ضرورت توجه بیشتر هنرمندان و خوشنویسان به آیات قرآن کریم

یکی از خطاطان بنام ایران گفت: هنرمندان و خوشنویسان باید آیات قرآن کریم را سرلوحه کار خود قرار دهند زیرا بهترین الهام بخش و هادی راه آن ها است.

کد مطلب: ۶۳۲۴۰۷
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا از خراسان رضوی، استاد هاشم طلائیان بجستانی که این روزها نام او زینت‌بخش اکثر محافل قرانی در سطح کشور است و در روزهای اخیر با حضور در نمایشگاه بین‌المللی قران کریم در مشهد مقدس از اثر جدید خودش رونمایی کرد در همین راستای طی تماسی، خسته نباشید خودمان را به این خیر و خطاط قرآنی ابراز داشتیم و سپس از طرح جدیدش و هدفش از خلق این اثر جویا شدیم.

هاشم طلائیان بجستانی در گفت‌وگو با خبرنگار پانا ضمن قبولی طاعات و عبادات روزه‌داران اظهار کرد: از آثار استاد فرشچیان الهام گرفتم تا معنای دقیق و رسالت عظیم هنر و هنرمند را از زبان قرآن بیان کنم. سال‌ها بود که در تحقیق واژه هنر و هدف هنرمندان در جامعه در چالش‌های بزرگی غرق بودم تا اینکه آیه‌ای از کلام الهی، راه را برایمان روشن کرد و گویی خداوند در تفسیر این آیه شریف، وظیفه هنرمند و رسالت عظیم هنر را برای جامعه مطرح می‌نمود.

وی افزود: در تفسیر آیه هفتم سوره آل‌عمران چنین آمده است که قرآن دارای آیات متشابه است و بدین‌جهت این آیات مطرح‌شده که زیرا چون معنا و مفهوم عظیم بزرگی ذات احدیت در حروف و واژه‌ها نمی‌گنجد و حروف در برابر بیان این شکوه و عظمت بسیار ناتوان است، خداوند آن را به‌طور مثال مطرح می‌کند مثلاً هو السمیع العلیم. حال با توجه به توضیحات داده‌شده می‌توان فهمید که در عالم، چشم انسان فقط قادر به دیدن محسوسات است مانند کوه، درخت و غیره؛ اما بی‌شک این عالم همانند نگاه عاشقانه مادری به فرزند، غرق در احساسات لطیف و لطف وسیع خداوند متعال است که قابل‌مشاهده نیست و این همان جلوه جمال الطاف خداوند و بزرگی ذات اقدس اوست که در واژه‌ها نمی‌گنجد و بدون شک وظیفه یک هنرمند به جلوه درآوردن این صورت‌های زیبا در عالم محسوسات است.

طلائیان ضمن اشاره به نقش رنگ در خطاطی تصریح کرد: و ترکیب زیبای رنگ‌ها و کج و قوس‌های قلم، بینشی عمیق همراه باروحی متعالی و پاک می‌تواند این عالم زیبا را برای جامعه در اثر نمایان سازد. اثری از استاد فرشچیان که فرشته‌ای از درون گل‌ها و رنگ‌ها که به‌طور بی‌نظیری در همپوشانی هم قرارگرفته بودند، بی‌تردید همان ذات زیبا و پاک انسانی‌ است که از ذات اصلی و ازلی خود یعنی ذات پاک خدایی متولد می‌شود چراکه خداوند از روح خود در انسان دمیده است.

وی ادامه داد: همین معنا و مفهوم جلوه‌ی الهام‌بخش اثر من شد تا بتوانم به لطف الهی آیات قرآن را در آغوش این زیبایی به تصویر کشم و کج و قوس‌های آثار تذهیب به‌نوعی است که گویی الفاظ کلام الهی را در آغوش خود گرفته است چنان‌که مادری کودک خود را در آغوش می‌کشد و از شیره‌ی جان خود که غیر از یک طعام بلکه درآمیخته با عشق و علاقه است به او می‌خوراند تا رشد کند.

این خطاط بنام بجستانی در پایان به هدف خودپرداخت و خاطرنشان کرد: هدف من هم با توجه به تفسیر این آیه شریف، بیان جلوه‌ی جمال الهی بوده است که بی‌شک، هرچه در مسیر قرآن باشد فناناپذیر است. اثر حاضر تحریر دو سوره از قرآن کریم به نامه‌ای توحید و ناس است که در افتتاحیه نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با حضور مسئولان استانی و کشوری رونمایی شد. این اثر غیر از معنای هنری، حال‌وروز کنونی جامعه‌ی اسلامی را روایت می‌کند که آنچه از سوره‌هایی که تحریر شده است برمی‌آید، پناه بردن انسان به خدای متعال از شر شیاطین جن و انس و پناه بردن تمامی انسان‌ها و جوامع اسلامی به خداوند متعال است. همان چیزی که برگرفته از سوره مبارکه توحید بوده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار