معاون پژوهش و فناوری دانشگاه گیلان خبر داد:

پیشتازی ایران در کمیت تولید علم و رشد مقالات برتر در سال 2016

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه گیلان گفت:در سال ۲۰۱۶ ایران از نظر حجم مقالات یک درصد برتر هم در خاورمیانه و هم در بین کشورهای جهان اسلام از لحاظ تعداد در رتبه نخست قرار گرفته است.

کد مطلب: ۶۲۰۹۲۸
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا از گیلان، دکتر سید ضیاءالدین میرحسینی با بیان اینکه بر اساس سند سیاست های کلان علم و فناوری ابلاغی توسط مقام معظم رهبری بین المللی بودن علم و مرجعیت علم مورد تاکید قرار گرفته است زیرا علم در بسیاری از ابعاد یک پدیده بین المللی است،اظهار کرد:با این نگاه تولید علمی می تواند ارزش آفرین باشد و از آن می توان در جهت بالندگی اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و نظامی بهره جست .

وی تصریح کرد:تولید مقاله و به تبع آن تولید ثروت از دانش،از مولفه های توسعه و رتبه بندی دانشگاه ها و کشورها به شمار می رود و رشد کمیت تولید علم را می توان یکی از عوامل توسعه علمی به حساب آورد.اما اگر این کمیت به سمت نیازهای کشور هدایت نشود نمی توان با قاطعیت در خصوص میزان ارزشمندی آن سخن گفت .

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه گیلان خاطرنشان کرد:براساس آخرین اطلاعات مستخرج از پایگاه استنادی آی.اس.آی کمیت تولید علم کشور در سال ۲۰۱۶ میلادی به 43هزار و ۹۹۲ مورد رسیده است و این در حالی است که در سال ۲۰۱۵ کمیت تولید علم کشور در این پایگاه 38هزار و ۱۳۸ مورد بود.

دکتر میرحسینی گفت:براین اساس،جمهوری اسلامی ایران در میان ۲۵ کشور برتر تولید کننده علم دنیا در سال ۲۰۱۶ میلادی با ۱۷ ٫ ۵ درصد رشد در رتبه اول دنیا قرار گرفته است که بر اساس آخرین اطلاعات مستخرج از پایگاه آی.اس.آی ۸۵ درصد از علم دنیا توسط همین ۲۵ کشور تولید می‌شود .

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه ادامه داد:میزان رشد علمی در سال های ۲۰۱۲ ، ۲۰۱۳ ، ۲۰۱۴ ، ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ میلادی نسبت به سال قبل از آن به ترتیب برابر با ۵ ٫ ۹ ، ۱ ٫ ۶ ، ۶ ٫ ۵ ، ۱۴ ٫ ۲ و ۱۷ ٫ ۵ درصد بوده است که بدین ترتیب رشد کمیت علم کشور از ۱ ٫ ۶ درصد در سال ۲۰۱۳ به ۱۷ ٫ ۵ درصد درسال ۲۰۱۶ میلادی افزایش و در واقع ۹ برابر شده است و بعد از ایران، کشور روسیه با 9 درصد بیشترین رشد کمیت علم دنیا را داشته است. چین با ۴ درصد در رتبه سوم و لهستان و ترکیه هرکدام با ۳ درصد رتبه در رتبه های بعدی قرار گرفته اند .

دکتر میرحسینی همچنین با اشاره به رتبه نخست رشد ایران در تولید مقالات برتر گفت:بر اساس آخرین اطلاعات مستخرج از پایگاه وب آو ساینس (آی.اس.آی) تعداد مقالات موثر و یک درصد برتر کشور در سال ۲۰۱۶ به ۳۱۲ مورد و رشد کشور از لحاظ تعداد مقالات برتر به ۴۱ درصد رسیده است. از اینرو در سال ۲۰۱۶ ایران توانست رتبه نخست رشد دنیا در تولید مقالات برتر را در اختیار گیرد .

وی یادآور شد در مقایسه با سایر کشورها از لحاظ تعداد مقالات یک درصد برتر، ایران در جایگاه ۲۱ دنیا قرار گرفته است که با این وجود تنها دو کشور ایران و عربستان سعودی از بین کشورهای اسلامی و منطقه در بین ۲۵ تولیدکننده برتر دنیا قرار گرفته‌اند. بنابراین در سال ۲۰۱۶ ایران از نظر حجم مقالات یک درصد برتر هم در خاورمیانه و هم در بین کشورهای جهان اسلام از لحاظ تعداد در رتبه نخست قرار گرفته است. بر اساس اطلاعات مستخرج از پایگاه آی.اس.آی ۸۵ درصد از علم دنیا توسط همین ۲۵ کشور تولید می‌شود

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار