مرگ 67 نفر در مازندران بر اثر مسمومیت با قرص برنج

مدیر کل پزشکی قانونی مازندران گفت: در سال گذشته 67 نفر بر اثر مسموميت با قرص برنج در استان جان خود را از دست دادند.

کد مطلب: ۶۲۶۲۴۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا-مازندران، قرص برنج با نام علمی آلومینیوم فسفید (Aluminium phosphide) قرصی با وزن سه گرم است با بوی سیر یا ماهی گندیده که به عنوان یک حشره‌کش برای جلوگیری از آلودگی و آفت‌زدگی برنج انبار شده، غلات و خوراک دام استفاده می‌شود.

مسمومیت با قرص برنج یکی از مرگ‌آورترین مسمومیت‌هایی است که تاکنون راهکاری برای نجات جان افرادی که از آن استفاده کرده‌اند، یافت نشده است.

در کنار مصرف اشتباه این قرص و یا مصرف قرص‌های قلابی توهم‌زا که دارای ترکیبات قرص برنج هستند یا خود قرص برنج هستند و به جای قرص‌های توهم‌زا توزیع می‌شوند، گاه مصرف این قرص با هدف خودکشی سریع اما دردآور نیز هست.

در سال 94 در مازندران 60 نفر بر اثر استفاده از قرص برنج جان خود را از دست دادند و امسال نیز 67 نفر که رشد 12 درصدی را نشان می‌دهد.

علی عباسی مدیرکل پزشکی قانونی مازندراندر این خصوص گفت: «در سال 95 از كل فوتی‌های مسمومیت با قرص برنج 35 نفر زن و 32 نفر مرد بوده‌اند.»

وی شهرستان‌های ساری با 16 و بابل با 14 فوتی را دارای بيشترين و شهرهای رامسر عباس آباد و فریدونکنار را دارای کمترین آمار تلفات قرص برنج اعلام کرد. همچنین در ماه‌های خرداد با 9، بهمن، اسفند و اردیبهشت هر کدام با 7 مورد بیشترین فوتی و دی‌ماه با 3 مورد کمترین فوتی گزارش شده است.

مدیر کل پزشکی قانونی مازندران با اعلام اینکه 41 نفر از فوتی‌ها متاهل و مابقی مجرد هستند، گفت: «بیشترین آن‌ها در رده سنی 21 تا 30 سال با 21 مورد بوده‌اند و سپس در رده سنی 51 تا 60 سال با 13 مورد.»

عباسی افزود: «همچنین در هر یک از رده سنی 61 سال به بالا و کمتر از 16 سال، 2 مورد فوتی گزارش شده است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار