همه دانستنی ها در موردفعالیت مجلس دانش آموزی

هشتمین دوره مجلس دانش آموزی که از 14 شهریور امسال فعالیتش را آغاز کرد، امروز شنبه 21 اسفند ماه نشست سراسری خود را با حضور وزیر آموزش و پرورش و نایب رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار کرد.

کد مطلب: ۶۰۵۵۸۴
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پانا، دومین اجلاس هشتمین دوره مجلس دانش آموزی فردا شنبه 21 اسفندماه 95 با حضور فخرالدین احمدی دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش، علی مطهری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی و مسئولان وزارت‌ آموزش و پرورش و البته تمامی نمایندگان در محل ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد.

مجلس دانش آموزی چیست؟


مجلس دانش آموزی چیست؟ یک نهاد صنفی -مشورتی. پل میان قشر دانش آموز و مدیران تصمیم گیرنده در دستگاه آموزش و پرورش کشور؟زمینه سازی برای تمرین عملی اصول و معیارهای مردم سالاری؟ نهادی برای تربیت سیاسی و اجتماعی دانش آموزان و آماده کردن آنها برای اداره جامعه فردا؟ همه اینها درباره مجلس 150 نفره ای که نمایندگانی از دانش آموزان سراسر کشور در آن گرد آمده اند، می تواند صادق باشد؛ اما اگر از نزدیک با این رویداد بسیار جالب برخورد داشته باشید و بتوانید روزی را در این مجلس و در میان نمایندگان جوان و پرشور آن بگذرانید، شاید آنچه بیش از همه توجهتان را به خود جلب می کند اشتیاق و هیجان نمایندگان برای کار تشکیلاتی و رقابت در ایفای نقشی هرچه برجسته‌تر در ایجاد تغییرات و تصمیمات سازنده است.

در واقع مجلس دانش‌آموزی چیزی نیست جز مجموع 150 جوان پرانرژی و آرمان‌گرا که مهم‌ترین خواسته شان این است که سهمی در آبادانی این آب و خاک داشته باشند. 150 جوان که با جدیت و امیدی سرشار در بحث و گفت و گو با یکدیگر و با مسئولان وزارتخانه پیگیر آراء و پیشنهادهای خود هستند و گویی به دنیا آمدند تا دنیا را به جای بهتری برای زیستن تبدیل کنند.

آغاز کارهشتمین دوره مجلس


مراسم تحلیف نمایندگان هشتمین دوره مجلس دانش آموزی با حضور150 نماینده که 75 نفر از آن ها دختر و 75 نفر پسر هستند یکشنبه 14 شهریورماه در ساختمان مجلس قدیم با حضور سید رضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس آن زمان سازمان اسناد و کتابخانه ملی و مسئولان وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.


در این دوره مجلس 5 نماینده اقلیت، 5 دانش آموز نیاز ویژه، 2 دانش آموز مدارس خارج از کشور نیز حضور دارند.

تشریح روند انتخاب نمایندگان


زهرا پناهی روا، رئیس ئبیرخانه مجلس دانش آموزی در گفت و گو با خبرنگار آموزش و پرورش پانا اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی نهادی صنفی، مشورتی است که هدف آن بسترسازی مناسب برای مشارکت آگاهانه و آزادانه در عرصه سرنوشت دانش آموزان و زمینه سازی برای تمرین عملی اصول و معیارهای مردم سالاری است و همچنین زمینه تربیت اجتماعی، سیاسی، مدیریتی دانش آموزان و ترویج فرهنگ گفت و گو و مشورت بین دانش آموزان و تقویت روحیه خودباوری و خوداتکایی است.


وی درباره نحوه انتخابات هشتمین دوره مجلس دانش آموزی، عنوان کرد: پس از برگزاری انتخابات شوراهای دانش آموزی مدارس، شیوه نامه انتخابات هشتمین دوره مجلس دانش آموزی از سوی وزیر آموزش و پرورش به تمام استان ها ابلاغ شد.


پناهی روا اضافه کرد: در این شیوه نامه روند برگزاری انتخابات هیات رئیسه شورای دانش آموزی استان و برگزاری انتخابات هشتمین دوره مجلس دانش آموزی بیان شده بود. پیوست این شیوه نامه دستورالعمل اجرایی و نظارتی از سوی معاونت پرورشی و فرهنگی ابلاغ شد و مدیران استان ها از آن استفاده کردند.


وی تصریح کرد: در این دستورالعمل تشریح مراحل جدول و زمانبندی و نحوه انتخابات بیان شده بود.


رئیس دبیرخانه مجلس دانش آموزی افزود: پس از برگزاری انتخابات در سطح مدارس دوره دوم متوسطه و مشخص شدن نتایج و تشکیل شورای دانش آموزی مدرسه یک دانش آموز منتخب در میان شورای مدرسه چه منطقه، ناحیه، شهرستان معرفی می شود و با حضور منتخبین شوراهای دانش آموز مدارس یک دانش آموز دختر و یک دانش آموز پسر از هر منطقه، ناحیه، شهرستان به مجمع عمومی استان راه یافتند.


پناهی روا اظهار کرد: در مرحله سوم تشکیل مجمع عمومی منتخبین شوراهای دانش آموزی استان و انتخابات هیات رئیسه استان انجام شد و در مرحله چهارم از میان اعضای شورای دانش آموزی استان انتخابات در بهمن ماه برگزار شد و از میان منتخبین آنان با توجه به سهمیه استان نمایندگان مجلس دانش آموزی انتخاب شدند.


اضافه شدن دانش آموزان نیازهای ویژه استثنایی به مجلس

وی خاطرنشان کرد: در این دستورالعمل فرآیند و مراحل انتخابات ذکر شده است. در هشتمین دوره مجلس دانش آموزی و با درخواست دانش آموزان استثنایی در هفتمین دوره مجلس دانش آموزی مصوب شد که به تعداد دانش آموزان نیازهای ویژه استثنایی اضافه شد.


راه یابی نمایندگان مدارس خارج از کشور به مجلس دانش آموزی

رئیس دبیرخانه مجلس دانش آموزی گفت: در هشتمین دوره مجلس دانش آموزی از میان دانش آموزان با نیازهای ویژه استثنایی یک نفر دختر و یک نفر پسر به مجلس دانش آموزی راه یافتند. همچنین برای اولین بار 2 نفر از نمایندگان مدارس خارج از کشور در هشتمین دوره مجلس دانش آموزی حضور دارند و با مصوبه نمایندگان هفتمین دوره مجلس دانش آموزی سهمیه ای نیز در اختیار دانش آموزان مدارس خارج از کشور است.


اعضای هیئت رییسه هشتمین مجلس دانش آموزی


رییس، نایب رییسان، کارپردازان و منشی های هشتمین مجلس دانش آموزی بعد از برگزاری انتخابات مشخص شدند.

انتخابات هشتمین دوره مجلس دانش آموزی برگزار شد که در پایان محمدعرفان زاهدی از بوشهر با کسب 68 رای به عنوان رییس انتخاب شد.


برای کسب کرسی ریاست پوریا فتح آبادی از تهران هم کاندیدا شده بود که این انتخابات به دور دوم کشیده شد و زاهدی به عنوان رییس برگزیده شد.


رامین فتح آذر از آذربایجان غربی با 43 رای به عنوان نایب رییس اول انتخاب شد اما انتخاب نایب رییس دوم به دور دوم کشیده شد که از بین عرفان عبدالرضایی زرندی از کرمان و محمدحسین مرادی از کرمانشاه، نماینده کرمان با 79 رای به عنوان نایب رییس دوم انتخاب شد.


مهرشاد کوثری از شهرستانهای تهران با 53 رای به عنوان منشی اول انتخاب شد.


عارف عسگرزاده از خوزستان با 36 رای به عنوان منشی دوم برگزیده شد.


سیدعلی اصغر باختر از تهران با 83 رای و زهرا چوپانی پاریزی با 41 رای به ترتیب به عنوان کارپردازان اول و دوم انتخاب شدند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار