تجدید چاپ اثری از مسعود فراستی توسط نشر ساقی:

˝لذت نقد˝ مسعود فراستی به چاپ سوم رسید

انتشارات ساقی کتاب ˝لذت نقد˝ نوشته ی مسعود فراستی را برای سومین بار تجدید چاپ کرد.

کد مطلب: ۴۷۲۵۵۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس فرهنگی پانا؛ "لذت نقد" از سه بخش تشکیل شده است؛ نقدها، ضدیادداشت‌ها و مقالاتی درباره سینمای ایران که از سال 1368 تا سال 1389 در روزنامه‌ها، مجلات و کتاب‌های مختلف به قلم مسعود فراستی به رشته تحریر در آمده است.

در بخش نقدها که حجم عمده این کتاب را تشکیل می‌دهد ما شاهد نقد فیلم‌های مطرح و ماندگار پس از انقلاب هستیم؛ نقدی صریح، اصولی، بی‌ملاحظه اما در عین حال صادقانه و دلسوزانه (آنچه که عموم علاقمندان به سینمای ایران فراستی را به آن می‌شناسند). از جمله فیلم‌هایی که در این کتاب به نقد گذاشته شده‌اند می‌توان به دیده‌بان، مهاجر، وصل نیکان، از کرخه تا راین، برج‌مینو، دعوت، عروسی خوبان، بایسیکل ران، ناصرالدین شاه آکتور سینما، نوبت عاشقی، هامون، پری، لیلا، کلوزآپ، زندگی و دیگر هیچ، هزار دستان، مادر، سرب، محاکمه در خیابان، باشو غریبه کوچک، مسافران، بچه‌های بد، بچه‌های آسمان، رنگ‌خدا، نار و نی، پرده آخر، پناهنده، بانوی اردیبهشت و خانه‌ای روی آب اشاره کرد. ویژگی عمده این نقدها توجه ظریف و هوشمندانه منتقد به زیرمتن،کشف و بیان آن در خلال نقد است.

بخش ضدیادداشت‌ها شامل نوشته های پراکنده فراستی در خصوص مسائل مختلف در قالبی غیر از نقد است؛ مسائلی از ارزیابی ادوار مختلف جشنواره فیلم فجر گرفته تا نگاه جشنواره‌ای سینماگران، مساله فیلم‌فارسی، دغدغه مخاطب، جایگاه نقد و منتقد و ابراز عقیده در مورد برخی فیلم‌های عمدتا پر سر و صدای سال‌های اخیر.

در بخش پایانی(مقالات) کتاب نیز هشت مقاله مسعود فراستی در حوزه های گوناگون سینمای ایران و جهان آمده است، مقالاتی که با نگاه علمی و تحلیلی به بررسی و آسیب شناسی سینمای ایران و مطالعه تطبیقی آن با سینمای جهان پرداخته است. یکی از این مقالات "نقد، منتقد، عامل اخلال" است که از جمله ارزشمندترین ترین مقالات فارسی در زمینه نقد سینما به شمار می‌رود.

در مجموع، کتاب "لذت نقد" منبعی مهم در زمینه نقد فیلم به شمار می‌رود که مطالعه آن هم در تقویت بار علمی و آگاهی هنرمندان و هنرجویان عرصه سینما مفید فایده است و هم به رشد بینش مخاطب و ارتقای ذائقه وی می‌پردازد.

"بر اساس این گزارش لذت نقد" در 680 صفحه برای سومین بار توسط انتشارات ساقی منتشر شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار