معاون سواد آموزی فارس:
محلی برای آموزش پناهندگان بی سواد ایجاد شود
معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش فارس در جمع گروه تحقیق و پژوهش کمیساریای عالی پناهندگان ملل متحد، پیشنهاد ایجاد مراکز محلی، برای آموزش پناهندگان بی سواد در جمهوری اسلامی ایران را مطرح کرد.
به گزارش خبرنگار پانا فارس، قول عیسی ملک پور اعلام کرد: با تحت پوشش قرار دادن ۲۱۵ نفر از پناهندگان گروه سنی ۱۰تا۴۹ در کلاس های سواد آموزی، توانستیم به صد درصد تعهدات خود براساس تفاهم نامه با کمیساریای عالی پناهندگان عمل کنیم.
وی گفت: برای این مهم ، ابتدا ستاد آموزش اتباع خارجی در استان فارس تشکیل شد و شهرستان های دارای بیشترین اتباع بهترین و کارآمدترین آموزش دهندگان خود را برای این موضوع انتخاب کردند.
ملک پور گفت: تأمین و توزیع لوازم آموزشی ، آموزش مهارت های زندگی ، توجه به تفاوت مذهبی پناهندگان و احترام به عقاید دینی آنها وتفکیک جنسیت در کلاس های سواد آموزی، از مهمترین اقدامات سواد آموزی فارس در آموزش پناهندگان بود.
معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش فارس با بیان اینکه بیشترین افراد تحت پوشش کلاس های سواد آموزی در بین پناهندگان را بانوان تشکیل دادند افزود: باتوجه به قرارداد سواد آموزی فارس با کمیساریا ، اولویت تشکیل کلاس و تحت پوشش قرار دادن پناهندگان به مناطق و شهرستان هایی داده شد که بیشترین آمار اتباع را داشتند.
ملک پور افزود: بر همین اساس،بیشترین جذب بی سوادان اتباع خارجی ،در نواحی ۳ و ۴ شیراز و شهرستان مرودشت انجام شد.
وی با تاکید بر اینکه آموزش دهندگان این کلاس ها، از بین کسانی انتخاب شدند که بیشترین سابقه و همچنین علاقه به آموزش اتباع را داشتند افزود : برای نظارت بر آموزش پناهندگان، علاوه بر همکاران حوزه معاونت سواد آموزی اداره کل و آموزش و پرورش و شهرستان ها، در مواردی کمیساریا و امور اتباع استانداری فارس نیز از روند آموزش این گروه بازدید کردند.
ملک پور گفت: تعهدات ما در قبال این گروه تا پایان سال ۲۰۱۵ بوده است و خوشبختانه فارس توانسته است به تعهدات خود عمل کند.
معاون سواد آموزی آموزش و پرورش فارس بیان کرد: این معاونت علاوه بر اجرای تعهدات خود در قبال پناهندگان در حوزه آموزش ، به آموزش های جنبی مانند آموزش مهارت های زندگی، سبک بهتر زندگی و ارائه مشاوره نیز پرداخته است.
وی گفت: از نظر آموزشی در ماده درسی ریاضی ۷۰ ساعت ،فارسی ۲۶۰ ساعت و فرهنگ اسلامی ۷۰ ساعت و در مجموع ۴۰۰ ساعت آموزش ارائه شده است که در مواردی نیز به دلیل عدم کفایت این آموزش ها ، به افراد ضعیف نیز ۱۵۰ساعت آموزش اضافی داده شده و ارزشیابی دروس فارسی و قرآن به صورت شفاهی ،و املا ،انشا و ریاضی نیز به صورت کتبی برگزار شده است.
در این جلسه، معاون سواد آموزی فارس پیشنهاد کرد: با ایجاد مراکز یادگیری محلی برای پناهندگان ، می توان آموزش بهتر ، همراه با برنامه های جنبی مانند آموزش مهارتهای زندگی ، برنامه های مشاوره ای نیز در نظر گرفت و با ارائه مشوق برای آموزش دهندگان و سوادآموزان نسبت به جذب و نگهداشت آنان و همچنین ایجاد بانک اطلاعاتی بی سوادان پناهنده اقدام کرد که این پیشنهاد ها مورد تایید گروه تحقیق و پژوهش کمیساریای عالی پناهندگان قرار گرفت.
این گروه تحقیقی متشکل از کارین سیفرت مشاور و محقق از مرکز مدیریت آکسفورد، مکس ازنبرگ مدیر پروژه و مشاور از مرکز مدیریت اکسفورد، متین مرتضوی کارشناس امور برنامه ریزی و مترجم گروه از دفتر تهران ، نماینده استانداری فارس در امور اتباع و دستیار ارشد امور برنامه ریزی اتباع در استان فارس ، به مدت دو روز از کلاس ها و سوادآموزان پناهنده استان فارس به صورت حضوری دیدار و بازدید کردند.
این گروه برای بررسی شیوه آموزش و فعالیت های سوادآموزی فارس به استان فارس سفر کردند.
ارسال دیدگاه