گزارش پانا از نشست خبری فیلم سوفی و دیوانه؛
یک ریال از هیچ سازمانی برای فیلم نگرفتم/ سوفی و دیوانه برای مخاطب خاص
کرم پور با اشاره به این مطلب که سوفی و دیوانه را برای مخاطب خاص ساختم؛ گفت: تخيل در سينما لازم است و اين رئاليته بيش از حد در دنیای واقعی به اندازه کافی بيرحم است. تا كي قرار است اسير رئاليته در دنیا و حتی سینما باشيم؟ سعي كرديم لحن شوخ و شنگ و شيريني در «سوفی و دیوانه» داشته باشيم.
به گزارش خبرنگار فرهنگی پانا، نشست خبری فیلم «سوفي و ديوانه» با حضور مهدي كرم پور کارگردان و تهیهکننده، مهدي سجاده چي نويسنده، نازنين مفخم تدوينگر، شهرزاد مهدوي مجري طرح، بهزاد عبدي آهنگساز، امير جعفري، الهه حصاري، به آفريد غفاريان و محمدرضا شريفي نيا بازيگران این اثر سینمایی برگزار شد.
در ابتداي اين نشست، كرمپور با تأکید بر این موضوع که سوفی و دیوانه برای مخاطب خاص ساخته شده است، گفت: «سوفي و ديوانه» در راستاي كارهاي سينمايي قبلیام است كه تماشاگر خاص خود را دارد. اهل فيلمسازي مد روز نيستم و كار خود را انجام مي دهم. «سوفي و ديوانه» فيلمي در اندازه خودش است. از آنجا که با فيلمهاي آپارتماني فرق دارد، پيش توليد آن طولانی بود و بيش از شش ماه طول کشید. يك سال و نيم هم فيلمنامه را با سجاده چي كار ميكرديم.
كرمپورادامه داد: سينما هر آنچيزي است كه بر پرده نقش ميبندد و تعاريف زيادي دارد. هر طور كه دلتان بخواهد فيلمهاي مختلف در سينما را ميتوان پيدا كرد.این فیلم هم در فرم يكي فيلم نامتعارف است. از ابتدا میدانستم فيلم را برای چه مخاطبي میسازم. اين فيلم مخاطبان خاصي دارد. ما كه با اين فيلم خوشحال هستيم و به همه كساني هم كه فیلم را دوست نداشتند، احترام ميگذاريم.
وی با اشاره به اینکه كارگرداني اين فيلم از كارهاي قبلياش بسیار سختتر بوده است، افزود: سختترين كارم از لحاظ كارگرداني است که آن را خیلی دوست دارم. قرار نيست نشان داده شود كه كدام فضاي اين فيلم فانتزي یا واقعی است. از نگاه آدمي وارد قضيه ميشويم كه بايد با او حركت كنیم. بسیار برایمان سخت بود تا برش اینچنينی از تهران را بسازيم البته همه تصاوير از قبل استوريبرد داشتند.
به گزارش پانا در بخش دیگری از این نشست، سجادهچی درباره فیلمنامه «سوفی و دیوانه» که پس از سالها نوشته است، گفت: هركس متناسب با طاقت خودش اين فيلم را میببیند. فيلمی که خيلي هم فانتزي نيست و در عین حال اجتماعی هم نیست. فيلم درباره جامعهاي است كه تخيل خود را از دست داده است و به زبان ساده نشان ميدهد چگونه انسان ميتواند در سختترين شرايط موقعيت خود را تغییر دهد و بر زندگي خود و ديگران تأثير بگذارد.عادت كردهايم همیشه در فيلمها تنش باشد و كينه و دشمني و نفرت ببينم اما در«سوفی و دیوانه» تلاش شده تا نوع ديگري از سينما را بر اساس همين واقعيتها بسازیم.
كرمپور در پاسخ به اینکه تا چه حد به فروش «سوفی و دیوانه» در گيشه اميدوار است، بیان کرد: زياد نگران فروش آن نباشيد. ما به اكران آن هم اميدواريم. مطمئنا من به عنوان تهيه كننده نميخواهم خودم را بدبخت كنم. خوشبختانه فيلم در بخش خصوصي تهيه شده است و بيگ پروداكشن نيست. كاري است در حد خود، و يك ريال هم برای ساخت آن از هيچ سازماني پول نگرفتيم.
وی ادامه داد: با سالنهاي پر تنش پس از نمايش فيلمهاي جشنوارهاي آشنا هستم. همیشه منتقدان سالها بعد متوجه خوب بودن فیلمهایم ميشوند.«چه کسی امیر را کشت؟» هم در زمان اکران زیاد مورد توجه واقع نشد اما چند سال بعد جز بهترين فيلمهاي منتخب منتقدان شد به طوری که امروز خيلي از ديالوگهای آن را حفظ هستند.
جعفري نیز طی صحبتهایی کوتاه درباره این فیلم بیان کرد: معتقدم صبوريمان را براي ديدن فيلم از دست دادهايم و زود هرفیلمی را قضاوت ميكنيم. یکی از فیلمهایی که من قبلا در آن بازی کردم به نام «نفوذي»، زمان خود در جشنواره فجر ديده نشد اما بعدا از آن استقبال شد. اين فيلم را هم اگر سر فرصت و با صبر ببينيد، متوجه ميشويد، فیلم خوبی است.
کرمپورهم در ادامه حرفهای جعفری گفت: تخيل در سينما لازم است و اين رئاليته بيش از حد در دنیای واقعی به اندازه کافی بيرحم است. تا كي قرار است اسير رئاليته در دنیا و حتی سینما باشيم؟ سعي كرديم لحن شوخ و شنگ و شيريني در «سوفی و دیوانه» داشته باشيم. فيلم درباره تخيل است و طبيعي است كه واكنشهاي اينچنيني از مخاطب داشته باشد. حتی ما انتظار داشتیم افراد بيشتري سالن را ترك كنند. آقای شريفينيا هم حتي گفت بازهم خوب تماشاگران تحمل كردند و نشستند تا آخر فیلم را دیدند.
ارسال دیدگاه