در اولین نشست درآمدی بر مفاهیم شناخت باغ ایرانی مطرح شد:

باغ های چهل ستون و فین کاشان ، 2 باغ ایرانی ثبت شده در جهان

11 باغ ایرانی تا به حال در جهان به ثبت رسیده که چهل ستون در اصفهان و فین کاشان نمایندگان استان اصفهان در میان آن ها هستند.

کد مطلب: ۵۵۳۰۶۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا اصفهان، اولین نشست درآمدی بر شناخت مفاهیم باغ ایرانی، در موزه حمام علی قلی آقا برگزار شد. در این مراسم در ابتدا سید علیرضا قهاری با موضوع گذشته، حال و آینده باغ های ایرانی به بیان دیدگاه های خود پرداخت.
قهاری با اشاره به تأسیس انجمن مفاخر معماری ایران گفت: این انجمن در سال 1383 اولین همایش خود را در موزه های معاصر برگزار کرد. دومین همایش نیز در سال 1390 بود که به هنرهای تجسمی می پرداخت .
وی ادامه داد: 40 نفر از متخصصان رشته های معماری، شهرسازیف محیط زیست و باغداری در این همایش ها حضور داشتند.
عضو انجمن مفاخرمعماری ایران تصریح کرد: این جلسات به منظور کابردی کردن نظرات و تدوین منشوری برای احیا و حفظ باغ ایرانی صورت گرفت به تآسیس موسسه ای با عنوان باغ ایرانی منجر شد.
وی افزود: در سال 1391 نیز، با تلاش های صورت گرفته 11 باغ ایرانی توسط یونسکو به ثبت جهانی رسید؛ این در حالی بود که پیش از این هیچ باغی تحت این عنوان ثبت چهانی نشده بود .
قهاری یاد آور شد: معیارهای در نظر گرفته شده برای ثبت این باغ ها به آسانی به دست نمی آید همانطور که اگر یک اثر جهانی به خطر بیافتد همه دنیا نگران آن می شوند.
وی ادامه داد: اولین باغ ایرانی که به ثبت جهانی رسید پاسارگاد است که بیش از 2500 سال از ساخت آن می گذرد و البته محل آبروها و شکل گیری ان کاملا مشخص است.
عضو انجمن مفاخرمعماری ایران عنوان کرد: از این تعداد باغ ثبت شده 2 مورد از آن ها مربوط به استان اصفهان است که شامل باغ موزه چهل ستون و باغ فین کاشان می شود.
وی افزود: باغ پهلوان پور، دولت آباد، پاسارگارد، ارم، دلگشا، شاهزاده، اکبریه، ماهان و بهشر نیز از دیگر باغ های ایرانی ثبت شده جهانی در نقاط مختلف کشور هستند.
قهاری تاکید کرد: پرونده ثبت باغ های ایرانی همچنان در سازمان های جهانی باز است و می توان باغ های بیشتری را به آن ها اضافه کرد.
وی ادامه داد: در دنیا 3 گرایش اروپایی، ژاپنی و ایرانی برای شکل گیری و دسته بندی باغ ها وجود دارد.
عضو انجمن مفاخرمعماری ایران بیان کرد: تاج محل در هند نیز یک باغ ایرانی است و این مسأله نشان دهنده این است که این باغ ها، تنهابه جغرافیای ایران محدود نمی شوند.
وی افزود: به وجود آوردن شاخصه های بهشت بر روی زمین، هندسه مشخص و بی بدیل بودن در نوع خود از مقیاس های سنجش این باغ ها برای ثبت جهانی است.
قهاری اذعان کرد: راحت ترین کار برای شهرداری ها، چمن کاری است اما باغ های ایرانی همچون فرزند آدمی هستند که نیاز به رسیدگی دارند.
وی ادامه داد: وقتی وارد فضای شهری اصفهان مثل چهل ستون و عالی قاپو می شوید، فرهنگ والای مردم این شهر را به وضوح می بینید.
عضو انجمن مفاخرمعماری ایران خاطر نشان کرد: در شهرها نباید به دنبال تقلید بدون در نظر گرفتن مقیاس های آن شهر بود مثل بخش از میدان فلسطین تهران که معماری کاریکاتوری از مسجد جامع اصفهان است.
سید ابوالحسن عمادی استاد دانشگاه شهید بهشتی نیز در بخش دیگری از این برنامه گفت: اصفهان یکی از مراجع شهرسازی در دنیاست که بسیاری از هتل های حال حاضر دنیا از معماری آن الگو برداری کرده اند .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار