کارن کیهانی به دنبال حضورش در بینال ونیز؛
موسیقی دستگاهی را به عنوان سنت در مقابل موسیقی معاصر ارائه می کنیم
کارن کیهانی که امسال به همراه دو آهنگساز دیگر در شتصمین بینال موسیقی ونیز حضور می یابد ، از ارائه موسیقی دستگاهی ایران به عنوان سنت در مقابل موسیقی معاصر در این رخداد هنری خبر داد.
به گزارش سرویس فرهنگی پانا؛ کارن کیهانی آهنگساز و نوازنده سنتور که برای اولین بار در بینال موسیقی ونیز حضور دارد ، در این باره گفت: این فستیوال اصولاً با تمرکز بر موسیقی کلاسیک معاصر فعالیت میکند و در اساس، فستیوالی، آهنگساز محور است. در بینال شصتم نیز رپرتوار، کاملاً معاصر بوده و آثار آهنگسازانی از سراسر جهان در آن به اجرا در میآید. همانند دورههای پیشین، آهنگسازان بزرگی چون پاسکال دوساپن، کایا ساریاهو و سالواتوره شارینو (برندۀ شیر طلایی امسال) به سفارش بینال، آثار جدیدی نوشتهاند که در این فستیوال برای نخستین بار اجرا میشود. در نهایت، بینال امسال در ۲۶ کنسرت، شاهد ۴۶ اجرای نخست خواهد بود که در نوع خود فوق العاده است.
وی با اشاره به راه یابی اثرش در کنار دو آهنگساز دیگر به این بینال افزود: امسال آنسامبل دیورتیمنتو بود که پروژۀ خود را به بینال معرفی نمود و بنده هم به عنوان بخشی از آن پروژه به بینال راه پیدا کردم. در واقع چند ماه قبل آقای فرهنگ در تماسی بنده را در جریان پروژۀ مهدی خیامی و دیورتیمنتو قرار دادند و از من خواستند تا قطعۀ « نقطهای بود و دگر هیچ نبود» را جهت بررسی برای آقای خیامی و آنسامبل بفرستم. تا این زمان ابداً موضوع بینال مطرح نبود و قرار بود دیورتیمنتو آنسامبل در برنامه سالیانه خود کنسرتی از آهنگسازان معاصر ایرانی اجرا نماید و تا جایی که من مطلعم آثار آهنگسازان زیادی را نیز بررسی کرده بودند.
این نوازنده سنتور ادامه داد: در نهایت قطعۀ من مورد پسند کمیتۀ آنسامبل قرار گرفت و قرار شد که زمان و مکان اجرا مورد بررسی قرار بگیرد. مدتی بعد من از طریق مهدی خیامی مطلع شدم که در میانِ پروژههای متعدد آنسامبل دیورتیمنتو، پروژۀ موسیقی ایران، بسیار مورد توجه بینال قرار گرفته و آن را در برنامۀ ۱۰ روزۀ خود قرار دادهاند. طبیعتا پس از انتشار رسمی برنامۀ بینال ۲۰۱۶ از اینکه روز اختتامیه را به این کنسرت اختصاص دادهاند مفتخر شدیم.
کیهانی ادامه داد: نام پروژه ای که ما در این بینال اجرا می کنیم « موسیقی ایران از گذشته تا امروز» است که بخش اول این کنسرت با تمرکز بر موسیقی معاصر آهنگسازانِ ایرانی و بخش دوم آن با تمرکز بر موسیقی کلاسیکِ دستگاهی ایران اجرا خواهد شد و نتیجتاً موسیقی دستگاهی به عنوانِ سنت در مقابل موسیقی معاصر به عنوانِ موسیقی امروز، شنیده خواهند شد. طبیعی است که در بخش موسیقی کلاسیک ایرانی، تمرکز بر شکل سنتیِ این نوع موسیقی، صورت خواهد گرفت.
وی افزود: درواقع در بخش اول برنامه ، هریک از سه آهنگساز با توجه به تفسیر و استنباطِ شخصی و هنریِ خود آثاری را خلق کرده اند و در قسمت دوم
گروه موسیقی مهرآیین متشکل از سامان صمیمی نوازندۀ کمانچه، میلاد محمدی نوازندۀ تار، محمدرضا رییسی نوازندۀ سازهای کوبهای و کارن کیهانی سرپرست گروه و نوازندۀ سنتور، به اجرای موسیقی دستگاهی ایرانی خواهند پرداخت.
کیهانی به عنوان نماینده موسیقی ایران در بینال ونیز با اشاره به غیبت ۸۶ ساله ایران در این رخداد هنری گفت:هر رخداد هنری مهم یا کم اهمیتی را که در آن موسیقیدانان ایرانی به عنوان خالق یا مجری حضور مییابند، یک قدم جدی برای ثبات و اعتبار یک صنف هنری میدانم.
شصتمین دورۀ بینال موسیقی ونیز مهرماه امسال در حالی برگزار می شود که برای نخستین بار آثار مهدی خیامی، علیرضا فرهنگ و کارن کیهانی سه آهنگساز ایرانی در این فستیوال اجرا می شود.
ارسال دیدگاه