امیر دژاکام در گفت و گو با پانا:

نمی شود حسن جوهرچی را دوست نداشت/فرصت نشد او را ببینم

امیر دژاکام، نویسنده، کارگردان و بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون ضمن ابراز تأسف از درگذشت حسن جوهرچی با اشاره به این که فرصت نشده است که پیش از مرگ به ملاقات او برود، گفت: نمی شود حسن جوهرچی را دوست نداشت.

کد مطلب: ۵۹۳۸۱۹
لینک کوتاه کپی شد

امیر دژاکام، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون، در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی پانا، ضمن ابراز تأسف از درگذشت حسن جوهرچی، با اشاره به این که در چند پروژۀ متعدد سینمایی، تئاتری و تلویزیونی با او همکاری کرده است، گفت: حسن جوهرچی بازیگری مهربان، آرام، خونسرد و دوست داشتنی بود که همیشه بر دیالوگ های خود مسلط بود و نمی شود حسن جوهرچی را دوست نداشت.

وی در ادامه با اشاره به این که شخصیت حسن جوهرچی را از سال های بسیار دور می شناسد، افزود: گروه بسیار بزرگی از هنرمندانی را که امروز ستاره شدند از روزهایی می شناسم که سخت تلاش می کردند تا به افق موفقیت برسند، اما کشور و یا جهان آنان را نمی شناخت.

این استاد دانشگاه که تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدرس به پایان رسانده است، با اشاره به این امر که گروهی از این هنرمندان همان طور بی ریا، صاف و ساده و عاشق باقی ماندند و تعدادی از این افراد شخصیت های خود را با گذشت زمان تغییر دادند، ادامه داد: حسن جوهرچی از دستۀ کسانی بود که در یک جمله می توانم بگوییم نمی شد او را دوست نداشت و این ویژگی همیشه با او بود.

دژاکام، ضمن ابراز تأسف از درگذشت این هنرمند فقید و با اشاره به این امر که شنیدن این خبر او را به شدت متأثر ساخته است، اظهار داشت: چندی پیش همۀ دوستان در یک رویداد بزرگ تئاتری حضور داشتند و در آن مراسم یکی از دوستان عکس های مرحوم جوهرچی را به من نشان داد و اطلاع داد که ایشان در شرایط نامساعدی هستند و من همان شب در ارتباط تلفنی با او صحبت کردم.

وی با اشاره به این که کمتر از یک ماه از این رویداد می گذرد، تصریح کرد: در همان تماس تلفنی حسن جوهرچی با روحیه ای خوب با من صحبت کرد و نمی شد پیش بینی کرد که این اتفاق برای ما می افتد.

این هنرمند با اشاره به این که کبد و ریه های حسن جوهرچی دچار مشکل بوده است و یک ضعف جسمانی او را می آزرده است، یادآورد شد: حسن جوهرچی در همۀ شرایط آن خندۀ دوست داشتنی را هرگز فراموش نمی کرد و خندۀ دوست داشتنی او فراموشی نا پذیر است.

کارگردان نمایش «دایره گچی قفقازی» که در سال 1380 در کشور رومانی و در سال 1381 در کشور فیلیپین به روی صحنه رفته است، در بخشی دیگر از این گفتگو، ضمن اذعان به این امر که اعتقاد دارد که مرگ تبدیل انرژی از صورتی به صورت دیگر است، گفت: همیشه دلم می خواهد از رفتگانم با نیکی یاد کنم و این نیکی را با خوشحالی اعلام کنم و نه از سر غم، درد و رنج اما از طرفی، یک جریان تلخ از نظر عاطفی بر من حکومت می کند و این شاید فلسفۀ من است که مرگ تغییر صورت انرژی است.

دژاکام با اشاره به این که علاوه بر روایات دینی پیرامون مرگ می توان برداشتی علمی نیز از این قضیه داشت، افزود: همواره از گذشتگان با سلام یاد می کنم، نه با خداحافظی و از این قضیۀ دلم می گیرد.

وی جعفر والی، محمود استادمحمد، حمید سمندریان و دیگر هنرمندان از دست رفته را از جملۀ کسانی برشمرده که همواره باید به آن ها سلام کرد و درود فرستاد: ادامه داد: هنوز هم زمانی که در دانشگاه کار می کنم احساس می کنم حمید سمندریان علم، مهربانی، سادگی، صداقت، صمیمیت و محبت بی کرانۀ او با من در کلاس های درس هست و یا رکن الدین خسروی همیشه هست.

کارگردان نمایش «پرنده‌های شط»، نوشتۀ «اعظم بروجردی» که در سال 1364 در تالار وحدت تهران به روی صحنه رفته است، در ادامه با اذعان به این امر که از روند از دست دادن هنرمندان بزرگ دلگیر است، اظهار داشت: حس می کنم هنرمندان دیگری هستند که در روزهای خوبی به سر می برند چرا که برخی از این عزیزان در جشنوارۀ بین المللی فجر، در حوزۀ فیلم و یا تئاتر جایزه گرفته اند و یا می گیرند.

این هنرمند با اشاره به این که اتفاق درگذشت حسن جوهرچی در روز تولد استاد علی نصیریان افتاده است و این روز همواره با جشن همراه بوده است، تصریح کرد: این نشان دهندۀ این است که زندگی همچنان ادامه دارد و جریان دارد.

نویسندۀ نمایشنامۀ «هیاهوی بسیار برای هیچ» به کارگردانی «فردوس حاجیان» که در سال 1379 در پاریس به روی صحنه رفته است، با اشاره به این امر که حسن جوهرچی بیشتر از حضور در مقابل دوربین سینما، در آثار تلویزیونی به ایفای نقش پرداخته است، تأکید کرد: یک فیلم سینمایی در یک روند معلمو زمانی، با سخت گیری های تمام در مدت نهایتاً 45 روز به اتمام می رسد و این بدان معنا نیست که کارهای سینمایی دو یا سه ماهه نداشته باشیم و این یعنی یک فیلم سینمایی بین 25 تا 35 جلسه تمام می شود.

دژاکام با اشاره به این امر که اگر نقش اول در تمام سکانس های یک فیلم سینمایی حضور داشته باشد همۀ روزهای فیلمبرداری می بایست در اثر حضور داشته باشد و البته نه در تمام ساعات روز، گفت: نقش اول یک فیلم سینمایی در بین 60 تا 80 درصد یک اثر حضور دارد، اما گاهی از اوقات سریال ها بین 3 ماه تا دوسال زمان می برد.

وی با اشاره به این که در آخرین پروژۀ همکاری با حسن جوهرچی 3 ماه در یک سریال روزانه 10 ساعت همکاری داشته اند، افزود: خستگی بازی در سریال بیشتر از فیلم های سینمایی است و فیلم سینمایی این ویژگی را ندارد و این بدان معنا نیست کار در سینما آسان است چرا که بازیگران پروژه های سینمایی مستمر در حال تولید هستند و از پروژه ای به پروژۀ دیگر می روند و یا همزمان در چند فیلم سینمایی به ایفای نقش می پردازند.

بازیگر نمایش «سقوط» که به نویسندگی و کارگردانی «ذبیح‌الله قاسمی» در سال ۱۳۶۰ به روی صحنه رفته است، در همین راستا ضمن اذعان به این امر که تفاوت هایی میان فیلم های سینمایی وجود دارد، ادامه داد: فیلم های سینمایی برای بازیگر، در مقایسه با سریال های بلند کم فشار تر و کم استرس تر هستند.

دژاکام در پایان ضمن آرزوی صبر برای خانوادۀ جوهرچی و تمام کسانی که او را دوست داشته اند، اظهار داشت: مرگ مسألۀ پیچیده ای نیست و باید در آن حوصله کرد، چرا که دیر یا زود نوبت به ما هم می رسد.

وی ادامه داد: رفتگان ما در اطراف ما هستند و ما را می بینند پس باید شرافتمندانه رفتار کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار