توصیه محققان دانشگاهی: دیابتی‌ها مصرف دارچین و ورزش را فراموش نکنند!

خبرگزاری پانا: محققان دانشگاهی به بیماران دیابتی توصیه می‌کنند: با مصرف دارچین به همراه تمرینات هوازی می‌توانند غلظت قند و چربی‌های خون خود را بهبود دهند.

کد مطلب: ۵۰۲۰۹
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، دارچین به عنوان یک گیاه دارویی، توانایی کاهش قند و لیپوپروتئین‌های خون را در بیماران دیابتی دارد. با توجه به اثرات مثبت فعالیت‌های ورزشی بر بیماران دیابتی، مطالعه ای با هدف بررسی تأثیر چهار هفته تمرین هوازی به همراه مصرف دارچین بر شاخص‌های لیپوپروتئینی و قند خون زنان دیابتی نوع دو توسط امیر رشیدلمیر، استادیار گروه فیزیولوژی ورزش از دانشگاه فردوسی مشهد و همکارانش انجام شد.

در این پژوهش، 30 زن دیابتی به طور داوطلبانه انتخاب و به صورت تصادفی به سه گروه تمرین هوازی، تمرین هوازی به همراه مصرف دارچین و کنترل تقسیم شدند. تمرین هوازی به مدت چهار هفته و با 60 درصد حداکثر ضربان قلب انجام شد. در ابتدا و انتهای مطالعه نمونه‌های خونی جمع‌آوری شد.

یافته‌ها حاکی از آن است که قندخون و درصد چربی و HDL و نسبت HDL/ LDL در گروه‌های اول و دوم به ترتیب کاهش و افزایش معنی‌داری داشت. همچنین، کاهش معنی‌دار تری‌گلیسرید در گروه اول نشان داده شد. در گروه کنترل تنها تغییر معنی‌دار مشاهده شده افزایش معنی‌دار در سطوح LDL بود. در مقایسه بین گروه اول و دوم، مقادیر کلسترول تام و نسبت HDL/ LDL در گروه 2 نسبت به گروه 1 به ترتیب کاهش و افزایش بیشتری را نشان داد.

نتایج این مطالعه نشان داد: دارچین به همراه تمرین هوازی می‌تواند در بهبود غلظت قند و چربی‌های خون بیماران دیابتی سودمند باشد.

یافته‌های این پژوهش در مجله دانشگاه علوم پزشکی یزد منتشر شده است.

منبع: ایسنا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار