سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران:

مرحله نخست قرارداد اس 300 مسیر اجرایی خود را طی کرده است

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان گفت: : امیدواریم عربستان سعودی آن گونه که ادعا می کند که حج را از مسایل سیاسی جدا می داند، عمل کرده و امکان برگزاری فریضه حج با حفظ احترام همه حجاج ایرامی فراهم شود.

کد مطلب: ۴۸۲۷۲۸
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار سیاسی پانا، حسین جابری انصاری در اولین نشست خبری خود در سال جاری با اشاره به سفر دی میستورا به تهران گفت: دی میستورا امشب وارد تهران می شود. همچنین قرار است ۲۵ فروردین دور جدید گفت گو های سوری - سوری با نمایندگان گروه های معارض برگزار شود.
وی افزود: جمهموری اسلامی ایران براساس سیاست ثابت خود، همواره به دنبال راه حل مسالمت آمیز بوده و از این رو در مراحل مختلف تلاش های سازمان ملل، همکاری های زیادی میان ایران و اقای دی میستورا برقرار بوده است که امیدواریم تلاش های او با همکاری کشورهای دیگر، زمینه ایجاد ثبات و صلح را در منطقه را ایجاد کند.
جابری انصاری درباره برگزاری حج تمتع و اعزام ایرانیان به عربستان گفت: حج فریضه واجب اسلامی است و سیاست قطعی ما همواره تسهیل مقدمات برگزاری حج بوده و علی رغم همه مشکلاتی که پیش آمده و برخوردهای نامناسب عربستان، سیاست ما خویشتنداری برای پیگیری این موضوع برای ایرانیان است.
وی با اشاره به سفر هیات ایرانی به عربستان در 26 فرودین ماه، افزود: این سفر بر اساس جدول زمان بندی، باید چهار ماه قبل یعنی پیش از قطع روابط با عربستان صورت می گرفت که عربستان آن را به ۱۹ اسفند موکول کرد که کنسولگری عربستان در دوبی به نمایندگان ما گفت که چنین اطلاعی ندارد و این بازی تعلیقی آن ها تا به امروز کش پیدا کرد و فعلا ویزای ۵ نفر از هشت نفر از هیات ایرانی را دادند که ما باز همان دلیل که گفته شد، انجام این سفر را پذیرفتیم.
سخنگوی وزارت خارجه دولت عربستان را مسوول تامین کننده امنیت جان حجاج خواند و تصریح کرد: امیدواریم عربستان سعودی آن گونه که ادعا می کند که حج را از مسایل سیاسی جدا می داند، عمل کرده و امکان برگزاری فریضه حج با حفظ احترام همه حجاج ایرامی فراهم شود.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین با اشاره به سفر رئیس جمهور قزاقستان که طی امروز و فردا صورت می گیرد، عنوان کرد: رئیس جمهور قزاقستان با یک گروه برای انجام مذاکرات مقدماتی در ایران حاضر شد و قرار است همکاری ها در زمینه های دو جانبه و منطقه ای میان دو کشور مورد بررسی قرار گیرد.

وی افزود: مجموعه توافق نامه ها و یادداشت های تفاهم بین دو طرف در پیش خواهد بود. همچنین قرار است با حضور روسای جمهور دو کشور 11 یادداشت تفاهم به امضا برسد، این در حالیست که 40 یادداشت تفاهم در بخش های اقتصادی میان دو کشور به امضا رسیده و توافق شده که همکاری های جدیدی در زمینه اقتصادی میان ایران و قزاقستان صورت پذیرد و در رایزنی های میان سران عالی دو کشور در خصوص مسائل بین المللی و منطقه ای گفت و گوهایی انجام خواهد شد.
جابری انصاری در ادامه با اشاره به سفر نخست وزیر ایتالیا اظهار کرد: نخست وزیر ایتالیا فردا به تهران می آید. در بهمن ماه سال گذشته شاهد سفر رئیس جمهور ایران به ایتالیا بودیم که سفری موفق بود و رایزنی ها درباره مسائل دوجانبه و منطقه ای و همچنین تفاهمات اولیه در حوزه های اقتصادی و در بخش های دولتی و خصوصی دو کشور صورت گرفت. در این سفر نیز مجموعه این رایزنی ها پیگیری خواهد شد و امیدواریم روابط دو کشور ایران و ایتالیا که حتی در دوران های سخت، غالبا متمایز بوده در دوران گشایش و پس از رفع تحریم ها نیز رو به گسترش باشد و منافع دو کشور را تامین کند.
سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به سفر موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن بیان این که وی 28 فروردین ماه به تهران سفر خواهد کرد، تصریح کرد: خانم موگرینی به همراه یک هیات بلندپایه شامل 7 کمیسیونر اتحادیه اروپا که نشان دهنده جدی بودن این سفر در زمینه های مختلف دارند، ابتدای هفته آینده وارد تهران خواهد شد.

وی افزود: حوزه فعالیت های هیات همراه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شامل انرژی، تحقیقات، محیط زیست، ورزش و جوانان، صنعت و ... می شود و گفت و گوهای جدی میان اتحادیه اروپایی و ایران در زمینه های سیاسی و اقتصادی صورت خواهد گرفت.
وی با بیان این که در مرحله جدید از روابط با اتحادیه اروپایی هستیم، گفت: در این سفر زمینه ایجاد مقدمات برای افزایش همکاری ها به ویژه در حوزه اقتصادی زمینه سازی خواهد شد.
جابری انصاری در خصوص اجرایی شدن قرار داد اس 300 و تحویل این سامانه موشکی به ایران نیز گفت: توافقات جدیدی میان دو ایران و روسیه برای اجرای این قرارداد معوقه حاصل شده و در مسیر اجراست و به اطلاع افکار عمومی می رسانم که مرحله نخست آن مسیر اجرایی خود را طی کرده و امیدواریم که مراحل اجرای آن تکمیل شود.
جابری انصاری در خصوص مواضع اتخاذی عربستان در قبال مسئله نفت نیز خاطرنشان کرد: این اقدامات عربستان ایستادگی در برابر اراده بین المللی است. عربستان برای آن که منافع خود را در عدم اجرای توافقات می بیند، نه تنها در برابر ایران بلکه در برابر طرف های منطقه ای در حال موضع گیری است. به نظر می رسد دوران این سیاست ها گذشته و عربستان در حال رویارویی با بسیاری از کشورهای منطقه و جهان است و این سیاست عربستان عقیم بوده و با موفقیت همراه نخواهد شد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در ادامه این نشست خبری در خصوص سیاست های کشورمان در قبال گسترش ارتباطات با کشورهای آسیای میانه نیز گفت: سیاست خارجی کشور باید سیاست متوازنی باشد و تمرکز نباید بر یک حوزه خاص صورت بگیرد. از همین رو است که شاهد سفر آقای ظریف به 6 کشور آسیایی 12 روز پیش از تعطیلات نوروز بودیم.

وی ادامه داد: همچنین نشست سه جانبه ایران، ترکیه و آذربایجان در مسیر همکاری های سه جانبه در رامسر با همین هدف برگزار شد و برنامه اقدامات مشترکی نیز در این نشست مورد بررسی قرار گرفت. در ادامه این سفرها سفر به ماکو و آذربایجان نیز انجام شد که شامل تعاملات اقتصادی و غیراقتصادی است و همان طور که پیشتر از سفر هیات های اروپایی گفته شد، همکاری با کشورهای اروپایی نیز جزئی از برنامه های سیاست خارجی کشور است. سیاست ایران متوازن و اصل راهنمای ما منافع جمهوری اسلامی ایران بوده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه با اشاره به هدف از تشکیل سازمان همکاری های اسلامی عنوان کرد: پس از حادثه آتش سوزی مسجدالاقصی به دلیل ایجاد اتحاد میان ملت های اسلامی و با هدف پیگیری منافع دولت اسلامی این سازمان تاسیس شد که متاسفانه گاهی سیاست برخی از کشورها اهداف اصلی آن را تحت الشعاع قرار می دهد و آن را جایی برای تسویه حساب های سیاسی می کنند. جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضو مهم سازمان همکاری های اسلامی همواره استفاده از ظرفیت های سازمان را در دستور کار خود داشته است.
وی در خصوص سطح حضور نمایندگان کشورها در اجلاس همکاریهای اسلامی خبر داد: سطح اجلاس پس از تصمیم گیری نهایی اعلام می شود. آقای ظریف در این اجلاس شرکت خواهند کرد و اگر سطح حضور ما بالاتر برود و تصمیم بر حضور رئیس جمهور در این اجلاس شود به اطلاع افکار عمومی خواهد رسید. امیدواریم با تدبیر صحیح دولت میزبان زمینه امکان و استفاده از اجلاس محدود و سیاست های کلی و عمومی در آن بررسی و مورد بهره برداری قرار گیرد.
جابری انصاری در ادامه با تاکید بر حقوق بدیهی ملت فلسطین و اصل آزادی و تعیین سرنوشت و شکل دادن دولت فلسطین، اظهار کرد: تا زمانی که این حقوق طبیعی اجرا نشود، آرامشی برای ملت فلسطین فراهم نخواهد شد و هر طرفی که نقض کننده این حقوق باشد نمی تواند راهکاری عملی در این خصوص ارائه دهد.
سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص تغییر پست امیرعبدالهیان معاون عربی و آفریقایی وزیر امور خارجه با بیان این که تغییر و تحول پست ها در وزارت خارجه امری عادی است، عنوان کرد: در طول هر سال و به ویژه در تابستان تعداد قابل توجهی از کارکنان وزارت خارجه به مراکز می روند و این مسئله امری طبیعی است هیچ کسی چه سخنگو و چه معاونین وزیر، پست های ابدی ندارند. آقای امیرعبدالهیان چند سال در این پست شاغل بودند و خدمات عالی را در این زمینه ارائه دادند و اگر تغییری در پست ایشان نیز صورت بگیرد عادی خواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: تفسیرها در این خصوص خیالات بی ارتباط است و ربطی به گردش نیروها ندارد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به سوال دیگری در خصوص موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال تغییرات کابینه دولت عراق بیان کرد: ما به تغییری که از سوی ملت و دولت قانونی عراق صورت می گیرد، احترام می گذاریم و مسائل داخلی کشورهای دیگر را مربوط به خودشان می دانیم. جمهوری اسلامی ایران ثبات عراق را مهم می داند و هر تصمیم دولت این کشور را در این چارچوب حمایت خواهد کرد.
جابری انصاری در خصوص آتش بس یمن و خوش بینی ایران نسبت به حصول نتیجه آن نیز عنوان کرد: اصل ثابت ما حمایت از روش های مسالمت آمیز و پایان کشتار و خونریزی در کشور یمن است. در طرح جمهوری اسلامی ایران نیز برقراری آتش بس یک اصل اساسی بود. ما از هر توافق ما بین طرف های سیاسی یمنی که توقف کشتار و از بین بردن زیرساخت ها در یمن می شود حمایت می کنیم. متاسفانه تاکنون آتش بس هایی که صورت گرفته از جانب طرفین اصلی نقض شده و بمباران هایی در این کشور صورت گرفته که امیدواریم زمینه های پایان دادن به این فاجعه انسانی فراهم شود.
وی ادامه داد: سیاست ایران حفظ ثبات و امنیت منطقه است همکاری مشترک میان کشورهای منطقه همواره در دستور کار جمهوری اسلامی ایران قرار دارد و ما به عنوان یک اصل ثابت مداخله کشورهای خارج از منطقه را در این چارچوب بیش از آن که تامین کننده امنیت منطقه بدانیم نقض کننده آن می دانیم و امیدواریم زمینه همکاری مشترک میان کشورهای منطقه برای تامین امنیت منطقه و آبراه های منطقه فراهم شود.
سخنگوی وزیر امورخارجه همچنین با اشاره به روابط ایران و کویت خاطرنشان کرد: روابط میان این دو کشور در شرایط مختلف همراه با موفقیت بوده و سیاست ما در این مسیر ادامه دارد. سفر آقای علوی وزیر اطلاعات کشورمان به این کشور نیز در همین چارچوب و در راستای تاکید بر سیاست ثابت ایران در زمینه ثبات منطقه ای و همکاری های مشترک برای تحقق منافع متقابل صورت گرفت.
جابری انصاری تاکید کرد: موضوعات منطقه بیش از آن که نیازمند میانجی گری باشد نیازمند فهم درست از موضوعات است.
وی در ادامه با تاکید بر این مسئله که مجموعه دفاعی و موشکی ایران اهداف کاملا دفاعی دارد، عنوان کرد: وزارت خارجه به طور صریح و در همه موارد صراحتا این مسئله را عنوان کرده است. سیاست قطعی ایران عدم گفت و گو در خصوص امکانات و مسائل دفاعی بوده و در این مسیر پیش رفته است و در مقابل هر اقدام طرف مقابل نیز اعلام کردیم که برنامه موشکی ایران کاملا بر اساس برنامه دفاعی جمهوری اسلامی طراحی شده و در همین راستا آن را پیگیری می کنیم و مخالفت ها به پیگیری جدی تر آن منجر خواهد شد.
جابری انصاری اضافه کرد: برجام توافقی است که طی مراحل قانونی خود و در سطح قانونی کشور در خصوص آن اتخاذ تصمیم صورت گرفته مسئولیت اجرای مذاکرات در بخش مهمی به عهده وزارت امور خارجه بود و البته نهادهای فنی دیگری نیز در این بخش حضور داشته اند. پس از انجام مذاکرات و بر اساس دستورالعمل رهبری مرحله به مرحله توافقات و عدم توافقات در عالی ترین سطوح تصمیم گیری کشور مطرح، ارائه گزارش و تصمیم گیری می شد.
سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: در نهایت هم توافقی که حاصل شد در شورای عالی امنیت ملی و در مجلس شورای اسلامی و در جلسات سران کشور در عالی ترین سطوح مورد بررسی قرار گرفت و با دستورات رهبری و مصوبه مجلس زمینه اجرای آن فراهم شد. در این مرحله و در مرحله اجرای برجام هنر ما باید این باشد که تعهدات طرف مقابل را در جنبه های سیاسی و فنی پیگیری کنیم. اتفاقات و نقل ها مورد بررسی و در مسیر تصمیم سازی ملی مورد بررسی قرار گیرند. وزارت امور خارجه نه در مرحله نهایی شدن و نه در مرحله اجرای توافق تصمیم گیر نهایی نیست. مسئول اجرا و رصد و پیگیری است و گزارش این اقدامات به کمیته عالی که با دستور رهبری برای نظارت بر اجرای برجام تشکیل شده ارائه می شود و با طی مراحل قانونی در قبال آن تصمیم گیری خواهد شد.
او تاکید کرد: وزارت امور خارجه به دنبال تحقق منافع ملی جمهوری اسلامی ایران است.
جابری انصاری در خصوص تبادل زندانیان میان ایران و امریکا نیز عنوان کرد: هیچ گونه اطلاعات جدیدی در زمینه مبادله زندانیان میان ایران و آمریکا صورت نگرفته است.
وی همچنین در خصوص بحران قره باغ تاکید کرد: سیاست ما در قبال این مسئله موضعی است که از قبل داشته ایم و اصرار داریم در فضای پرالتهاب فعلی اگر کمربند بحران ها به یکدیگر متصل شود زمینه بی ثباتی گسترده را برای تمام منطقه و جهان در پی خواهد داشت جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان باید این مشکل را از طریق ساز و کارهای مناسباتی پیگیری کنند و اجازه ندهند که با مداخله بازیگران بیرونی که منافع خود را دنبال می کنند، زمینه گسترش بحران در منطقه فراهم شود.
جابری انصاری در پاسخ به آخرین سوال در نشست هفتگی خبری خود با خبرنگاران و رسانه های داخلی و خارجی در خصوص گزارش وزارت امور خارجه به کمیسیون امنیت ملی و همچنین صحن علنی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: جدول زمانبندی مطابق قانون در این زمینه وجود دارد که وزارت امور خارجه باید هر سه ماه یکبار به کمیسیون امنیت و هر 6 ماه به صحن علنی مجلس گزارشی از روند اجرای برجام ارائه دهد و بر همین اساس این گزارش در حال آماده شدن است و در تاریخ خود به مجلس ارائه خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار