اجرای طرح پیشگیری از بیماری سالک در روستای قلات درشهرستان قیر و کارزین

در راستای پیشگیری از شیوع بیماری سالک، طرح جونده کشی در روستای قلات از توابع شهرستان قیروکارزین، اجرا شد.

کد مطلب: ۶۱۴۸۸۴
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا فارس، کارشناس مسوول واحد بیماری های واگیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان قیروکارزین، گفت: در راستای مهار بیماری سالک، طرح جونده کشی با همکاری بهورزان، دهیاری و آموزش و پرورش انجام شد.

محسن نجفی، ابراز امیدواری کرد که با اجرای این طرح، این بیماری به طور کامل مهار شود و در این روستا شاهد وقوع این بیماری نباشیم.

او ادامه داد: در شیوع بیماری سالک، جوندگان به عنوان بخشی از عامل ایجاد بیماری سالک هستند و عوامل دیگری، مانند دفع غیر بهداشتی فاضلاب، زباله و جمع آوری سگ های ولگرد هم، تأثیر به سزایی در شیوع این بیماری دارد، بنابراین همکاری عموم مردم در این مورد، کمک شایانی به کنترل این بیماری می کند و از عموم مردم تقاضای همراهی و همدلی را داریم.

دو نوع بیماری سالک وجود دارد سالک خشک یا شهری که زخم آن به علت خشک بودن و نداشتن ترشحات به این نام موسوم شده است و ناقل آن جنس ماده نوعی پشه خاکی است که با گزش زخمی را ایجاد می کند و بعد از مدتی جای زخم به شکل فرو رفتگی بر روی پوست دیده می شود .اما نوع دیگر موسوم به سالک روستایی و یا مرطوب است که به علت وجود ترشحات و مرطوب بودن زخم به این نام معروف شده است و ناقل این نوع بیماری جوندگان موذی مانند تیره ای از موش ها هستند.

روش پیشگیری از این بیماری ساده است به نحوی که هنگام خوابیدن در فضای آزاد از پشه بند استفاده و روی درها و پنجره‌های ورودی تورهای بسیار ریز نصب شود از نگهداری دام و طیور در منازل خودداری کنید و از انباشتن و ریختن خاکروبه و نخالهٔ ساختمانی زباله و کودهای حیوانی در مناطق مسکونی اجتناب کنید از رها شدن فاضلاب‌ها در معابر خودداری شود و جمع آوری و درمان سگ‌های ولگرد و مبارزه با جوندگان به روش صحیح انجام شود

برای روش درمان نیز می توان فریز کردن و یا تزریق آمپول گلوکانتین را توصیه کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار