روزه‌داران در ماه مبارک رمضان با رعایت تغذیه صحیح ضامن سلامت خود باشند

کارشناس تغذیه شبکه بهداشت و درمان شهرستان کنگان گفت: روزه‌داری موجب خالی ماندن دستگاه گوارش برای حدود چندین ساعت می‌شود بنابراین روزه‌داران باید با پیروی کردن از یک برنامه غذایی صحیح سلامتی خود را تضمین کنند.

کد مطلب: ۵۱۱۵۴۴
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا از بوشهر،ناهید کنگانی افزود: در طول روزه‌داری دستگاه گوارش برای حدود چندین ساعت خالی می‌ماند و درواقع این دستگاه و سایر دستگاه‌هایی که به نحوی در هضم و جذب مواد غذایی دخالت دارند استراحت می‌کنند و بعد از روزه‌داری به نحو بهتری اعمال خود را به انجام می‌رسانند.
وی با اشاره به اینکه بهتر است غذای مصرفی در وعده سحری خصوصیات و ویژگی وعده ناهار را داشته باشد تا از ایجاد گرسنگی در طول روز پیشگیری شود خاطرنشان کرد: افطار خود را باکمی آب گرم و یا چای آغاز و پس‌ازآن می‌توان از خرما یا کشمش استفاده کرد زیرا این دو سبب کنترل اشتها می‌شوند و از بیش خواری به هنگام افطار ممانعت می‌کنند.
وی با اشاره به اینکه مصرف خرما در ماه مبارک رمضان در تنظیم قند خون بسیار مفید است افزود: توصیه می‌شود در وعده سحری از غذای کم‌چرب و مواد غذایی پر فیبر مثل میوه‌ها و سبزی استفاده کنید که منبع سرشاری از فیبر هستند.
کنگانی افزود: استفاده از مواد غذایی آبکی مثل سوپ، آش، حلیم بدون روغن و همچنین مایعات به هنگام افطار و سحر موجب حفظ تعادل آب و املاح فرد روزه‌دار می‌شود به دلیل اینکه مواد غذایی آب زیادی در خود جذب می‌کنند و بدن می‌تواند آن را به آهستگی جذب کند و فرد احساس تشنگی کمتری می‌کند.
وی گفت: توصیه می‌شود برای تأمین آب موردنیاز پس از صرف افطار و تا قبل از خواب به‌تدریج انواع میوه، چای کمرنگ و سایر مایعات به‌ویژه آب برای جبران کم‌آبی بدن نوشیده شود.
کنگانی تصریح کرد: امید است با رعایت تغذیه صحیح در این ایام پربرکت و پرفیض، ضمن حفظ سلامت تن با پیروی از احکام خداوند متعال و انجام عبادات و مناجات در این ماه مبارک بتوانیم روح و روان خود را صیقل دهیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار