یکم تیرماه روز تبلیغ واطلاع رسانی و تاسیس سازمان تبلیغات اسلامی

امروزه عطر خوش وحی در قالب مذهب و آموزه های اخلاقی در میان آدمیان پراکنده شده و این بدان سبب است که پیامبران، اولیای الهی و سپس مبلّغان بزرگ دینی، به خوبی از عهده امر تبلیغ دین برآمدند و در کار تبلیغ، هرگز کوتاهی نورزیدند.

کد مطلب: ۶۳۵۴۹۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا شهرستانهای تهران ،قرآن کریم وظیفه اصلی پیامبران را تبلیغ آیین الهی دانسته است و می فرماید: فَهَلْ عَلَی الرُّسُلِ اِلَّا الْبَلاغُ الْمُبین، آیا بر عهده پیامبران، چیزی جز تبلیغ آشکار است.

اهمیت تبلیغ تا آن جاست که خداوند در قرآن کریم به پیامبر خود می فرماید: اگر آنچه را برتو نازل کردیم تبلیغ نکنی،در واقع رسالت خود را انجام نداده ای و اساسا در پرتو تبلیغ، راه سعادت و هدایت بر روی انسان ها گشوده و مبانی اصلی فرهنگ اسلامی تبیین و درونی می شود .

خداوند، بندگانش را دوست داردو یکی از نشانه های این دوستی آن است که آنان را به حال خود رها نکرده ، بلکه به برکت تبلیغ و تلاش پیامبران، درِ بهروزی، نیک بختی و کمال روحی را بر آنان گشوده است.

در خطبه اول نهج البلاغه، از زبان حضرت علی علیه السلام می خوانیم: خداوند از پیامبران پیمان وحی گرفت تا امانت رسالت را به مردم تبلیغ کنند و برسانندتا در اثر این کار توان مندی های پنهان شده عقل آنان را آشکار سازند .

بسیاری از انسان ها به واسطه آنکه شناخت درستی از پروردگارشان ندارند، در اثر گناه کردن، خود را از قرب الهی بی بهره می سازندو در این میان، این مبلّغان دینی هستند که می توانند با تبلیغ درست، بندگان گریزپا را با پروردگارشان آشتی دهند.

مسأله تبلیغات یك امر مهمی است كه می شود گفت كه در دنیا در رأس همه امور قرار گرفته است و می توان گفت كه دنیا بر دوش تبلیغات است... باید با تبلیغات صحیح، اسلام را آن گونه كه هست به دنیا معرفی نمایید امام خمینی(ره

تبلیغات، به معنای مجموعه اعمال گفتاری، نوشتاری، رفتاری و تصویری است كه به منظور نفوذ و تاثیر گذاری در شخصیت، افكار، عقاید و احساسات مخاطبان سازماندهی می شود و برای جهت بخشیدن به آنان در راستای هدف ومقصدی مشخص ، هویت پیدا می كند. تبلیغات در بینش و فرهنگ اسلامی از جایگاه رفیع و ویژه ای برخوردار است

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، نهاد شورای عالی تبلیغات اسلامی در اول تیرماه 1360 به صورت نهادی منسجم، مستقل و وابسته به ولایت فقیه با اراده امام راحل (ره) و به منظور پرداختن به امر تبلیغات به وجود آمد .

این نهاد انقلابی در سیر تكاملی خود، در چهاردهم فروردین1368 با فرمان امام خمینی (ره ) به سازمان تبلیغات اسلامی تغییر نام یافت و آیة الله جنتی از سوی ایشان به ریاست این سازمان برگزیده شد .

شایان ذکر است ،پس از ارتحال امام (ره) و پایان هشت سال دفاع مقدس، ضرورت گسترش فعالیت های فرهنگی و تبلیغی دو چندان شد و رهبر آگاه و دلسوز انقلاب اسلامی در دیدار با مبلغان، مسئولان و كارگزاران فرهنگی كشور برای تبلیغ و استفاده از راه های نوین تبلیغ تأكید ورزیدندتا آن كه مقام معظم رهبری(مدظله العالی) هیأت امنای سازمان تبلیغات اسلامی را تعیین و آیت الله جنتی را به ریاست هیأت امنا انتخاب و حجت الاسلام محمدی عراقی را به عنوان رئیس سازمان منصوب نمودند .

/خبرنگار : امیر غلامی/

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار