مدیرکل دفتر آموزش دوره اول متوسطه وزارت آموزش و پرورش

تربیت اسلامی و ملی، هویت مشترک تمام دانش‌آموزان است

مدیرکل دفتر آموزش دوره اول متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: ما در هویت مدنظر سند تحول بنیادین به دنبال تربیت اسلامی، انسانی و ملی هستیم چرا که این تربیت بین همه‌ی دانش آموزان مشترک است.

کد مطلب: ۶۲۱۱۴۷
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا-مازندران، سومین جشنواره استانی «هویت بخشی به فرهنگ بومی و محلی مازندران» با حضور مدیرکل دفتر آموزش دوره اول متوسطه وزارت آموزش و پرورش با هدف ارج نهادن به فرهنگ غنی بومی محلی و قدردانی از برگزیدگان دانش‌آموزی و فرهنگی در دانشگاه آزاد واحد قائمشهر برگزار شد.

مدیرکل دفتر آموزش دوره اول متوسطه وزارت آموزش و پرورش در این جشنواره با بیان اینکه هویت نمودی از انسجام جامعه است گفت: «هویت در روانشناسی شخصیت نامیده شده است ودر قرآن ریشه ی آن به عنوان شاکله یاد شده است.»

عظیم محبی با اشاره به اینکه هویت در سند تحول بنیادین به معنای هویت مشترک و ویژه قلمداد شده است اظهار داشت: «ما در هویت به دنبال تربیت اسلامی، انسانی و ملی هستیم چرا که این تربیت بین همه ی دانش آموزان مشترک است.»

وی با اشاره به اینکه طبق هویت انسانی می توانیم با همه ی جهان گفتکو کنیم خاطر نشان ساخت: «همه‌ی هدف ما این است که فرهنگ هویت ملی که شامل زبان و خط و غیره در دانش آموزان شکل بگیرد.»

مدیرکل دفتر آموزش دوره متوسطه اول هویت ویژه را منوط به هویت فردی، قومی، خانوادگی و غیره بر شمرد و یادآور شد: «اصل و همه‌ی این هویت ها به خود فرد بازمی‌گردد.»

وی با اشاره به اینکه گونه های فرهنگی بومی شامل لهجه، لباس و عکس است، اذعان داشت: «این گونه‌های بومی باید حفظ شود و این هویت مشترک وقتی جزء تارو پود فرد و جامعه شود آن جامعه انجام فرهنگی پیدا می‌کند.»

وی با توجه به اینکه بحث فرهنگی بومی فقط منحصر به آموزش و پرورش نیست، افزود: «برای غنی سازی هویت بومی محلی نیازمند مشارکت همه نهادها به ویژه اداره فرهنگ و ارشاد وگردشگری است تا منجر به رشد فرهنگ بومی شود.»

این مسئول در پایان با اشاره به اینکه امیدواریم استان مازندران سال بعد میزبان کشوری در بخش فرهنگ بومی و محلی باشد متذکر شد: «وقتی کاری در استانی زمینه های ترقی را طی می کند و پخته می شود وظیفه است با احترام به افرادی که چنین جشنواره هایی را مدیریت می کنند از تجربه آن ها استفاده شود.»

فرهنگ بومی محلی؛ ثروت بی بدیل اجتماعی

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش مازندران نیز در این همایش با بیان اینکه زنده نگه داشتن فرهنگ بومی محلی به منزله ی ثروت بی بدیل اجتماعی است گفت: «زنده نگه داشتن فرهنگ بومی منجر به حفظ خرده فرهنگ ها آداب و سنن بومی می شود.»

اسفندیار نظری با اشاره به اینکه در راستای هویت‌بخشی به فرهنگ بومی باید فرهنگ، ادبیات و هنر سرزمین آبا و اجدادی خود را بیشتر بشناسیم، تصریح کرد: «این جشنواره به سه محور قصه‌گویی به زبان بومی، تألیف درس آزاد و مسابقه‌ی عکس بومی پرداخته است.»

وی هدف سند تحول بنیادین را رسیدن به حیات طیبه دانست و خاطرنشان ساخت: «تقریباً ۱۰ الی ۲۰ درصد از برنامه‌های درسی و آموزشی به نیازها و شرایط فرهنگی اقتصادی اقلیمی و جغرافیایی استان ها همین‌طور شامل مناطق عشایری و روستایی با رعایت استانداردهای ارتقای کیفیت اختصاص یافته است.»

نظری ایجاد سازو کار برای تقویت انسجام اجتماعی و وحدت ملی و احیای هویت اسلامی و ایرانی در دانش آموزان را امری مهم برشمرد و بیان داشت: «فراهم آوردن زمینه‌های لازم برای نقش آفرینی مدرسه به عنوان کانون کسب تجربیات تربیتی محله نقش اساسی در رشد دیدگاهی دانش‌آموزان دارد.»

وی شناخت توانایی فرهنگی استان، تشکیل گنجینه فرهنگ مردم، هویت‌یابی دانش‌آموزان، حفظ دستاوردهای فرهنگی گذشته و انتقال به نسل آینده را از جمله اهداف طرح هویت بخشی به فرهنگ بومی برشمرد و اذعان داشت: «حفظ و پاسداشت دستاوردهای فرهنگی نیاکان منجر به تقویت فرهنگ ملی می شود.»

این مسئول با توجه به اینکه از دل ادبیات بومی و شفاهی ادبیات یک سرزمین نمایان می شود یاد آور شد: «بررسی و واکاوی ادبیات بومی و شفاهی منجر به خلق و بازسازی قصه و قصه گویی و خود باوری و شکوفایی استعداد های دانش آموزان می شود.»

معاون متوسطه در پایان متذکر شد: «در مجموع آثار همکاران و دانش آموزان در سه محور قصه گویی، عکاسی، تألیف درس آزاد راه یافته به استان ۵۵ اثر منتخب استانی شناخته شد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار