رئیس اداره بهداشت دامپزشکی استان مرکزی:

واکسیناسیون بیش از 900 هزار رأس دام استان مرکزی به علت بیماری تب مالت

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی اداره کل دامپزشکی استان مرکزی گفت: 902 هزار و 331 رأس دام سبک و سنگین در سال گذشته در استان مرکزی بر علیه بیماری بروسلوز (تب مالت) واکسینه شدند.

کد مطلب: ۴۹۱۱۸۸
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا استان مرکزی به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان مرکزی، عباس گنجی افزود: استان مرکزی به واسطه شرایط اقلیمی و جغرافیایی در محل ترانزیت دام و فرآورده‌های خام دامی قرار دارد و این مهم احتمال شیوع و انتقال بیماری‌های مختلف دامی را به طور بالقوه در استان افزایش داده است.

وی با اشاره به اهداف اداره کل دامپزشکی تاکید کرد: یکی از اهداف این ارگان برنامه‌ریزی دقیق و صحیح در خصوص ایمن‌سازی دام‌ها در برابر بیماری‌هایی نظیر تب برفکی، آبله شاربن و مبارزه با بیماری‌های مشترک مانند بروسلوز (تب مالت)، سل و هاری است که برای برآورده شدن این هدف، سال گذشته حدود 4 میلیون رأس دام سبک و سنگین علیه بیماری‌های دامی مایه‌کوبی شدند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی اداره کل دامپزشکی استان مرکزی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه شناسایی و ریشه‌کنی بیماری‌های دامی و مبارزه با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، بیان کرد: اداره کل دامپزشکی در چند سال اخیر با استفاده از تکنولوژی روز و پیشرفته‌ترین برنامه‌ها و نرم‌افزارها و به کارگیری سامانه اطلاعات جغرافیای بیماری‌های دامی در سه سطح شهرستان، استان و کشور (سازمان دامپزشکی کشور) امکان گزارش‌دهی عملیات بررسی و تعیین کانون بیماری را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به صورت اینترنتی فراهم کرده است.

وی ادامه داد: از آنجا که اولویت سازمان دامپزشکی مبارزه با دو بیماری مهم بروسلوز (تب مالت) و سل به عنوان بیماری‌های مشترک است، بنابراین واکسیناسیون دام‌ها علیه بروسلوز و تست سل در طول سال انجام می‌شود، اما مبارزه با بیماری‌های دیگر نظیر تب برفکی به صورت فازبندی انجام می‌شود.

گنجی تصریح کرد: در سال گذشته 29 هزار و 66 مورد تست سل ویژه دام‌های سنگین انجام شد، همچنین تعداد 902 هزار و 331 راس دام سبک و سنگین علیه بیماری بروسلوز، 440 هزار و 716 راس دام علیه بیماری شاربن و 10هزار و 177 قلاده سگ‌های گله و خانگی علیه بیماری‌هایی که به عنوان بیماری مشترک بین انسان و دام مطرح هستند، رایگان واکسینه شدند که تمامی ارقام بیش از تعهد دامپزشکی بوده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار