گزیدهای از بیانات رهبر معظم انقلاب در مورد بعثت پیامبر اعظم(ص)
در آستانه سالروز بعثت پیامبر عظیمالشأن اسلام، حضرت محمد مصطفی صلواتاللهعلیه و آله، پایگاه اطلاعرسانی رهبر معظم انقلاب، گلچینی از بیانات حضرت آیتالله خامنهای را در اینباره بازنشر كرد.
به گزارش سرویس سیاسی پانا، این بیانات به شرح زیر است:
**یك درس فراموشنشدنی
یادآوری بعثت به معنای یادآوری یك حادثهی تاریخی نیست -این آن نكتهای است كه ما باید در مواجههی با این حادثهی بزرگ و این خاطرهی ارجمند بشری و انسانی همیشه به یاد داشته باشیم- بلكه تكیهی بر این خاطرهی پرشكوه در حقیقت تكرار و مرور یك درس فراموشنشدنی است در درجهی اول برای خود امت اسلامی، چه آحاد امت، چه برجستگان و نخبگان امت -سیاستمداران، دانشمندان، روشنفكران- و در درجهی بعد برای همهی آحاد بشریت. این، تكرار یك درس است، تكرار یك سرمشق است، یادآوری یك حادثهی درسآموز است.
بیانات در دیدار مسئولان نظام به مناسبت مبعث حضرت رسول اعظم (ص) ۰۹/۰۵/۱۳۸۷
**مبعث و راه دشوار آیندهی ما
ما مسلمانها البته باید قدر بدانیم؛ باید در پدیدهی بعثت بیندیشیم؛ باید از آن درس بگیریم؛ باید این گذشتهی پرفروغ را چراغی كنیم برای راه آیندهی دشوار خودمان كه در پیش داریم.
بیانات در دیدار مسئولان و كارگزاران نظام به مناسبت مبعث پیامبر مكرم اسلام(ص) ۱۱/۰۶/۱۳۸۴
**هدف بعثت دعوت به توحید بود
بعثت نبی اكرم در درجهی اول، دعوت به توحید بود. توحید صرفاً یك نظریهی فلسفی و فكری نیست؛ بلكه یك روش زندگی برای انسانهاست؛ خدا را در زندگی خود حاكم كردن و دست قدرتهای گوناگون را از زندگی بشر كوتاه نمودن. «لاالهالاالله» كه پیام اصلی پیغمبر ما و همهی پیغمبران است، به معنای این است كه در زندگی و در مسیر انسان و در انتخاب روشهای زندگی، قدرتهای طاغوتی و شیطانها نباید دخالت كنند و زندگی انسانها را دستخوش هوسها و تمایلات خود قرار دهند.
اگر توحید با همان معنای واقعی كه اسلام آن را تفسیر كرد و همهی پیغمبران، حامل آن پیام بودند، در زندگی جامعهی مسلمان و بشری تحقق پیدا كند، بشر به سعادت حقیقی و رستگاری دنیوی و اخروی خواهد رسید و دنیای بشر هم آباد خواهد شد؛ دنیایی در خدمت تكامل و تعالی حقیقی انسان. دنیا در دید اسلام، مقدمه و گذرگاه آخرت است. اسلام دنیا را نفی نمی كند؛ تمتعات دنیوی را منفور نمیشمارد؛ انسان را با همهی استعدادها و غرایز در صحنهی زندگی، فعال میطلبد؛ اما همهی اینها باید در خدمت تعالی و رفعت روح و بهجت معنوی انسانی قرار گیرد تا زندگی در همین دنیا هم شیرین شود. در چنین دنیایی، ظلم و جهل و درندهخویی نیست و این كار دشواری است و به مجاهدت احتیاج دارد و پیغمبر این جهاد را از روز اول آغاز كرد.
بیانات در دیدار مسئولان و كارگزاران نظام در سالروز عید سعید مبعث ۰۲/۰۷/۱۳۸۲
**عربستان، قبل از هجرت
بعثت نبی اكرم برای بشر آغاز راه نویی بود. دنیای محیط بر آن پیام و محل پیدایش این پیام، دنیای بسیار بد و غیرقابل تحملی بود؛ دنیای گرایش و جذب مادیات شدن، دنیای خوی حیوانی، دنیای بیمهاری قدرتمندان و زورمندان و زورگویان، دنیای تبعیض و فساد و ظلم و شهوترانی بیبندوبار. این وضعیت، مخصوص منطقهی حجاز نبود؛ آن دو دولت بزرگ هم كه منطقهی عربستان را احاطه كرده بودند - یعنی ایران ساسانی و امپراتوری روم - دچار همین مشكلات بودند.
بیانات در دیدار مسئولان نظام به مناسبت مبعث حضرت رسول اكرم(ص)۱۳/۰۷/۱۳۸۱
**مبعث، پرچم علم و معرفت را برافراشت
مبعث در حقیقت روز برافراشته شدن پرچم رسالتی است كه خصوصیات آن برای بشریت، ممتاز و بینظیر است. مبعث در حقیقت پرچم علم و معرفت را برافراشت. بعثت با «إقراء» شروع شد: «إقراء باسم ربك الذی خلق» و با «ادع إلی سبیل ربك بالحكمة و الموعظة الحسنة» ادامه یافت؛ یعنی دعوت همراه با حكمت. دعوت اسلامی در حقیقت گسترش و پراكندن حكمت در سراسر عالم و در طول تاریخ است؛ همچنان كه بعثت، پرچمداری و برافراشته شدن پرچم عدل است؛ یعنی در میان مؤمنین، بندگان خدا و آحاد بشر، عدالت استقرار پیدا كند؛ همچنان كه رسالت، برافراشتن پرچم اخلاق والای انسانی است؛ «بعثت لأتمم مكارم الاخلاق». خدای متعال خطاب به پیغمبر میفرماید: «و ما أرسلناك الا رحمة للعالمین»؛ یعنی همهی چیزهایی كه بشر - در همهی زمانها، در همهی شرایط و در هر نقطهی عالم - به آن نیاز دارد، در این بعثت گنجانده شده است؛ یعنی علم و معرفت، حكمت و رحمت، عدل و برادری و برابری؛ چیزهای اساسیای كه جریان زندگی سالم انسان به اینها وابسته است. حتی با اینكه در اسلام، جهاد مقرر شده است، و جهاد یعنی مبارزه با زورگویی و تجاوز -البته بعضی كسان بهطور بدخواهانه، اسلام را به خاطر حكم جهاد،
دین شمشیر معرفی كردند- اما همین اسلام میفرماید: «و إن جنحوا للسلم فاجنح لها و توكل علی الله»؛ یعنی باز آنجایی كه شرایط اقتضا میكند، صلح را بر جنگ ترجیح می دهد.
بیانات در دیدار مسئولان و كارگزاران نظام جمهوری اسلامی به مناسبت عید سعید مبعث ۲۳/۰۷/۱۳۸۰
**مبعث بزرگترین روز تاریخ بشر است
روز مبعث، بیشك بزرگترین روز تاریخ بشر است؛ زیرا هم آنكسی كه طرف خطاب خداوند قرار گرفت و مأموریت بر دوش او گذاشته شد - یعنی وجود مكرم نبی بزرگوار اسلام صلیالله - بزرگترین انسان تاریخ و عظیمترین پدیدهی عالم وجود و مظهر اسم اعظم ذات اقدس الهی است؛ یا به تعبیری خود اسم اعظم الهی وجود مبارك اوست و هم از این جهت كه آن مأموریتی كه بر دوش این انسان بزرگ گذاشته شد - یعنی هدایت مردم به سوی نور، برداشتن بارهای سنگین از روی دوش بشر و تمهید یك دنیای مناسب وجود انسان و بقیهی وظایف لایتناهی بعثت انبیا - وظیفهی بسیار بزرگی بود. یعنی هم مخاطب بزرگترین است؛ هم وظیفه بزرگترین است. پس، این روز بزرگترین و عزیزترین روز تاریخ است.
اگر كسی بخواهد محتوای بعثت را در چارچوب آنچه كه با عقول ناقص خودمان برداشت می كنیم، محصور كند، یقینا به مبعث و حقیقت بعثت و حقیقت این رسالت ظلم شده است. نمی شود محتوای بعثت پیامبر را به حدود فهم و دید ناقص ما محدود كرد؛ ولی اگر بخواهیم در یك جمله، بعثت و محدودهی بعثت را - اگرچه لایتناهی است - تعریف اجمالی بكنیم، باید عرض كنیم كه بعثت متعلق به انسان و برای انسان است؛ انسان هم لایتناهی است و ابعاد عظیمی دارد و محدود در جسم و در ماده و در زندگی چند روزهی دنیا نیست؛ فقط محدود در معنویات هم نیست؛ محدود در یك قطعهی مشخصی از تاریخ هم نیست. انسان، همیشه و در همه حال انسان است و ابعاد وجودی او، ابعاد لایتناهی و ناشناختهای است. هنوز هم انسان موجودی ناشناخته است. بعثت، برای این انسان و برای سرنوشت این انسان و برای هدایت این انسان است.
بیانات در دیدار كارگزاران نظام جمهوری اسلامی ایران به مناسبت عید مبعث ۲۶/۰۸/۱۳۷۷
**بعثت پیغمبر خاتم در رأس همهی حوادث تاریخ بشر قرار می گیرد
اگر ما در بین حوادث تاریخ بشر -حوادثی كه برای انسانها پیش میآید -بعثت انبیا را از همهی این حوادث، در سرنوشت بشر مهمتر و مؤثرتر بدانیم- كه همین هم هست، بعثت پیغمبر خاتم صلیاللهعلیهوآلهوسلم از لحاظ اهمیت، در رأس همهی حوادث بزرگ و كوچك تاریخ بشر قرار می گیرد.
هیچ حادثهای از قبیل انقلابهای بزرگ، مرگها و حیاتهای ملتها، پدید آمدن اشخاص بزرگ، از بین رفتن اشخاص بزرگ و ظهور مكتبهای گوناگون، اهمیتش برای بشریت، به اندازهی بعثت انبیا نیست؛ همچنان كه امروز شما میبینید، ماندگارترین شكلهای فكر و ذهن آحاد بشر، همان شكلهایی است كه ادیان به آنها دادهاند و تا ابد هم همینطور خواهد بود. اگر چه امروز بسیاری از كسان در عالم هستند كه مستقیماً خود را در پرتو اشعهی بعثت نبی اكرم قرار ندادهاند - یعنی غیرمسلمانان - اما همانها هم از بركات این بعثت، تاكنون منتفع شدهاند.
بیشك علم و تمدن بشر، خلقیات نیكو در میان انسانها، عادات خوب و بسیاری از این مقوله چیزها، اگر ظاهراً هم به ادیان متصل نباشد، در ریشهی اصلی، جوشیدهی از ادیان و معارف الهی است و در رأس آنها بعثت نبی مكرم اسلام است؛ لیكن درعینحال همهی بشریت - در آینده هم بیشتر - از این بركات استفاده خواهند كرد. بنابراین بزرگترین، مهمترین و برجستهترین حادثه در تاریخ بشر، این بعثت است.
خدای متعال به بركت اسلام، به بركت توجه به معنویت اسلام و توجه به پیام سیاسی اسلام، ما را از آن رنجها خلاص كرد؛ یعنی بعثت برای این نبود كه یك عده مردم، عقیدهای را در ذهن خودشان حفظ كنند و اعمال شخصی را انجام دهند، اما نظام اجتماعی، تحت حاكمیت دشمنان خدا و اندادالله باشد! بعثت آمد تا زندگی مردم را شكل دهد. بحمدالله این كار در نظام اجتماعی اسلام انجام گرفت؛ ملت ما هم آثارش را مشاهده كرد و ثمرات شیرین آن را هم چشید.
بنده احساس می كنم كه ما احتیاج داریم كه در زمینهی اخلاق و تزكیه و تهذیب، بر روی نفوس خودمان و نفوس دیگران كار كنیم. نوسازی معنوی نظام اسلامی و ملت مسلمان ایران، این مجاهدت بزرگ را لازم دارد و این هم یكی از پیامهای مهم بعثت است.
بیانات در دیدار با مسئولان كشور به مناسبت مبعث پیامبر گرامی اسلام(ص) ۰۷/۰۹/۱۳۷۶
ارسال دیدگاه