معاون توسعه و پیش بینی سازمان هواشناسی خبر داد

امکان پیش‌بینی آتش سوزی جنگل‌ها در سازمان هواشناسی

معاون توسعه و پیش بینی سازمان هواشناسی کشور با اشاره به راه‌اندازی و فعالیت سامانه پیامکی تهک (توسعه هواشناسی کشاورزی) طی دو سال اخیر اظهار کرد: امکان پیش‌بینی مخاطرات و بلایای طبیعی و آتش سوزی جنگل‌ها در سازمان هواشناسی وجود دارد.

کد مطلب: ۵۱۸۱۷۳
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا، علی عابدینی در همایش ملی محیط زیست با رویکرد مدیریت یکپارچه و فراگیر HSE (ایمنی، بهداشت، محیط زیست) با اشاره به اینکه آسیب‌های بسیای از بلایای طبیعی می‌بینیم، گفت: در آغاز قرن 21 ، بشر با چهار مشکل عمده بحران جمعیت، بلایای طبیعی، تضمین توسعه پایدار و بحران زیست محیطی مواجه بود.

وی با بیان اینکه وظیفه حفظ محیط زیست از وظایف ذاتی همه دستگاه‌ها و عموم مردم است، گفت: وظیفه سازمان هواشناسی پایش و پیش آگاهی مخاطرات طبیعی محسوب می‌شود. سازمان هواشناسی در حوزه‌های مختلف ترابری ریلی، زمینی، دریایی و هوایی، تامین مواد غذایی، حفاظت از محیط زیست، انرژی، آب، بهداشت عمومی، حفاظت از آثار باستانی، امنیت اجتماعی، بازرگانی، ورزش، مسائل نظامی، مدیریت شهری، امور روزمره خدماتی را ارائه می‌دهد و حرف برای گفتن دارد.

معاون توسعه و پیش بینی سازمان هواشناسی کشور با اشاره به اینکه کاهش آسیب محیط زیست ناشی از مخاطرات در دستور کار سازمان هواشناسی قرار دارد، گفت: این سازمان از طریق ارائه اطلاعیه‌ها مخاطرات را آگاهی‌رسانی می‌کند. پیش‌بینی کاهش مخاطرات را در دستور کار قرار دادیم.

عابدینی با بیان اینکه در کشورهای توسعه یافته به جای مدیریت بحران، مدیریت ریسک را مدنظر قرار می‌دهند و قبل از وقوع حادثه وارد کار می‌شوند، گفت: طبق اطلاعات سازمان هواشناسی جهانی از سال 1980 تا 2007 بین مخاطرات طبیعی 90 درصد رخدادها به هواشناسی مربوط است و همچنین 70 درصد تلفات انسانی مربوط به پدیده‌های آب و هوایی است.

وی با تاکید بر اینکه مخاطرات جوی و اقلیمی قابل پیش بینی هستند، گفت: از طریق این پیش‌بینی‌ها می‌توانیم کاهش تلفات و آسیب‌ها را داشته باشیم. برعکس اگر پایش مخاطره صورت نگیرد آسیب‌های جبران ناپذیری متحمل می شویم. در مدیریت ریسک برای کاهش تلفات مخاطرات هدف‌گذاری می‌شود که برای آن باید پیش‌آگهی‌ها وجود داشته باشد. همچنین باید سامانه پیامکی وجود داشته باشد تا اطلاعات را در اختیار مردم در زمینه مخاطرات قرار دهد.

معاون توسعه و پیش بینی سازمان هواشناسی کشور با بیان اینکه متوسط بارندگی کشور ما 247 میلیارد متر مکعب در سال است، گفت: این در حالی است که متوسط بارش سالیانه در دنیا 850 میلی‌متر است بنابراین دریافتی کشور ما از نذورات جوی بسیار پایین است و مدیریت منابع آب یک ضرورت محسوب می‌شود.

عابدینی با اشاره به اینکه کاهش لطمات از جمله مولفه‌های اقتصاد مقاومتی است، افزود: سامانه تهک (توسعه هواشناسی کاربردی) بیش از دو سال است که در بخش هواشناسی کشاورزی اجرایی شده است. هدفگذاری این سامانه آن است که به کاربران در مورد زمان مناسب آبیاری، سمپاشی، نوع محصول و ... اطلاعاتی ارائه دهد. تاکنون نزدیک به یک میلیون کاربر سامانه هواشناسی کشاورزی داریم.

وی با بیان اینکه جا دارد در زمینه‌های بلایای طبیعی، آلودگی هوا، معماری و شهرسازی نیز این سامانه‌های پیامکی راه‌اندازی شود، گفت: طراحی و توسعه سامانه هشدار سیل برای حوزه‌های آبریز کشور نیاز ضروری محسوب می‌شود. راه‌اندازی سامانه پایش آتش‌سوزی جنگل‌ها نیز در سازمان هواشناسی امکان دارد. با کاهش رطوبت و وزش باد گرم و از طریق عوامل انسانی آتش‌سوزی در جنگل‌ها در مقاطع خاصی از سال صورت می‌گیرد که امکان پیش‌بینی دارند.

معاون توسعه و پیش بینی سازمان هواشناسی کشور با اشاره به اینکه از سال 85 تاکنون میزان بارش‌های کشور در حد نرمال یا زیر خطر نرمال بوده است، گفت: بارندگی امسال در حد نرمال بود و طی 18 سال گذشته تاکنون تنها دو سال ترسالی را تجربه کردیم.

عابدینی با اشاره به اینکه شناسایی کانون‌های گرد و غبار نیز از جمله خدمات سازمان هواشناسی است، افزود: شناسایی کانون‌های گرد و غبار عراق در سال 91 انجام شد اما احتیاج به بازبینی دارد. همچنین پیش‌بینی شاخص کیفیت هوا برای هشت کلان شهر به طور روزانه توسط سازمان هواشناسی صورت می‌گیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار