایان نشست گیل آبادی با اشاره به اینکه در حین اجرا از کارتن خواب ها هم دعوت خواهد شد و برای افتتاحیه سیصد نفر از این زنان حضور خواهند داشت گفت:‌تلاشمان این است که بهبود یافته ها را دعوت کنیم، همچنین برای اجرای زنانه برای راحتی بانوان نیز کارهایی صورت خواهد گرفت که آنها راحت صحبت کنند و از مشکلاتشان بگویند .

در پایان نشست از پوستر ابراهیم حقیقی برای این نمایش رونمایی شد .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار