مهدی صباغ زاده در گفت و گو با پانا:

شهید آوینی یک استثنا در سینمای ایران بود

مهدی صباغ زاده نویسنده و کارگردان سینما و تلویزیونی در گفت و گو با پانا بیان کرد: شهید آوینی در سینمای ایران یک استثنا بود. فیلمسازی که به میدان جنگ می رفت و مستند می ساخت. اما امروزه سینما به یک چیدمان و آمادگی نیاز دارد.

کد مطلب: ۴۹۲۷۶۸
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار فرهنگی پانا، مهدی صباغ زاده نویسنده و کارگردان سینما و تلویزیون در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی پانا درباره علت مغفول ماندن سینما از موضوعات و جریان های مقاومتی جدید در منطقه خاورمیانه و کشورهای همسایه بیان کرد: به نظر من این یک واقعیت است که ما همیشه در این رقابت عقب هستیم. هنوز ماجراها و اتفاقات زیادی در حوزه دفاع مقدس و انقلاب اسلامی ایران وجود دارد که درباره آن ها فیلمسازی و مستندسازی هنری صورت نگرفته است. برای مثال حماسه اروند و زنده به گور شدن 137 شهید یکی از آن هاست که بعد از 35 سال کشف شده است. بنابراین می توان درباره این موضوعات داستان های بسیاری را روایت کرد و قصه های جذابی را به تصویر کشید.

وی با اشاره به اهمیت جریان سینمایی شهید آوینی و نقش این فیلمساز برجسته در سینمای ارزشی کشور افزود: شهید آوینی در سینمای ایران یک استثنا بود. فیلمسازی که به میدان جنگ می رفت و مستند می ساخت. اما امروزه سینما به یک چیدمان و آمادگی نیاز دارد و باید بسترها برای سینمای ارزشی کاملا آماده باشد. هزینه های ساخت فیلم های جنگی بالاست و باید حمایت های کافی از سوی نهادهای مربوطه نسبت به این جنس آثار صورت بگیرد.
این فیلمساز همچنین با اشاره به یک راهکار برای وارد شدن تدریجی موضوعات مقاومت محور توضیح داد: به نظرم در وهله اول وظیفه تلویزیون است که با کارهایی مثل کلیپ سازی به جای تبلیغات تجاری نوعی آگاهی عمومی نسبت به جریان های منطقه بین مردم ایجاد کند. وقتی تصاویر جنگ ها و بهتر بگوییم دفاع ها با موسیقی حماسی و تصاویر همراه شود، مردم را درگیر این مساله می کند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: در ایران 80 میلیون جمعیت زندگی می کنند که باید متناسب با هر قشر و گروه برنامه ریزی فرهنگی کرد. مخاطب شناسی داشت و فیلمسازان را هم تشویق به فیلمسازی درباره موضوعات منطقه و اتفاقات اخیر کرد. حتی لازم است تا دوره ای به فکر جذب سرمایه هم از این نوع فیلم ها نبود و مشارکت و حمایت دولتی بیشتر باشد تا بتوان تاثیرگذار عمل کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار