مدیرعامل سابق اتحادیه دامداران درگفت وگو با پانا مطرح کرد:
کاهش قابل توجه مصرف فرآورده های لبنی/توان صادراتی کاهش یافته است
مدیرعامل سابق اتحادیه دامداران با اشاره به کاهش قابل توجه مصرف شیر و فرآورده های لبنی گفت: به دلیل آنکه تولیدات صادراتی کشور قابلیت رقابت در بازارهای صادراتی را ندارد کارخانجات نمی توانند در بحث صادرات حرفی برای گفتن داشته باشند.
سعید سلطانی سروستانی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی پانا در پاسخ به این پرسش که تاثیرات صنعت دامداری از رکود ادامه دار صنایع چیست ، عنوان کرد: قیمت شیر خام در کشور پائین است و دامداران حتی قادر به تامین هزینه تمام شده خود نیستند و به دلیل تاثیراتی که صنعت دامداری از رکود دیده است ظرفیت کارخانجات نیز به حد قابل توجهی کاهش یافته است .
وی افزود: دامداران چاره ای جز تولید شیر خام ندارند و تولید آنها نه اختیار که اجبار است و اگر ادامه ندهند قادر به تغییرکاربری واحد تولیدی خود نیستند .
مدیرعامل سابق اتحادیه دامداران خاطرنشان کرد: برخی از گاوداری های صنعتی میزان ظرفیت خود را تا ۳۰ درصد کاهش داده اند و حاشیه سود برای دامداران نیز اندک است .
وی با اشاره به دخالت دولت در قیمت گذاری شیر خام اظهار کرد: فرآورده های تولیدی از شیر خام توسط سازمان حمایت از مصرف کنندگان تحت کنترل است و اگر قرار باشد که این کنترل صورت گیرد طبیعی است ماده اصلی اولیه تولید در این صنعت که شیر خام است نیز تحت کنترل و قیمت گذاری دولتی قرار می گیرد .
سلطانی خاطرنشان کرد: قیمت شیرخام دو سال قبل هزار و ۴۴۰ تومان مصوب شد که ۷۰ درصد هزینه های تمام شده تولید شیرخام به دلیل کنترل تورم و تامین نهاده های تولید با افزایش قیمت همراه نبوده اما حدود ۳۰ درصد از هزینه تمام شده شامل هزینه های جاری و دستمزد با افزایش همراه بوده است و دولت عاملی برای این افزایش بوده است .
وی اظهار کرد: سقف قیمتی خرید شیرخام درحال حاضر برای شیرخام درجه یک با سطح بار میکربی زیر هزار حدود هزار و ۲۵۰ تومان است به این دلیل که تقاضای خرید پائین است .
مدیرعامل سابق اتحادیه دامداران اظهار کرد: به دلیل آنکه تولیدات صادراتی کشور قابلیت رقابت در بازارهای صادراتی را ندارد کارخانجات نمی توانند در بحث صادرات حرفی برای گفتن داشته باشند و مشوق های صادراتی نیز به تولید کنندگان صادراتی ارایه نمی شود.
سلطانی خاطرنشان کرد: در بازار داخلی نیز توان مصرفی مردم بسیار پائین است و دربحث فرهنگی نیز تبلیغات رسانه ای برای افزایش مصرف لبنیات و فرآورده های لبنی پائین است .
ارسال دیدگاه