قائم مقام سازمان نظام پرستاری به پانا خبر داد؛

افزایش مراکز غیرمجاز پرستاری/90درصد فعالیت این مراکز غیر مجاز است

قائم مقام سازمان نظام پرستاری با اعلام اینکه بیش از 90 درصد خدمات پرستاری در منزل به صورت غیرمجاز است از تصویب کلیات تعرفه گذاری خدمات پرستاری در منزل در شورای عالی بیمه خبر داد و گفت: جزئیات تعرفه ها پس از برگزاری جلسات کارشناسی در شورای عالی بیمه اعلام می شود.

کد مطلب: ۶۰۶۹۵۷
لینک کوتاه کپی شد

محمد شریفی مقدم در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی پانا، با اشاره به تصویب کلیات تعرفه گذاری خدمات پرستاری در منزل در شورای عالی بیمه اظهارداشت: موضوع تعرفه گذاری خدمات پرستاری در منزل در دنیا از سال 1960 مطرح شد و این مراکز بر اساس نیاز ایجاد شد و توانست از نظر کیفیت خدماتی که ارائه می شود به جایگاه خوبی برسد. این نیاز به تدریج در کشور ما هم احساس شد و از دهه 70 توسط وزارت بهداشت وقت کلید خورد.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری با اشاره به اقدامات وزارت بهداشت برای ایجاد مراکز خدمات پرستاری در منزل گفت: آئین نامه ای تحت عنوان "تأسیس مراکز مشاوره و پرستاری در منزل" توسط وزارت بهداشت وقت به دانشگاه های علوم پزشکی ابلاغ شد تا مردم بتوانند از خدمات پرستاری در منزل بهره مند شوند. منتهی تعرفه ای برای این مراکز تعریف شد اما این تعرفه ها تحت پوشش بیمه قرار نگرفت به طوری که دو هزار مرکزی که اقدام به اخذ مجوز کرده بودند به دلیل عدم پوشش بیمه ای تعطیل شدند در صورتی که نیاز مردم به دریافت خدمات پرستاری پابرجا بود و روز به روز بیشتر می شد.

دبیرکل خانه پرستار در ادامه با اشاره به افزایش جمعیت سالمند در کشور و نیاز این جمعیت به دریافت خدمات پرستاری گفت: با توجه به اینکه جمعیت کشور رو به سالمندی می رود و 8 درصد جمعیت کشور سالمند است لذا روز به روز نیاز خدمات پرستاری در منزل بیشتر می شود و اگر برای این نیاز راهکار قانونی اتخاذ نشود راهکار غیرقانونی پیدا می کند.

وی با اشاره به فعالیت مراکز غیرمجاز خدمات پرستاری در منزل گفت: از آنجا که مراکز مجاز خدمات پرستاری مورد حمایت قرار نگرفتند مراکز غیرمجاز افزایش پیدا کرد و بیش از 90 درصد خدماتی که مردم دریافت می کنند از مراکز غیر مجاز یا افراد غیرمجاز است که این افراد یا پرستار نیستند و یا اینکه سواد پرستاری ندارند.

شریفی مقدم با اشاره به ارسال تعرفه خدمات پرستاری در منزل به شورای عالی بیمه توضیح داد: در بهمن ماه سال گذشته وزارت بهداشت موضوع تعرفه پرستاری در منزل را به شورای عالی بیمه ارسال کرد و آئین نامه جدیدی را در سال 95 به دانشگاه های علوم پزشکی ابلاغ کرد اما تعرفه هایی که به شورای عالی بیمه ارسال شد ضعیف بود.

وی ادامه داد: سازمان نظام پرستاری موضوع تعرفه های خدمات پرستاری در منزل را در کمیسیون اجتماعی دولت و وزارت رفاه پیگیری کرد و نماینده سازمان در جلسات شورای عالی بیمه حضور داشت. با توجه به اهمیت موضوع، جلسه ای با دبیر شورای عالی بیمه برگزار شد و دوم بهمن ماه امسال بحث تعرفه پرستاری برای اولین بار در دستور شورای عالی بیمه قرار گرفت.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه پیشنهاد وزارت بهداشت برای تعرفه خدمات پرستاری در منزل ضعیف بود، گفت: سازمان نظام پرستاری درباره تعرفه خدمات پرستاری در منزل دو پیشنهاد ویژه به شورای عالی بیمه داد که خوشبختانه وزیر راه در هفته جاری اعلام کرد کلیات تعرفه خدمات پرستاری در منزل به تصویب رسیده اما جزئیات تعیین نرخ ها باقی مانده که باید در جلسات کارشناسی مورد بررسی قرار گیرد.

وی تصریح کرد: وزارت بهداشت مخالف پیگیری سازمان نظام پرستاری در حوزه تعرفه گذاری خدمات پرستاری در منزل است و تلاش کردند که این اتفاق صورت نگیرد اما این موضوع در شورای عالی بیمه مورد بررسی قرار گرفت. در هر حال مهم نیست که بحث تعرفه گذاری خدمات پرستاری در منزل از سوی چه ارگانی و توسط چه شخصی انجام می شود بلکه به علت خلأیی که وجود داشت، به سرانجام رسیدن این موضوع اهمیت داشت که امیدواریم به طور کامل محقق شود.

شریفی مقدم با تأکید بر اینکه مردم نباید برای دریافت خدمات پرستاری در منزل دچار خسارت شوند، گفت: باید مراکز مجازی وجود داشته باشد که در آن مراکز تعرفه مشخص و کارشناسان فنی حضور داشته باشند تا خدمات ایمن را دریافت کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار