بیست‌و ششمین دادگاه متهمان نفتی برگزار شد؛

قاضی صلواتی: در اولین فرصت حکم پرونده صادر می شود

بیست‌و ششمین جلسه رسیدگی به پرونده متهمان نفتی صبح امروز (چهارشنبه) در شعبه 15 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی و به صورت علنی آغاز شد.

کد مطلب: ۴۶۲۲۸۷
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، این جلسه حدود ساعت 9 صبح با قرائت آیاتی از قرآن کریم آغاز شد.

هر سه متهم این پرونده در جلسه دادگاه حضور دارند.

در ابتدای جلسه دادگاه متهمان نفتی، «م.ش» متهم ردیف دوم پرونده با حضور در جایگاه در بیان آخرین دفاعیات خود اظهار کرد: اصلی‌ترین اتهام من که در کیفرخواست به آن اشاره شده معرفی زنجانی به نفت است. در تمام مدت بازجویی علی‌رغم عدم دسترسی به وکیل هیچگاه خلاف واقع صحبت نکرده‌ام و هیچگاه مظلوم‌نمایی نکرده‌ام و از بار مسئولیت اخلاقی خود شانه خالی نکردم و مظلوم نمایی هم نمی کنم.

وی ادامه داد: من داوطلبانه به کشور آمدم و هیچگاه از کمک حداکثری به مسئولان در رسیدن به حقیقت دریغ نکردم. می‌توانستم با فروش شرکت اُنر ایر الان در سواحل باهاما باشم و اینگونه مورد هجمه ناعادلانه قرار نگیرم و مطمئن باشید که دست هیچ‌کس به من نمی‌رسید.

وی افزود: اگر بیت‌المال را حیف و میل کرده بودم به طور قطع آنقدر عقل و شعور داشتم که به ایران نیایم.

«م.ش» با بیان اینکه زنجانی در تاریخ 21 مردادماه سال 91 به لوزان سوئیس رفته و با صلاحدید آقای «ج» و وزیر وقت نفت رابطه کاری خود را با مجموعه نفت آغاز کرده است، افزود: دو ماه و نیم پس از شروع همکاری زنجانی با مجموعه نفت قرارداد خرید منعقد می‌شود؛ در آن زمان وضعیت به گونه‌ای بود که رانتی برای خرید نفت وجود نداشت و اگر هم بود من مرتکب جرمی نشده‌ام.

وی با اشاره به اظهارات روز گذشته وکیل شرکت نفت مبنی بر اینکه در آن شرایط شرکت نفت به اشخاص حقیقی و حقوقی بسیاری نفت می‌فروخته است گفت: این مطلب عین کذب محض است و به جز چینی‌ها که نفت خام را دولت به دولت می‌خریدند، هیچ‌کس نفت ایران را نمی‌خرید و با یک نگاه سطحی در اینترنت کاملا مشخص است که از جولای 2012 تا دسامبر 2012 کسی وارد حوزه نفتی ایران نشده است.

وی با بیان اینکه این گفته‌ها و گمانه‌زنی‌ها صحت ندارد، افزود: در آن ایام و بعد از آنکه بابک زنجانی فعالیت خود را با مجموعه نفت آغاز کرد، شرکت فال نیز به صورت خارج از بندر، نفت خام را می‌خرید و جالب اینکه این شرکت هیچ یک از مبالغ بدهی خود را تا به امروز پرداخت نکرده است و روز گذشته نیز هندی‌ها اعلام کردند طبق فرمول روپیه حاضر به پرداخت بدهی هستند.

وی مدعی شد: مجموعه نفت آن زمان سر زنجانی کلاه گذاشت؛ زیرا کسی نفت نمی خرید و واقعا حماقت می خواست که کسی نفت بخرد و حمل کند؛ زیرا فشار زیادی بود ولی با این وجود زنجانی این کار را کرد.

وی ادامه داد: من هیچ وقت از بار مسئولیت خود شانه خالی نکردم و از الفاظی مانند جهاد در دوران تحریم و این که خود را پشت منافع ملی پنهان کنم، پنهان نکردم و داوطلبانه به ایران آمدم. بنده هنوز مدعی‌ام که در صورت آزادی توان بازپس گیری اموال را دارم، البته در صورتی که مشمول مرور زمان نشود.

در این جلسه دادگاه متهمان ردیف دوم و سوم و وکلای آن‌ها به بیان آخرین دفاعیات خود پرداختند.

قاضی صلواتی در پایان این جلسه با اعلام ختم جلسه گفت: طبق مواد قانونی در اولین فرصت حکم پرونده صادر می‌شود.

وی همچنین از دست‌اندرکاران برگزاری جلسات دادگاه تشکر کرد.

قاضی صلواتی پس از پایان جلسه دادگاه در جمع خبرنگاران گفت: امروز ختم جلسه اعلام شد و ختم رسیدگی اعلام نشده؛ زیرا قاعدتا زمانی که ختم رسیدگی اعلام می شود یک هفته بعد حکم صادر می شود.

در جلسه روز گذشته، بابک زنجانی و وکیل‌مدافع وی آخرین دفاعیات خود را ارائه کردند و وکلای مدافع سازمان تامین اجتماعی، بانک مسکن و شرکت نفت نیز به ارائه توضیحاتی پرداختند.

این در حالی است که تا کنون 25 جلسه دادگاه تاکنون برای رسیدگی به پرونده متهمان نفتی برگزار شده که در جلسه بیست‌وچهارم بابک زنجانی درخواست مهلت یک ماهه‌ای را برای بازپرداخت بدهی‌اش ارائه داد و این درخواست مورد موافقت قاضی صلواتی قرار گرفت. البته این درخواست مهلت، یک ماه دیگر تمدید شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار