مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته های رویان خبرداد:

استخراج اطلاعات ژنتیکی 45هزار نمونه خون ذخیره در بانک خون بندناف رویان

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته های رویان گفت: اطلاعات ژنتیکی 45 هزار نمونه خون ذخیره شده در بانک خصوصی سلول های بنیادی خون بند ناف رویان استحصال شده است.

کد مطلب: ۶۴۱۹۳۷
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا استان اردبیل ، مرتضی ضرابی در نشستی با معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل افزود: در حال حاضر 80 هزار نمونه نیز در این بانک ذخیره شده است .
وی با اشاره به اینکه با زیرساخت‌ هایی که در بانک خصوصی خون بند ناف ایجاد شده، این بانک آماده ذخیره ‌سازی تا 100 هزار نمونه می باشد،بیان کرد: تلاش می شود شانس بالای 80 درصد نمونه مناسب برای پیوند ایجاد شود .
مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته های رویان از فعالیت 28 نمایندگی بانک خصوصی سلول های بنیادی خون بند ناف رویان در سراسر کشور و یک نمایندگی در شهر اربیل کشور عراق خبر داد و اظهار کرد: میزان آلودگی خون های جمع آوری شده برای ذخیره در این بانک در سایه آموزش و دقت عوامل جمع آوری کننده به کمتر از یک درصد رسیده است .
ضرابی گفت: در بانک عمومی سلول های بنیادی خون بند ناف رویان نیز پنج هزار نمونه ذخیره ‌سازی شده که اطلاعات ژنتیکی سه هزار نمونه استخراج شده است .
وی با بیان اینکه در سه سال اخیر 20 نمونه از بانک خصوصی خون بند ناف رویان مورد پیوند قرار گرفته و 80 درصد پیوندها با موفقیت همراه بود افزود: زیرساخت های لازم در بانک خون فراهم و تلاش شده تا نمونه های ذخیره شده در این بانک حتی در زمان حوادث غیرمترقبه نیز حفظ شود و کمترین آسیبی نبیند و در صورت آسیب دیدن خسارت آن از سوی بیمه پرداخت می شود .
مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته های رویان با اشاره به اینکه تسهیلات ویژه ای در اختیار متقاضیان استان اردبیل به دلیل کمتر توسعه یافته بودن آن گذاشته شده گفت: تخفیف و تقسیط هزینه ذخیره خون بند ناف نوزاد از جمله این تسهیلات است و امیدواریم در سایه همکاری پزشکان متخصص میزان نمونه های ذخیره شده در این بانک از استان اردبیل افزایش یابد .
سرپرست جهاددانشگاهی واحد استان اردبیل نیز در این جلسه به اهمیت سلول های بنیادی خون بند ناف نوزاد اشاره کرد و گفت: توسعه مشارکت مردم در ذخیره خون بند ناف که فرصتی خوب برای تمام خانواده هاست نیاز به فرهنگ سازی و آگاهی دهی بیشتر به جامعه دارد .
مهران اوچی اردبیلی با بیان اینکه هر چند استفاده از سلول‌ های بنیادی در درمان بیماری ‌ها هنوز چندان معمول نیست اظهار کرد: این سلول‌ها در درمان دیابت تیپ یک (وابسته به انسولین) ، بیماری‌ های قلبی عروقی ، لوپوس و بیماری‌ های نورولوژیک از جمله سکته مغزی ، پارکینسون و آلزایمر ، کم‌ خونی ‌ها و نقص ایمنی و بیماری ‌های کبدی به کار برده می‌شود .
افشین فتحی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل هم از آمادگی این دانشگاه برای همکاری با بانک خون بندناف رویان خبر داد و گفت: بانک ذخیره خون بندناف رویان توسط جهاد دانشگاهی تاسیس شده و این یک حرکت جهادی است به همین خاطر باید حمایت های لازم از آن صورت گیرد .
گفتنی است:اولین پیوند خون در سال 1988 میلادی در فرانسه توسط دکتر گلوکمن به یک کودک مبتلا به کم خونی انجام گرفت .
طبق استاندارد جهانی خون بندناف تا 20 سال نمونه ذخیره شده قابل نگهداری است و بهترین زمان استفاده از آن در پنج سال اول ذخیره سازی است .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار