مسئول بیماری های مشترک علوم پزشکی اهواز در گفت و گو با پانا عنوان کرد

چشمان ماهی فاسد گود رفته است/ گوشت قبل از سفارش نباید چرخ شود

مسئول بیماریهای مشترک انسان و حیوان دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: گوشت از جمله مواد غذایی است که سریع فاسد می‌شود و سرعت و شدت فاسد شدن آن بستگی به عوامل متعددی از قبیل میزان دمای محیط نگهداری ، رطوبت نسبی محیط نگهداری و میزان آلودگی اولیه و ثانویه میکروبی گوشت دارد.

کد مطلب: ۴۸۳۶۲۵
لینک کوتاه کپی شد

امین کمالی در گفت و گو با خبرنگار پانا با اشاره به لزوم نگهداری صحیح گوشت ، گفت: گوشت از جمله مواد غذایی است که سریع فاسد می‌شود و سرعت و شدت فاسد شدن آن بستگی به عوامل متعددی از قبیل میزان دمای محیط نگهداری ، رطوبت نسبی محیط نگهداری و میزان آلودگی اولیه و ثانویه میکروبی گوشت دارد.

وی اضافه کرد: اصول صحیح نگهداری مواد غذایی و آگاهی داشتن در این زمینه، بهترین روش برای کاهش بیماری‌های مرتبط با مواد غذایی با منشا دامی است.

مسئول بیماریهای مشترک انسان و حیوان دانشگاه علوم پزشکی اهوازبا تاکید بر اینکه بهترین دما برای نگهداری گوشت دمای منهای 20 درجه سانتیگراد است، خاطر نشان کرد : گوشت سالم دارای رنگ طبیعی صورتی تیره است، بوی بد ندارد و سطح آن لیز و مرطوب نیست، همچنین گوشت قبل از سفارش نباید چرخ شود و باید حتما دارای مهر کشتارگاه باشد.

کمالی بیان داشت : در منزل یا مغازه قبل از خرد کردن گوشت باید دست ها به شکل صحیح و علمی با آب و صابون حداقل به مدت 20 ثانیه به دقت شسته شوند و نقاط کور مثل زیر ناخن ها کف و گودی دست ، بین انگشتان ، مچ و حتی شیر آب با کف صابون آغشته شوند، در غیر این صورت امکان انتقال آلودگی احتمالی به گوشت وجود دارد.

وی متذکر شد: به هیچ وجه نباید از حرارت یا آب گرم برای ذوب کردن گوشت منجمد استفاده کرد بلکه باید برای خارج کردن گوشت از حالت یخ زده آن را چند ساعت در یخچال قرار داد.

کمالی درباره سلامت گوشت مرغ عنوان کرد: گوشت مرغ تازه، رنگ و بوی طبیعی داشته باشد. درون بسته بندی نباید خونابه یا آب منجمد شده وجود داشته باشد. فاقد نقاط خون مردگی تیره، پرخون و کبودی و ضربه باشد .

وی خاطرنشان کرد: ماهی سالم نیز باید دارای بوی طبیعی و ظاهری درخشنده و شفاف بوده و آبشش آن قرمز روشن و عاری از ماده لزج باشد، همچنین ماهی فاسد شده پوستی کدر و تیره رنگ و بدون درخشندگی دارد، چشمانی کاملاً گود رفته دارد و عضلات آن شل و بر اثر فشار دادن انگشت روی عضله،‌ فرورفتگی ایجاد می‌شود.

مشاور معاونت بهداشت در طرح تحول سلامت گفت: مردم نباید از دستفروش ها و کنار جاده ها گوشت و مرغ و ماهی خریداری کنند بهترین راه پیشگیری از ابتلا به بیماریهای مرتبط با گوشت این است که خرید گوشت از مغازه های تحت نظر بهداشت که صاحبان آنها دارای کارت بهداشت هستند و موازین بهداشتی را رعایت می کنند، صورت بگیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار