مجری طرح ساماندهی رودخانه های داخلی شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی خب

اتمام لایروبی آجی چای برای تسهیل هدایت آب آن ، به دریاچه اورمیه

مجری طرح ساماندهی رودخانه های داخلی شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی، از پروژه لایروبی و مسیرگشایی رودخانه آجی چای به منظور تسهیل هدایت آب رودخانه به پیکره دریاچه ارومیه به عنوان یکی از موفق ترین پروژه های لایروبی در سطح کشور یاد کرد.

کد مطلب: ۵۲۶۲۱۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبر نگار پانا از آذربایجان شرقی ، ر ضا اللهیاری افزایش آب دریاچه ارومیه و لایروبی مسیر رودخانه آجی چای، به عنوان مهم ترین رودخانه حوضه آبریز دریاچه ارومیه، هدف مهم این پروژه بوده است.

کنترل سیلاب بر اراضی و تأسیسات حیاتی کلان شهر تبریز و روستاهای مجاور این رودخانه در محدوده طرح تا روستای خورخور و حفظ و تثبیت بستر رودخانه و بهره برداری از بستر مازاد موارد مهم دیگری بوده که در این پروژه به عنوان هدف تعریف شده است. وی همچنین در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان این که این پروژه در سه بازه اجرایی تعریف شده بود، خاطرنشان کرد: بازه اول از محل سد ونیار تا ۴۰۰ کیلومتری پائین دست سد (شامل سه زیربازه) بازه دوم از ۴۰ کیلومتری پائین دست سد تا محل پل خورخور و بازه سوم از پل خورخور تا پیکره دریاچه ارومیه (شامل دوزیربازه) می باشد.
به گفته وی تا پیش از اجرای این پروژه، آب رودخانه آجی چای به دلیل ساخت و سازهای شهری و دخالت نامناسب عوامل انسانی، تصرفات غیرقانونی بستر رودخانه، عرض زیاد و شیب کم رودخانه و پخش آب رودخانه و عدم انتقال آب به پیکره آبی دریاچه ارومیه، برداشت های بی رویه مصالح و ایجاد گودال های بزرگ و درختچه های گز قبل از رسیدن به پیکره آبی دریاچه پخش می شد و به دریاچه نمی رسید. مهندس اللهیاری با اشاره به برخی مشکلات در طول اجرای این پروژه یادآور شد: عملیات اجرایی این پروژه از اواخر سال ۹۳ آغاز شد و پس از شناسایی پیمانکاران با ۶۱ دستگاه ماشین آلات که در نوع خود بی سابقه بود، ادامه یافت و با تلاش بی شائبه عوامل اجرایی ۸۰ کیلومتر از رودخانه آجی چای در کوتاه ترین زمان لایروبی شد و آب در اوایل نیمه دوم سال گذشته به پیکره آبی دریاچه رسید.
وی همچنین افزود: برای پروژه مذکور ۲۶۰ میلیارد ریال از طرف شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی هزینه شده است .مجری طرح ساماندهی رودخانه های مرزی داخلی شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی بررسی امکان و انتقال آب از رودخانه های شمال شرق دریاچه و زهکش دشت تبریز و رودخانه های جنوب شرق دریاچه و سرشاخه های آن از جمله رودخانه های قلعه چای، صوفی چای، مردق چای، سنیخ چای و پیام چای را از اهداف آتی طرح ساماندهی رودخانه های داخلی آب منطقه ای آذربایجان شرقی برشمرد و افزود: مراحل انتخاب مشاور طرح های فوق در کمترین زمان ممکن طی و مسالعات مربوطه از سال پیش آغاز شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار