فیض در گفت و گو با پانا:

به رشته تحصیلی "پژوهش در آموزش قرآن" نیازمندیم

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش بیش از هر درس دیگری باید کار پژوهشی را بر روی آموزش قرآن داشته باشد زیرا سرنوشت یک انسان مسلمان به نوع چگونگی آموزش قرآن گره خورده است.

کد مطلب: ۶۳۷۶۹۹
لینک کوتاه کپی شد

مهدی فیض در گفت و گو با خبرنگار آموزش و پرورش پانا، در پاسخ به این سوال که به عنوان یکی از اساتید قرآن ترویح کتاب های قرآنی را برای دانش آموزان به ویژه از پایه های پایین تر چطور ارزیابی می کند؟، اظهار کرد: موضوع قرآن موضوع بسیار حساسی است همانطور که برای آموزش ریاضیات کار تحقیقی زیادی در سطح بین الملل داریم و به عنوان رشته آموزش ریاضی شناخته شده، باید در موضوع آموزش قرآن نیز این موضوع دیده شود.

وی با بیان اینکه به قرآن کمتر به عنوان یک سوژه تخصصی نگاه می شود، ادامه داد: اعتقاد روشن ما این است که نیازمند یک رشته تحصیلی دانشگاهی تحت عنوان پژوهش در آموزش قرآن هستیم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد: برای مقاطع فوق لیسانس و دکتری نیز باید افرادی داشته باشیم که بر روی آموزش قرآن به طور تخصصی با روش های سنتی و سلیقه ای کار مطالعاتی کنند.

فیض افزود: اگر اعتقاد داشته باشیم هر فرد باید بر اساس احساس مسئولیت خود بدون درنظر گرفتن آثار، پیامد و روش های ابزاری کتابی را تدوین کند توهین و کم لطفی به قرآن است. احساس مسئولیت یک مسلمان برای ترویج قرآن بر اساس فرمایش پیامبر (ص) این است که قرآن را بیاموزد و به دیگران بیاموزد.

وی با اشاره به اینکه برای یاد دادن قرآن باید از الگوهای علمی استفاده کنیم، تصریح کرد: به رشته های تخصصی برای این موضوع و گروه های پژوهشی که این موضوعات را پژوهش کند، نیاز داریم.

وی با بیان اینکه به قرآن کمتر از سایر دروس توجه می شود، اضافه کرد: پیامدهای این موضوع به دین زدایی تبدیل می شود. در دراز مدت به جای اینکه قرآن آموزش داده شود، دین گریزی، دین ستیزی و جریان های انحرافی شکل می گیرد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش افزود: آموزش و پرورش بیش از هر درس دیگری باید کار پژوهشی را بر روی آموزش قرآن داشته باشد زیرا سرنوشت یک انسان مسلمان به نوع چگونگی آموزش قرآن گره خورده است.

فیض گفت: امیدوارم سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی که محور فعالیت های این گونه است، این حرکت را برعهده بگیرد و ما نیز به عنوان فعالیت های فوق برنامه در این حوزه کمک خواهیم کرد تا این فرآیند پیش رود.

وی همچنین عنوان کرد: دانشگاه فرهنگیان و داشنگاه های دیگر نیز باید رشته های پژوهشی آموزش قرآن را دائر کنند تا این کار با قوت بیشتری پیش رود و برای کشور ما و جهان اسلام، الگو سازی شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار