میوه خشک شده خوب یا بد؟

ایران بعد از تركیه دومین تولید كننده و صادر كننده میوه خشک شده در جهان است. میوه خشک شده مى تواند یك میان وعده مفید باشد. كشمش رایج ترین نوع میوه خشک شده است.

کد مطلب: ۴۶۳۳۹۵
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا،میوه هاى خشک تقریبا تمام محتواى آب آن از طریق روش خشک كردن میوه حذف شده است. میوه در طى این فرایند منقبض، كوچك و پرانرژى مى شود.

میوه خشک شده را مى توان براى مدت بسیار طولانى تر از میوه هاى تازه نگهدارى كرد

كشمش رایج ترین نوع میوه خشک شده است و پس از آن خرما، آلو، انجیر و زردآلو هستند. دیگر انواع میوه هاى خشك نیز در دسترس هستند گاهى اوقات شیرین و به شكل قند پوشیده شده مى باشد. این میوه ها عبارت اند از انبه، آناناس، زغال اخته، موز و سیب مى باشد.

میوه خشک شده را مى توان براى مدت بسیار طولانى تر از میوه هاى تازه نگهدارى كرد و به ویژه در سفرهاى طولانى كه یخچال در دسترس نیست میوه خشک شده مى تواند یك میان وعده مفید باشد.

میوه خشک شده دارویى مفید براى بدن:
كشمش ممكن است خطر بیمارى را كاهش دهد. كشمش انگور خشك شده است. خوردن كشمش فشار خون را كاهش مى دهد، كنترل قند را بهبود مى بخشد، منجر به افزایش احساس سیرى مى شود و به كاهش خطر ابتلا به دیابت نوع٢ و بیمارى هاى قلبى كمك مى كند.

آلو خشک شده مسهل طبیعى است، آلو ممكن است به جلوگیرى از بیمارى قلبى و سرطان كمك كند، آلو بسیار غنى است و سطح قند خون را سریع بالا نمى برد و همچنین مى تواند در مبارزه با پوكى استخوان كمك نماید.

خرما ممكن است در باردارى مفید باشد و خوردن آن به طور منظم در طول چند هفته پایانى باردارى ممكن است سبب تسهیل اتساع دهانه رحم و همچنین نیاز به كمك در زایمان را كاهش مى دهد. خرما نتایج امیدوار كننده اى در درمان نابارورى در مردان نشان داده است.

باید به میوه خشک شده شكر اضافه كرد؟
براى اینكه برخى از میوه هاى خشک شده، شیرین و جذاب تر شوند انها را با شكر و یا شربت قبل از خشك شدن پوشش مى دهند. به میوه هاى خشک كه شكر اضافه مى شود میوه شیرین نامیده مى شود. قند اضافه شده، بارها و بارها نشان داده شده است كه اثرات مضر بر سلامت دارد زیرا سبب افزایش خطر ابتلا به چاقى، بیمارى هاى قلبى و حتى سرطان مى شود.

میوه هاى خشک شده، حلقه گم شده در صادرات:

ایران بعد از تركیه دومین تولید كننده و صادر كننده میوه خشک شده در جهان است. نیاز برخى كشورها به میوه هاى خشک دلیل شرایط اقلیمى آنهاست كه مانع تولید میوه در كشورشان مى شود.

تولید میوه خشک شده در ایران بیش از نیاز داخل به قصد صادرات است و به همین منظور با كشاورزى مكانیزه مى توان هم ظرفیت تولید را بالا برد و هم كیفیت محصولات را ارتقا داد. دولت به تنهایى از عهده صادرات میوه خشک شده بر نمى آید بلكه حضور بخش خصوصى در تولید و بسته بندى محصولات میوه خشک شده در كشور مى تواند سبب پیروزى ایران از دیگر رقبا در بازار شود.

دست به كار شوید و آجیل بخورید!

در شوش و گیلان و لرستان ما آثار و علائمى از دسترسى انسان هاى ٦ هزار سال پیش به خشكبار دیده ایم، انسان هاى قدیم براى تداوم تغذیه و سیر كردن شكم در فصول مختلف سال تأمین مى كردند. مى توان گفت نه تنها در ٦ هزار سال پیش بلكه در ٦ میلیون سال پیش هم بشر به طرق مختلف غذا را نگه دارى مى كرد.

در فصل زمستان و یخ بستن زمین، نه درختى سبز بود و نه میوه اى در كار، امكان تازه خورى وجود نداشت و یخچال فریزر هم نبود كه بشود تازه ها را فریز كرد و در زمستان هم تازه خورى داشت، اما در حفریات به طور تقریبى همه باستان شناسان به مستنداتى از میوه خشک شده برخوردند كه انسان از آن بهره مى برد.

آجیل و میوه خشک شده داراى خواص ضد سرطانى:
آجیل و مغزها مانند فندق، گردو و پسته نقش مهمى در تأمین سلامتى بدن ایفا مى كنند. این قبیل مواد خوراكى فاقد ارزش غذایى هستند، باید گفت كه این مواد غذایى منابع سرشارى از پروتین، مواد معدنى و ویتامین هاى آنتى اكسیدانى است.

مغزها یكى از مهمترین منابع غنى سلنیوم هستند كه این ریز مغزى براى تأمین سلامت سیستم ایمنى بدن ضرورى است، هم چنین داراى برخى خواص ضد سرطانى است و میزان ابتلا به سرطان هاى پروستات، ریه و روده را در حدود ٥٠ در صد كاهش مى دهد. هم چنین از پیشرفت سرطان سینه در زنان و بروز مشكلات پروستات در مردان جلوگیرى مى كند.

منبع: بیتوته

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار