گل به خودی تلویزیون در جریان پخش بازی های جام ملت های اروپا

پخش غیر قانونی و بی کیفیت بازی های یورو 2016 از تلویزیون، آمار فروش و میزان تماشای ماهواره و شبکه های ماهواره ای را با هدف پیگیری رقابت های تماشایی جام ملت های فوتبال اروپا افزایش داد.

کد مطلب: ۵۱۵۰۷۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار فرهنگی پانا، ماجرای عدم رعایت حق مولف و عدم عضویت ایران در کنوانسیون بین المللی برن گویا دامنه دارتر از این است که یک سریال بارها و بارها از تلویزیون پخش و نسخه های سی.دی آن از طریق شبکه نمایش خانگی توزیع شود. بدون آن که حق تالیفی برای سازندگان آن در نظر گرفته شود. اگرچه این نکته در قراردادها و توافقات مالی سازمان و تهیه کننده درج می شود و ضمانت اجرایی دارد، اما به نظر می رسد قوانین مدون به دور از انصافی است. با این حال گستره این تخلف در جریان پخش بازی های یورو 2016 ابعاد بین المللی نیز یافت. تا جایی که تلویزیون با خرید حق پخش بازی ها که آن را مجاز به استفاده از تصاویر تنها در ایران می کرد، اقدام به پخش بازی ها از ماهواره کرد و اتحادیه فوتبال اروپا را بر آن داشت تا جریمه ای مالی را برای دو شبکه تلویزیونی سه و ورزش ایران در نظر بگیرد.

این در حالی بود که شبکه BEIN قطر امتیاز رسمی این رقابت ها را خریداری کرد ، اما این شبکه تلویزیونی قطری پی برد که چند شبکه تلویزیونی دیگر به صورت مخفیانه این رقابت ها را پخش زنده می‌کنند که بلافاصله با واکنش آنها همراه شد و شکایت نامه‌ای را علیه شبکه های (Mauretania TV) موریتانی، شبکه سه ایران و شبکه های تلویزیونی تونس و الجزایر تنظیم کرد و آن را تحویل یوفا داد. همچنین در طول پخش این بازی ها، علاوه بر کشمکش های کلامی مجریان دو برنامه تلویزیونی «ماه عسل» و ویژه برنامه پخش بازی های یورو 2016 که یکی بر سهم عادلانه خود از آنتن و شروع به موقع برنامه اش تاکید داش و دیگری بر کش دار کردن ماجراهای عجیب مهمانان برنامه اش، توقف های ناگهانی میانه پخش فوتبال های داغ و جذاب یورو 2016 نیز از حاشیه های صداوسیمای پرحاشیه در شب های ماه مبارک رمضان بود.
صرف نظر از تخلف تلویزیون در عدم تعهد به اجرای توافقات خود و لزوم پاسخگویی به شکایت بین المللی اش پیروی این ماجرا جذابیت ماهوی فوتبال برای ایرانیان و پخش بی کیفیت بازی ها از شبکه های داخلی بسیاری از مردم را به خرید ماهواره برای پیگیری این رقابت ها ترغیب کرد و بازه زمانی یک ماهه رقابت های یورو 2016 باعث شد تا آمار پنهانی و مخفیانه گیرنده ای ماهواره ای در ایران افزایش یابد.
این اتفاق به همراه مدیریت متزلزل و جا به جایی های پرشمار این روزهای مدیران در رسانه ملی، کاهش کمی و کیفی تولیدات نمایشی تلویزیون و بلاتکلیفی در رسیدن به رویه ای منسجم، دقیق و جامع نگر، همچنین برخوردهای مغرضانه و بی تفاوتی نسبی تلویزیون در برابر رویدادهای مهم جامعه نظیر از دست دادن هنرمند برجسته ای همچون عباس کیارستمی و بسنده کردن به چند خبر کوتاه و بازپخش تعدادی از فیلم های او، سیر پخش سلسله برنامه های تکراری و کلیشه ای در ماه رمضان و رونویسی تهیه کنندگان سیما از یکدیگر و... باعث شده است تا تلویزیون روز به روز مخاطبان خود را از همراهی با خود دلسرد و ناامید کرده و متاسفانه آن ها را به تماشای شبکه های ماهواره ای ترغیب سازد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار