تبیین اهداف، برنامه ها و چالش های معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خراسان رضوی اهداف، برنامه ها و چالش های معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش را تشریح کرد.

کد مطلب: ۵۱۳۱۷۹
لینک کوتاه کپی شد

براتعلی منصوریان در گفت و گو با خبرنگار پانا اظهار کرد: سند تحول و نقشه راه اجرایی آن برای کل آموزش و پرورش تکلیف را روشن می کند و در این سند خروجی آموزش و پرورش باید یک انسان تربیت شده باشد در همه ابعاد شش گانه اعتقادی اخلاقی، اجتماعی سیاسی، زیستی و تربیت بدنی، هنری و زیبا شناختی، اقتصادی و مهارتی و علمی و فناوری باید فرد به مهارت های پایه برسد و دانش ، بینش و کنش اولیه و متناسبی پیدا کند.

وی افزود: همه ابعاد و فعالیت های درون برنامه و یا فعالیت های فوق برنامه، فضای خانواده و فضای مدرسه، محیط آموزشی کانون ها و بازدید ها، همه و همه باید متوجه دانش آموز باشد. سند تحول برای هر بخش آموزش و پرورش وظایفی طراحی کرده است و در بخش پرورشی و فرهنگی هم حدود 105 راهکار در 8 سرفصل وزیر آموزش و پرورش و سند برای ما مشخص کرده اند و ما باید انجام دهیم تا از رهگذر اجرای آنها به هدف های تربیتی برسیم.

خروجی نظام تعلیم وتربیت، باید دانش آموز تربیت شده در تراز جمهوری اسلامی باشد

وی در تشریح بخش از فعالیت های حوزه پرورشی گفت: برای فعالیت در ساحت اعتقادی و اخلاقی، برگزای فعالیت های قرآنی، توسعه دار القران ها اجرای طرح هایی مثل احلی من العسل، مسابقات قرآنی، حفظ موضوعی، مصباح الهدی، نماز جماعت ارتباط روحانیون با مدارس ،ارتباط بین مدرسه و مسجد برنامه ریزی شده است .
منصوریان جلسات نقد و بررسی، کرسی های آزاد اندیشی، انتخابات شوراهای دانش اموزی، توجه به تشکل های دانش آموزی، اشنایی با مناسبت های ملی، پرچم و هویت ملی و وفاق ملی را از فعالیت هایبعد سیاسی اجتماعی عنوان کرد و گفت: در بعد هنری و زیبا شناسی، برگزاری مسابقات مختلف فرهنگی و هنری، پرسش مهر ریاست جمهوری تقویت کانون های فرهنگی و هنری که مرکز تخصصی فعالیت های هنری ما است ، توجه به کانون های ادبی شعر قصه داستان نمایش در این بخش فعالیت های ماست.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خراسان رضوی فرهنگ استفاده از محصولات داخلی، صرفه جویی ساده زیستی و قناعت را از فعالیت های بعد اقتصادی و مهارتی عنوان کرد و گفت: به ویژه امسال که سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل است بر این فعالیت ها باید متمرکز شد همچنین در این زمینه برگزاری کلاس های بازار بورس و سرمایه و بیمه توسط سازمان دانش اموزی از تابستان شروع کردیم.
وی ادامه داد: ما شعار مان این است که دانش آموزان باید مهارتی را بدست آورند به ویژه در مدارس شبانه روزی، به همین منظور از سال گذشته طرحی را با کمک کارآفرینان برتر شروع کردیم که آنها دانش اموزان را با نحوه ایجاد شغل و سرمایه گزاری و ورود به بازار کسب و کار آشنا می کنند..
وی با بیان اینکه در در ابعاد دیگه مثل ساحت زیستی و تربیت بدنی و ساحت علمی و فناوری هم یک سری فعالیت هایی انجام می شود گفت: خروجی اینها باید یک دانش آموز توسعه یافته و تربیت شده در تراز نظام جمهوری اسلامی باشد.

کمبود نیروی انسانی، اعتبار و فضا از چالش های امروزحوزه پرورشی است

منصوریان گفت: برای اجرای ماموریت بزرگ و سنگین حوزه پرورشی با چالش نیروی انسانی مواجه ایم به طوری که درحدود نیمی از مدارس مربی تخصصی نداریم همچنین در نیمی از مدارس مشاور متخصص که بتواند کار هدایت تحصیلی و توسعه متوازن را انجام بدهد، استعداد یابی کند و با آگاهی کامل دانش آموز را هدایت کند نداریم.
وی بیان کرد: از لحاظ منابع مالینیز محدودیت هایی داریم، ماده 17 ماو سرانه تعمیرات تجهیزات و ساخت و ساز کانون ها و دارالقران ها از بین رفته است و عملا با چالش اعتبار و مسائل مالی مواجه ایم.
وی چالش محتوا و ابزار های نرم افزاری برای رسیدن به اهداف پرورشی را چالش دیگر این حوزه عنوان کرد و گفت: امور تربیتی در دهه اخیر با یک چالش برون سازمانی مواجه است و ان این است که نهاد های فرهنگی، خانواده، رسانه ها، فضا های فرهنگی شهر همسو با فعالیت های تربیتی نیست که این بخشی از پتانسیل ما را درگیر خود می کند.

فعالیت 5 هزار 400 مربی تربیتی، هزار و 300 مشاور و 400 مربی قرآنی در مدارس خراسان رضوی
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش در ادامه گفت: داشته های ما هم کم نیست، در استان 91 کانون ، 48 مرکز مشاوره، 60 دارالقران و 20 اردوگاه داریم که اگر بهره وری خوبی داشته باشیم به بخشی از نیاز های عمده دانش آموزان می تواند پاسخ دهد..
وی با اشاره به پژوهشی که امسال مراکز مشاوره بین 80 هزار دانش آموز انجام داده اند اظهار کرد: شاخص های پرسشنامه بررسی سلامت روانی اجتماعی دانش آموزان نشان داد رغبت دانش آموزان نسبت به فعالیت های فرهنگی هنری، دینی و مذهبی افزایش یافته است و همچنین مشارکت دانش آموزان در تشکل ها و فعالیت های سیاسی اجتماعیبه ویژه اردویی و زیارتی رشد داریم . همین تحقیق نشان داد اثرگزاری خانواده برنوجوانان بیش از تصور ما بوده است که این نقطه قوت بود..
وی تعداد مشاورین استان را یک هزار و 300 نفر عنوان کرد و گفت: در متوسطه اول هر 15 نفر یک ساعت مشاور و مازاد آن به اندازه همان 15 نفر یک ساعت در متوسطه دوم ساماندهی می شوند. در مقطع ابتدای چون مشاور نداریم طرحی به نام رابطین مشاوره اجرایی می شود. همکارانی که رشته تحصیلی و تجربیات نزدیکی دارند آموزش مختصری می بینند و نقش شناسایی مشکل دارها و معرفی به هسته های مشاوره را انجام می دهند.
وی افزود: 5 هزار و 400مربی تربیتی در مدارس داریم که حدود نیمی از انها رشته امور تربیتی و استخدام امور تربیتی اند، توانمند هستند و برای این کار استخدام شدند و نیمی دیگر از نیرو های مازاد آموزشی به جمع مربیان ما می پیوندند که اینها متغیرند و علارقم آموزش و ارزیابی اما به هر حال نیروی دلخواه و تخصصی نیستند هرچند عده ای از انها هم به این حوزه علاقه مند هستند.
منصوریان با بیان اینکه 400 مربی قرآنی ویژه داریم که فعالیت های قرآنی مدارس را پیش می برند و در دارالقران ها کار قرآنی انجام می دهند خاطر نشان کرد: برای افزایش توانمندی مربیان سال گذشته دوره های ضمن خدمت اردویی، داوری مسابقات، تولید محتوای الکترونیک برای درس پرورشی، کارگاه های توانمند سازی برای همکاران برگزار می کنیم..
وی اظهار کرد: اخیرا مجلات تربیت به شکل تخصصی توسط وزارتخانه تولید می شود می شوند از جمله تربیت مشاور برای مشاورین، تربیت سیاسی اجتماعی برای رابطین سیاسی اجتماعی و نیز تربیت قرآنی برای مربیان قرآنی که یک منبع آموزشی و تخصصی برای هر کدام از همکاران است.

ثبت نام 200 هزار نفر در پایگاه های اوقات فراغت خراسان رضوی


معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: استاندار مسئول ستاد غنی سازی اوقات فراغت استان است که از فعالیت های جدی و مهم تابستان به شمار می آید و البته ما معتقدیم در طی سال باید برای اوقات فراغت برنامه داشته باشیم .
وی افزود: مسئول کمیته دانش اموزی ستاد غنی سازی اوقات فراغت، آموزش و پرورش است و در بخش دانش آموزی برای امسال 1500 پایگاه اوقات فراغت را تجهیز کردیم و تا الان 200 هزار نفر ثبت نام کرده اند که به مدت 8 هفته این فعالیت را در بالغ بر 300 رشته فرهنگی و هنری و 40 رشته ورزشی شروع شده است
منصوریان با اشاره به هویت بخشی اوقات فراغت توصیه کرد: دانش آموزان در اوقات فراغت از پراکنده کار کردن پرهیز کنند. باید دانش آموزان را هدایت کنیم در رشته های متعدد ورود پیدا نکنند، در یکی دو رشته مهارتی که برای انها بعدا یک تخصص و مهارت ایجاد می کند وارد شوند و آنها در سالهای بعد کامل کنند.
وی افزود: مربیان و مشاورین و مدیران مراکز اوقات فراغت دانش اموزان را متناسب با روحیاتشان و شرایط روانی و اجتماعی و خانوادگی شان در رشته های مختلف 300 گانه جهت دهی کنند و دانش آموزان به این ترتیب اوقات فراغتشان را متناسب با روحیاتشان صرف کنند.
وی گفت: خانواده ها نیز باید به بحث اوقات فراغت توجه جدی بکنند اعتبار ویژه و خاصی برای این کار منظور نمی شود ولی از داشته های آموزش و پرورش، فضا ها و امکانات به علاوه مشارکت اولیا استفاده می کنیم.

اعزام 8 کاروان فرهنگیان خراسان رضوی به عتبات عالیات در تابستان
وی مسابقات قرآنی فرهنگیان، جشنواره فرهنگی هنری معلمان استان، اردو های خانوادگی پیشکسوتان و خانواده های فرهنگی به شکل اردو های یک روزه و سه روزه به شکل ارزان قیمت در استان را از برنامه های این معاونت برای اوقات فراغت فرهنگیان عنوان کرد و گفت: در این راستا اردو های زیارتی مثل زیارت عتبات را داریم که در استان 8 کاروان ثبت نام کردند و در تابستان به عتبات عالیات اعزام می شوند.


ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار