عضو هیأت مدیره بنیاد نمایش کودک
اهالی تئاتر منتظر بودجه دولتی نباشند و به جذب مخاطبان واقعی بپردازند
عضو هیأت موسس و هیأت مدیره بنیاد نمایش کودک گفت: دوستان تئاتری ما به جای نشستن و انتظار کشیدن برای توجه مسئولین و متولیان به تئاتر و تزریق بودجه ی ناچیز دولتی، باید سعی در جلب نظر مردم و مخاطبان واقعی تئاتر داشته باشند.
به گزارش خبرنگارپانا-مازندران، دفتر تئاتر بچههای مسجد مازندران با همت حوزه هنری استان و واحد هنرهای نمایشی این مرکز، از تابستان ۹۵ فعالیت خود را رسما آغاز کرده است.
حسین فداییحسین مولف بیش از ۲۰ مقاله پژوهشی و با تجربه حضور در ۹ سمینار ملی و بینالمللی، در حاشیه برنامه «شصت روز از ایده تا اجرا و کارگاه تئاتر مردمی بچه های مسجد» طی گفتگویی با ما از خود و این برنامه گفت:
حسین فدایی حسین هستم متولد ۱۳۴۵ در تهران. زمینه اصلی فعالیت من نمايشنامهنويسی و پژوهش تئاتر هست. کارشناس طراحی صنعتی از دانشکده هنرهای زيبا دانشگاه تهران و کارشناس ارشد ادبيات نمايش دارم از دانشکده هنر و معماري دانشگاه آزاد.
از ضرورت برگزاری کارگاه آموزشی بگویید.
هر هنرمندی برای رشد و پیشرفت به دو زمینه یا مقدمه اصلی نیاز دارد، «مطالعه» و «آموزش». در حقیقت، «مطالعه، آموزش و خلق اثر» سه مقولهی بهم پیوسته برای یک هنرمند است که فعالیت او را به کمال مطلوب میرساند. در اینجا منظور از مطالعه، خواندن و مشاهده آثار دیگران است نه مطالعه کتابهای آموزشی، چون خواندن منابع و کتب آموزشی، در حوزهی آموزش قرار میگیرد. آموزش به خودی خود دارای دو جنبه است: مطالعه منابع آموزشی و حضور در کلاس و کارگاه که از بین همهی اینها، کارگاه آموزشی به دلیل جنبه های عملی، عینی و کاربردی آن، مؤثرتر و مفیدتر است.
هنرمندان، هنرجویان و شرکت کنندگان در کارگاه را چگونه ارزیابی کردید؟
دوستانی که در کارگاه حضور داشتند علیرغم داشتن تجربه و گرایشهای مختلف در حوزه تئاتر، مثل کارگردانی، بازیگری و البته نمایشنامهنویسی، علاقه و اشتیاق خوبی به مباحث نشان میدادند و از هرفرصتی برای کسب اطلاعات و آگاهی از قواعد و اصول نمایشنامهنویسی استفاده میکردند که این موضوع خود من را بهعنوان مدرس کارگاه سر ذوق میآورد. امیدوارم این اشتیاق ادامه یابد و به خلق آثار قابل عرضه منجر شود.
از نظر شما، مهمترین مسئله ای که در برنامه ریزی برگزاری این دوره های آموزشی حائز اهمیت می باشد، چیست؟
آنچه در حوزهی آموزش اهمیت دارد، یکی تداوم آموزشهاست و دیگری به کارگیری مطالب آموزشی در عمل و اجراست. آموزش اگرچه به خودی خود ارزشمند است اما اگر تداوم نیابد و به خلق اثر منجر نشود، فراموش خواهد شد. بنابراین پیشنهاد من اینست که هم بایست برای تداوم مباحث کارگاه برنامهریزی صورت گیرد و هم زمینه کاربردی کردن آموزشها فراهم شود. البته تا آنجا که اطلاع دارم این تصمیم و اراده در حوزه هنری استان مازندران برای تداوم بخشیدن به آموزشهای کارگاه وجود دارد، همچنین قرار بر اینست که آثار قابل قبول برآمده از کارگاه منتشر شود و برای تولید در اختیار گروههای نمایشی قرارگیرد که اجرایی شدن این تصمیم میتواند هم مشوق خوبی برای نویسندگان باشد و هم مشکل بزرگ گروههای نمایشی، یعنی کمبود نمایشنامه را برطرف کند.
آیا با ورود حوزه هنری (به طور گسترده) به عرصهی آموزش کارگاهی موافقید؟
جریان آموزش در هنر، باتوجه به اهمیتی که پیشتر به آن اشاره شد، حلقهی گمشدهایست که همواره روند خلق و تولید آثار هنری در کشور را دچار مشکل کرده است. یکی از ایرادهایی که من همواره به جشنوارهها و رویدادهای هنری کشور داشتم، عدم توجه به مقولهی آموزش بوده است. بنابراین ورود حوزه هنری به جریان آموزش میتواند تأثیر بسزایی در رشد و ارتقاء آثار هنرمندان، بهخصوص جوانان هنرمند داشته باشد.
مفهوم تفکر و جریان « نمایش بچه های مسجد» را برایمان بازتر کنید؟
درخصوص جریان نمایش بچههای مسجد باتوجه به اینکه خودم یکی از بنیانگذاران دفتر مرکزی نمایش بچههای مسجد در دهه هفتاد بودم، باید بگویم، شخصاً با نگاه ظاهری و سطحی به این جریان موافق نیستم. به نظر من نمایش بچههای مسجد لزوماً این نیست که نمایشهایی برای اجرا در مسجد تولید و اجرا شود، حتی به این معنا هم نیست که بچههای مسجدی به تولید و اجرای نمایش تشویق شوند، البته اینها هم میتواند وجود داشته باشد اما آنچه که میتوان بهعنوان معنای حقیقی جریان نمایش بچههای مسجد از آن نام برد و باید در درجه اول اهمیت قرار گیرد، توسعه تفکر مسجدی در نمایش است. توجه به این حقیقت است که به جریان نمایش بچههای مسجد، ارزش و اعتبار میبخشد. البته همانطور که گفتم روند اجرای نمایش در مسجد هم میتواند ادامه داشته باشد، اما باید بدانیم که نبایست به این حرکت بسنده کرد.
چگونه باید تئاتر را مردمی کرد در حالی که در بسیاری از موارد ، مخاطبان نمایش های ما، خود هنرمندان هستند؟
تنها راه گسترش تئاتر در سطوح مختلف جامعه و همگانی کردن آن اینست که تئاتر به مردم نزدیک شود، به این معنا که آنچه در تئاتر مطرح میشود، سخن روز جامعه و حرف دل مردم باشد. مردم باید احساس کنند که تئاتر با زبان آنان سخن میگوید و دغدغههای آنها را مطرح میکند. در پی طرح مشکلات آنان و البته ارائه پیشنهاد و راهکارهای مناسب برای برون رفت از معضلات و مشکلات است. متأسفانه در حال حاضر تئاتر بیشتر برای خود اهالی تئاتر اجرا میشود و یا قشر خاصی که علاقه و عادت به دیدن تئاتر دارند. این یک معضل بزرگ برای تئاتر است که هم مردم را از تئاتر دور کرده و هم لزوم وجود مقولهای به اسم تئاتر را در جامعه کمرنگ کرده است. به این ترتیب طبیعیست که عدهای بیاطلاع و بدون آگاهی از حقیقت تئاتر بگویند: هنری که مخاطب ندارد، بود و نبودش چه ضرورتی دارد؟ به نظرم دوستان تئاتری ما به جای نشستن و انتظار کشیدن برای توجه مسئولین و متولیان به تئاتر، و تزریق بودجه ی ناچیز دولتی، باید سعی در جلب نظر مردم و مخاطبان واقعی تئاتر داشته باشند.
با حوزه هنری مازندران، و برنامه های واحد نمایش آن تا چه اندازه آشنایید؟
از سالها پیش با حوزه هنری استان مازندران و فعالیتهای نمایشی دوستان آشنایی دارم، و با آمدن جناب آقای دلشادی که از دوستان قدیم من هستند این آشنایی بیشتر شده است، هرچند تا پیش از برگزاری کارگاه فرصت آن نبود که بتوانم به صورت مستقیم و از نزدیک در خدمت دوستان تئاتری باشم ، اما حالا خوشحالم که چنین فرصتی فراهم شده است. امیدوارم با شناختی که طی این دوره از دوستان نویسنده به دست آوردهام و برنامهریزی که برای برگزاری مراحل بعدی کارگاه شده است، بتوانم بیشتر و بهتر به رشد و ارتقاء آثار دوستان کمک کنم.
با شناختی که از مازندران دارید، از ظرفیت های استان و بوم آن (آیین ها و سنت ها) در حوزه نمایش بگویید و اینکه چگونه می توان از آداب و فرهنگ این منطقه، جهت تولید آثار نمایشی در سطح ملی و یا فرا ملی یاری گرفت؟
به نظرم در استان مازندران مانند بسیاری از استانهای کشور، ظرفیتها و قابلیتهای نمایشی زیادی با مشخصه بومی و محلی وجود دارد که مورد غفلت قرار گرفته است. جشنوارههای تئاتر بومی میتواند نویسندگان و هنرمندان را تشویق به خلق اثر در این زمینه کند. اما آنچه که بیش و پیش از خلق اثر در این حوزه لازم است، مشخص کردن قابلیتها و ظرفیتهای نمایشی آیینها، مراسم و آداب بومی و محلیست. پس آنچه که به رشد و ارتقاء آثار هنرمندان در این زمینه کمک میکند، پژوهش و مطالعه در فرهنگ، آداب و رسوم و آیینها و مراسم بومی و محلیست. البته ممکن است هنرمندان، کمتر فرصت پژوهش و تحقیق در این خصوص را داشته باشند، بنابراین بهتر است آثار پژوهشی که به این حوزه ارتباط دارد جمعآوری شده و در اختیار هنرمندان قرار گیرد و همزمان با این اقدام، برای تأمین منابع علمی بیشتر، از پژوهشگران استان دعوت به همکاری شود. تا در آینده، پیوند بین پژوهشگران و هنرمندان استان، منجر به خلق آثاری با مشخصههای بومی و محلی در استان شود. آثاری که به دلیل دارا بودن مؤلفههای بکر و تازه محلی و منطقهای، نه تنها مورد توجه مخاطبان و مردم استان قرار خواهد گرفت بلکه سایر مخاطبان در سراسر کشور به دلیل تازگی این آثار و طرح دیدگاههای جدید، از آنها استقبال کرده و چه بسا بتوان این گونه آثار را در سطح بینالمللی و جهانی نیز مطرح کرد.
ارسال دیدگاه