بازیابی فرهنگ بومی از اهداف آموزش و پرورش در دولت تدبیر و امید است

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران گفت: بازیابی فرهنگ بومی-محلی و هویت بخشی به جامعه و دانش‌آموزان از جمله اهداف فرهنگی آموزش و پرورش در دولت تدبیر و امید است.

کد مطلب: ۶۲۱۱۵۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا-مازندران، مدیرکل آموزش و پرورش مازندران در سومین جشنواره استانی «هویت بخشی به فرهنگ بومی و محلی مازندران» با بیان اینکه فرهنگ مازندران فرهنگی ریشه دار، عمیق و تاریخی است اظهار داشت: «با بررسی در تاریخ ایران قبل از اسلام و همه ی پادشاهان باستانی متوجه می شویم که مازندران دارای تاریخی طولانی است.»

سید علی قاسمی با اشاره به اینکه فرهنگ بومی محلی نیازمند بازسازی و احیا است، خاطر نشان ساخت: «ما باید بدانیم از کدام آب و خاک هستیم و ریشه در چه چیزی داریم.»

قاسمی بازیابی فرهنگ بومی محلی و هویت بخشی به جامعه و دانش آموزان را از جمله اهداف فرهنگی آموزش و پرورش دولت تدبیر و امید برشمرد و تصریح کرد: «توجه به فرهنگ بومی محلی مقاوت فرد را در برابر آسیب‌های افزایش می دهد چرا که اگر انسان هویت خودش را بشناسد با پشت گرمی و پشتیبانی قوی در برابر آسیب های فرهنگی مقابله می کند.»

وی با توجه به اینکه ما در عصر تبادل اطلاعات و فرهنگ ها به سر می بریم تصریح کرد: «برحسب اتفاق ممکن است بعضی از فرهنگ ها تهاجمی باشند و با باور فرهنگ بومی و محلی سبب کاهش فرهنگ مهاجم می شویم.»

قاسمی با اشاره به اینکه فرهنگ بومی محلی منجر به رشد تعالی انسان می شود، افزود: «فرهنگ مازندران ریشه در عمق خاک دارد اگر انسان ریشه‌های قوی نداشته باشد به راحتی آلودگی ها را می پذیرد و وقتی دارای یک سرمایه قوی فرهنگ بومی باشد منجر به تعالی انسانی می شود.»

وی با اشاره به اینکه توجه به فرهنگ بومی محلی نشان دهنده ی رشد اقتصاد، فرهنگ و سلامتی است بیان داشت: «اگر نگاهی به زندگی گذشته داشته باشیم بسیاری از مادران خیلی از کارهای روزمره را بدون اتلاف هزینه انجام و به اقتصاد خانواده کمک می کردند.»

وی با اشاره اینکه مازندران در حوزه ها ی مختلف برنامه فرهنگی بومی محلی زبانزد عام و خاص است اذعان داشت : «مدیران باید بازی‌های مختلف ورزشی مثل کوشتی لوچو، گویش ها، هنرهای تجسمی، صنایع دستی، ساختمان و سازه ها و سایر برنامه های مفید فرهنگی طبق سیاست کاری جشنواره بازیابی و احیای فرهنگ بومی محلی را در دستور کار داشته باشند تا جشنواره بومی محلی استان برآیند این جشنواره‌ها شود.»

رئیس دستگاه تعلیم و تربیت استان در پایان با اشاره به اینکه توجه به فرهنگ بومی محلی در مدارس موجب نشاط می شود متذکر شد: «در مدارس با ایجاد فضاهای شاد از جمله درختکاری خاص درختان منطقه در فضای مدرسه، جشنواره های سازنده و غیره منجر به رشد آموزشی دانش آموزان شویم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار