رییس مرکز آمار ایران اعلام کرد

3 میلیون و ۲۸۳ هزار و 582 نفر؛ آخرین جمعیت مازندران

رییس مرکز آمار ایران گفت: براساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 95، استان مازندران 3 میلیون و ۲۸۳ هزار و ۵۸۲ نفر جمعیت دارد.

کد مطلب: ۶۰۶۱۰۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا-مازندران، امیدعلی پارسا در آیین اختتامیه سرشماری عمومی نفوس و مسکن مازندران در بابلسر گفت: با وجود اینکه برای نخستین بار بود که سرشماری اینترنتی انجام می‌شد، با شرکت 48/4 درصدی مردم مواجه شدیم که ناظران بین المللی از این میزان شرکت تعجب کردند.

وی افزود:با تاکید مقام معظم رهبری، مراجع تقلید، قوای سه‌گانه و وزارتخانه ها موجی در کل کشور ایجاد و برگ زرینی در تاریخ سرشماری و نظام آماری کشور ثبت شد.

پارسا با تاکید بر اینکه باید به جایی برسیم که دیگر نیاز نباشد برای آمارگیری به خانه های مردم مراجع کنیم، افزود: باید به سمتی برویم که نظام آمارهای ثبتی مبنا به جایگزین نظارم آماری پیمایش مبنا شود.

وی گفت: این جایگزینی در کشورهای دیگر 15 سال طول کشید و در ایران با توجه به این اتحاد و همدلی انتظار داریم در زمانی معادل یک سوم این زمان انجام شود.

پارسا با اشاره به اینکه رشد جمعیت استان مازندران از رشد متوسط کشور بیشتر بوده است، اظهار داشت: براساس سرشماری اخیر مازندران 3 میلیون و 283 هزار و 582 نفر جمعیت دارد و باسوادی در آن از متوسط کشور بیشتر و رو به افزایش است اما بعد خانوار در مازندران مانند گیلان و تهران از متوسط کشور کمتر می باشد.

رییس مرکز آمار ایران گفت: رشد اقتصادی از فصل پاییزگذشته تا فصل پاییز سال جاری با نفت در کشور 8/9 درصد و بدون نفت 6/4 درصد بوده است اما در نه ماهه با نفت 7/2 درصد بدون نفت 5 درصد.در نتیجه اینگونه نیست که این میزان رشد تماما به دلیل فروش نفت باشد.

وی افزود: تورم شهری 6/8 درصد در مناطق شهری و 7/1 درصد در مناطق روستایی بوده که مجموعه سیاستهای پولی و مالی نظام این شرایط را ایجاد کرد.

اپارسا اظهار امیدواری کرد: در سال آینده حرکت به سمت آمارهای ثبتی مبنا برویم به این معنی که باید در هنگام ولادت شخص اطلاعاتش در سایت مرکز آمار ایران ثبت شود چراکه اینگونه جمعیت همیشه به روز است.

پارسا گفت: با ثبت مکان دقیق زندگی فرد و نوع کسب و کارش در سایت مرکز آمار ایران، به جایگاهی می رسیم که اطلاعات مثلا آموزش و پرورش و آموزش عالی و بهزیستی قابل اتصال به هم خواهد بود چراکه کدهای یونیک فرد و مکان و کسب و کارش وجود دارد و این اطلاعات آماری است که قابل استناد است.

وی با تاکید بر تلاش برای حل مشکلات آمارگیرها در سال آینده گفت: در چشم انداز مرکز امار ایران، این مرکز یگانه مرجع آمار رسمی کشور و مورد اعتماد مردم و مسئولین و سرآمد در آسیا است.

رییس مرکز آمار ایران تاکید کرد: ماموریت ما در مرکز آمار، مدیریت تهیه و انتشار همه‌ی آمارهای رسمی کشور و استقرار نظام آمارهای ثبتی مبنا است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار