ترانزیت سوخت؛ سودی که عاید کُردستان نمی‌شود

تردد کامیون‌ها و تریلرهای حامل مواد سوختی، علاوه بر امکان واژگونی و خطر آلودگی منابع آبی و خاکی استان، زیرساخت و جاده‌های ما را نیز به شدت تخریب و فرسوده می‌کند.

کد مطلب: ۴۹۸۳۱۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا سروآباد کردستان، تانکرهای حامل مواد سوختی، عمدتا از کشور عراق و با طی مسیر مریوان به سنندج راه دیگر نقاط ایران را در بر می‌گیرند، وضعیت نه چندان مطمئن جاده‌ها در این مسیر و نحوه حرکت عجیب و بسیار خطرناک برخی از رانندگان که به شدت آمار تصادفات را بالا می‌برد، هر از چندگاهی اتفاقاتی را به همراه داشته است .

طی سالیان گذشته موارد متعددی از واژگونی این تانکرها گزارش شده است که متاسفانه مشکلات زیست محیطی و آلوده شدن آب و خاک را نیز در برخی از موارد در بر داشته است .

این مسئله را در کلام مسئولان استان پیگیری کردیم که در ادامه می‌خوانید ...

تسریع در بهره‌بردای از بزرگراه، راهکار حل مشکل

مدیر راهداری اداره کل راه و شهرسازی استان کردستان با اذعان به اینکه تردد این خودروها می‌تواند برای راه‌های این استان دردسرآفرین باشد، اظهار کرد: با توجه به استاندارد و مشخصات فرعی راه‌های استان و در عین حال عملکرد و کاربری ترانزیت آنها، عبور این خودروها فشار بیشتری به راه‌ها وارد خواهد کرد .

محمدراشد مدرس گرجی با یادآوری اختصاص اعتبارات از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور، عنوان کرد: با این حال به همان دلایل مذکور یعنی استاندارد فرعی راه‌های استان، باز هم این مسئله موجب عدم آسیب به زیرساخت راه نخواهد شد .

وی ادامه داد: این اعتبارات نیز عمدتا از محل درآمد و وجوه اخذ شده از همین خودروهای ترانزیت است، اما به دلیل فرعی بودن راه‌های ما ممکن است آسیب وارده بیش از اعتبارات تخصیص یافته باشد .

این مسئول تصریح کرد: در استان‌هایی که مشخصات راه‌های آنها بزرگراه بوده و راه‌ها عریض‌تر هستند، این فشار و در نتیجه آسیب به جاده کمتر است .

وی راه حل قطعی را تسریع در به بهره برداری رساندن بزرگراه‌های استان توسط حوزه ساخت وزارت راه و شهرسازی و شرکت ساخت و زیربناهای حمل و نقل عنوان و این مسئله را باعث کاهش آسیب به راه‌های استان ارزیابی کرد .

مدرس گرجی در پاسخ به این پرسش که آیا تغییر مسیر حرکت این خودروها نمی‌تواند راه حل بهتری باشد، خاطرنشان کرد : این موضوع از حوزه مسئولیت و عمل اداره راه و شهرسازی خارج است و به سایر ارگان‌ها باز می گردد .

تردد خودروهای سوختی از منظر زیست محیطی

اما مشاور محیط زیست استاندار کردستان از زاویه‌ای علمی‌تر به این موضوع نگاه کرد و گفت: نفت خام محلول پیچیده‌ای از هیدروکربن‌هاست که "رنج" گسترده‌ای از نقطه نظر اندازه مولکولی دارند و بیشتر آنها ترکیبات متان با آروماتیک‌های چندهسته‌ای یا آسفالتن می‌باشند .

فریبا رضایی با بیان اینکه مضرات نفت خام در خصوص آب می‌تواند خطرناک‌تر باشد، اظهار کرد: آلودگی آبی که از این طریق ممکن است به وجود آید، سلامت انسان را مستقیم و غیرمستقیم تحت تاثیر قرار می‌دهد و با توجه به اینکه آبزیان قابلیت بالایی از نظر تجمیع مواد نفتی در بافت‌های بدن خود دارند، بدین ترتیب استفاده از مواد غذایی دریایی آلوده به ترکیبات نفتی سلامت انسان را تهدید خواهد کرد .

وی ادامه داد: همچنین در اثر تماس مستقیم پوست انسان با مواد زاند نفتی یا استشمام گازهای متصاعد از مواد مذکور، سلامتی انسان مورد تهدید قرار می‌گیرد .

رضایی خاطرنشان کرد: ساختمان خاک نیز بر اثر جاری شدن مواد نفتی، دستخوش تخریب شده و منابع آب زیرزمنیی به ویژه چاه‌های دارای ساختمان معیوب، سفره‌های زیرزمینی با عمق کم و شکاف‌های موجود در لایه‌های زمین، کانال‌های مستعدی برای آلوده کردن منابع آب و خاک هستند که در صورت عدم اقدام به موقع، ممکن است ریشه گیاهان نیز در معرض آسیب قرار گرفته و کیفیت محصول هم به سمت سمی شدن گرایش یابد .

وی مسدود شدن حرکت این خودروها را اگرچه راهکاری خوب می‌داند، اما با اشاره به تردد 300 تا 400 دستگاه از این خودروها به طور مدوام، آن را غیرممکن عنوان می‌کند و می‌افزاید: البته تغییر مسیر وابسته به دو واریانت در حال اجرا در این حوزه است و مدیران آن حوزه می‌توانند نظرات بهتری در این راستا ارائه بدهند .

مشاور محیط زیست استاندار کردستان، خاطرنشان کرد: البته می‌توان با انجام اقداماتی همچون محدود کردن تردد این خودروها به شب هنگام که ترافیک کمتر است تا حدودی از خطرات احتمالی ناشی از تانکرهای حامل مواد سوختی کاست .

تردد کامیون‌ها و تریلرهای حامل مواد سوختی، علاوه بر امکان واژگونی و خطر آلودگی منابع آبی و خاکی استان، زیرساخت و جاده‌های ما را نیز به شدت تخریب و فرسوده می‌کند؛ تردیدی نیست که رعایت تمام مسائل ایمنی و برخورد سفت و سخت با خودروهای ترانزیتی در صورت تخطی احتمالی از پارامترهای تعیین شده، می‌تواند یک راهکار حداقلی، اما مفید باشد .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار