آغاز مرحله مقدماتی حفاظت و مرمت سنگ نگاره انسان بالدار در پاسارگاد

مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد گفت: مرحله مقدماتی طرح حفاظت و مرمت سنگ نگاره انسان بالدار در سایت این مجموعه جهانی نیمه دوم اردیبهشت 95 آغاز شد.

کد مطلب: ۴۹۳۲۷۸
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا فارس، حمید فدایی بیان كرد:در حال حاضر مرحله مقدماتی این طرح شامل نقشه برداری، كارهای مربوط به مستندنگاری و ثبت و ضبط مربوط در انجام است.
وی ادامه داد: مرمت این سنگ نگاره با ارزش در مجموعه جهانی پاسارگاد به صورت مشترك با همكاری مرمت گران ایرانی و ایتالیایی در دو مرحله مقدماتی و عملیاتی در حال انجام است كه مرحله عملیاتی آن پاییز امسال اجرایی می شود.
فدایی بیان كرد: در طرح حفاظت و مرمت انسان بالدار در مجموعه پاسارگاد حفاظت، مرمت، مستند نگاری دقیق، استحكام بخشی، ساماندهی شرایط نگهداری و پوشش در سایت ها انجام می شود.
فدایی اضافه كرد: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده پس از انجام عملی مقدمات طرح مرمت و حفاظت از سنگ نگاره انسان بالدار، عملیات اجرایی مرمت و حفاظت از این سنگ نگاره در شش هفته انجام می شود.
وی با بیان اینكه اعتبار مرمت و حفاظت این سنگ نگاره مهم و ارزشمند تاریخی توسط هیئات ایتالیایی تامین می شود اظهارداشت: برآورد اعتبار ما برای مرمت و حفاظت از سنگ نگاره انسان بالدار 100 هزار یورو بوده است كه در مرحله نخست حداقل 50 هزار یورو را هیات ایتالیایی برای این كار تامین كرده است.
او ادامه داد: این طرح مرمتی در قالب تفاهم نامه منعقد شده مابین هیات ایرانی و ایتالیایی برای مطالعه و حفاظت در بخش های مختلف مجموعه پاسارگاد قرار دارد كه در قالب فصل جدید همكاری های هیات ایرانی و ایتالیایی در سالجاری انجام می شود.
وی گفت: در آن تفاهم نامه كه سال گذشته منعقد شد، عمده فعالیت این هیات ایتالیایی بر روی كاخ اختصاصی و آرامگاه كوروش در مجموعه جهانی پاسارگاد بود كه به دلیل حساسیت ها و ارزش بالای سنگ نگاره انسان بالدار، مرمت و حفاظت این مهم نیز در تفاهم نامه گنجانده شد.
سرپرست پایگاه میراث جهانی پاسارگاد عنوان داشت: سنگ نگاره انسان بالدار یكی از نمادها و اصالت های این سایت جهانی است كه به دلیل حساسیت های بالا در بحث نگهداری و حفاظت این سنگ نگاره، بیش از ده سال است كه موضوع حفاظت و جلوگیری از فرسایش آن در قالب انتقال به موزه یا روش های قابل اجرا برای حفاظت آن مطرح است.
فدایی گفت: سنگ نگاره انسان بالدار از اصالت های مهم سایت میراث جهانی پاسارگاد است و ما به دنبال دسترسی به روش های برای حفاظت این اثر تاریخی در محوطه سایت هستیم.
او بیان كرد: روش های حفاظت به واسطه انتقال این سنگ نگاره به خارج از محوطه سایت امكان پذیر نیست و این درحالی است كه تاكنون حفاظت های اولیه و ابتدایی بر روی این سنگ نگاره انجام شده است اما به دلیل خاص و مهم بودن این سنگ نگاره حفاظت آن از اهمیت بالایی برخوردار است.
فدایی بابیان اینكه در سالها پوشش حفاطتی بر روی این سنگ نگاره وجود داشته است اظهارداشت: در سالهای اولیه پیروزی انقلاب اسلامی مرمت هایی برروی این سنگ نگاره انجام شد كه در دوره های مختلف سقف و پوشش مرمتی این سنگ نگاره اصلاح شد و در نهایت پس از سالها به شكل پوشش امروزی بر فراز این سنگ نگاره نقش بسته است.
وی اضافه كرد: موضوع حفاظت از سنگ نگاره انسان بالدار از برنامه های جدی ما در سال آینده است كه امیدواریم كارهای شایسته ای در این زمینه انجام شود.
سرپرست پایگاه میراث جهانی پاسارگاد ادامه داد: مرمت ها و انجام فعالیت های عملیاتی در محوطه پاسارگاد همراه با مطالعه است و این هیات ایتالیایی كه متشكل از متخصصانی با گرایش های مرمت، معماری، فیزیك، شیمی، مستندنگاری (شامل عكاس و نقشه بردار) و زمین شناس هستند، در كنار متخصصان ایرانی به بررسی مشكلات یادمان های سنگی محوطه و گفت و گو و تبادل نظر در زمینه روش های حفاظت بهینه از آثار سنگی،استحكام بخشی و مرمت سنگ های آسیب دیده محوطه می پردازند.
سنگ نگاره انسان بالدار تصویر مردمی را نشان می دهد كه بزرگتر از اندازه طبیعی یك انسان است و ارتفاعش از فرق سر تا كف پا به دو متر و 35 سانتی متر می رسد.
تصویر حجاری شده بر روی سنگ نیم رخ و رو به سمت چپ است به طوری كه تصویر به طرف داخل و سمت مركز تالار قرار دارد.
برخی از كارشناسان و محققان بر این باورند كه این نقش، تصویری از كوروش است زیرا آرامگاه وی در فاصله كمی تا این اثر قرار دارد.
مجموعه میراث جهانی پاسارگاد، مجموعه ای از سازه های باستانی بر جای مانده از دوران هخامنشیان است كه در شهرستان پاسارگاد در استان فارس قرار دارد.
این مجموعه دربرگیرنده ساختمان هایی همچون آرامگاه كوروش، مسجد پاسارگاد، باغ پادشاهی پاسارگاد، كاخ دروازه، پل، كاخ بارعام، كاخ اختصاصی، دو كوشك، آب نماهای باغ شاهی، آرامگاه كمبوجیه، ساختارهای دفاعی تل تخت، كاروانسرای مظفری، محوطه مقدس و تنگه بلاغی است.
نام اصلی شهر پاسارگاد چیزی شبیه ' پَسَرگَد' بوده و نام پاسارگاد از اسم قبیله شاهان پارسی یعنی قبیله 'پاسارگاد' گرفته شده كه به معنای آنان كه گُرز گران می كشند.
سرزمین پارس، زادگاه هخامنشیان بود و خاندان پارس به رهبری كوروش دوم از سال 529 تا 559 پیش از میلاد بر ایران حكومت می كردند.
مجموعه میراث جهانی پاسارگاد، پنجمین مجموعه ثبت شده ایران است كه در سال 1383خورشیدی در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار