اقامه ۵۵ هزار نماز جماعت در مدارس/ اجرای طرح مبین در مدارس

وزیر آموزش و پرورش از اقامه ۵۵ هزار و ۵۰۰ نماز جماعت در مدارس سراسر کشور خبر داد و گفت: اجرای طرح مبین از این پس در مقاطع متوسطه اول، متوسطه دوم و ابتدایی پیگیری می شود.

کد مطلب: ۴۵۵۱۳۳
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا شهر تهران ، علی اصغر فانی صبح سه شنبه در مراسم افتتاحیه بیست و چهارمین اجلاس سراسری نماز که در سالن اجتماعات شهدای گمنام دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) استان قزوین برگزار شد اظهار کرد: نماز از موثرترین روش های تربیتی و ستون دین است که از همین رو پرداختن به آن می تواند تربیت اخلاقی در دانش آموزان را تضمین کند.

وی افزود: کسانی که جامعه هدف آموزش و پرورش را تشکیل می دهند در سنین ۶ تا ۱۸ سالگی قرار دارند که مناسب ترین سن برای تربیت افراد محسوب می شود و باید از طریق اقامه نماز به تربیت اخلاقی آنان در این سنین پرداخت.

فانی ادامه داد: آموزش و پرورش دست کم ۴۰ میلیون نفر مخاطب مستقیم شامل یک میلیون نفر کادر آموزشی، ۱۳ میلیون نفر دانش آموز و ۲۶ میلیون نفر اولیای دانش آموزان دارد ضمن اینکه دانش آموزان بستگانی نیز دارند که از این رو می توان گفت تمام جامعه مخاطب آموزش و پرورش هستند.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: با در نظر گرفتن این موارد آموزش و پرورش از اهمیت ویژه ای برخوردار است و تحقق فرهنگ اقامه نماز در آن می تواند به بهترین شکل صورت گیرد و جامعه پذیری و تربیت اجتماعی دانش آموزان هم که از طریق اقامه نماز تحقق می یابد در آموزش و پرورش امکان پذیر است.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین می توان به مدد نماز به تربیت اخلاقی، اجتماعی و اعتقادی دانش آموزان دست یافت.

فانی اضافه کرد: هرچه در آموزش و پرورش تلاش بیشتری برای اقامه نماز صورت گیرد اقامه این فریضه الهی در میان افراد پایدارتر خواهد بود و با مقایسه کاری که برای اقامه نماز در مدارس با دیگر دستگاه ها انجام می شود می توان به تاثیرگذاری و اهمیت بیشتر کار در آموزش و پرورش پی برد.

این مسئول یادآور شد: طرح جامع تقویت و تعمیق فرهنگ اقامه نماز در مراکز آموزشی و تربیتی به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش رسیده و هم اکنون در حال اجرا است.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: با اجرای طرح مبین در تابستان امسال به منظور درگیر کردن کادر آموزشی مدارس در نهادینه سازی فرهنگ اقامه نماز ۵ هزار نفر از مدیران مدارس متوسطه استان های تهران، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، قم، سمنان و مرکزی به انتقال تجربیات خود درخصوص ترویج اقامه نماز در مدارس پرداختند که در ادامه کار این طرح برای دیگر مدارس متوسطه اول، متوسطه دوم و ابتدایی پیگیری می شود.

فانی بیان کرد: برگزاری دو دوره آموزشی ائمه جماعات مدارس دیگر اقدامات وزارت آموزش و پرورش به منظور اقامه نماز در مدارس بود که به انجام رسید و از این پس نیز در این راستا برنامه ریزی و تلاش می شود.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون ۵۵ هزار و ۵۰۰ اقامه نماز جماعت در مدارس کشور صورت می گیرد که از این تعداد ۱۹ هزار و ۵۰۰ نفر روحانی و ۳۶ هزار همکار فرهنگی کار اقامه نماز جماعت را در مدارس انجام می دهند.

این مسئول یادآور شد: گنجاندن ظرف نماز به مدت ۳۰ دقیقه در برنامه مدارس به منظور نهادینه کردن فرهنگ اقامه نماز نیز در همین راستا صورت گرفته است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به برگزاری همایش تجلیل از ائمه جماعات مدارس در سال جاری پس از یک وقفه ۴ ساله بیان کرد: آموزش عملی نماز برای دانش آموزان ابتدایی در مدارس سراسر کشور پیگیری می شود به طوری که امسال از میان ۷ میلیون نفر دانش آموز ابتدایی کشور ۵ میلیون نفر آموزشی عملی نماز را دریافت می کنند.

فانی تصریح کرد: برگزاری جشن شکوفایی یا همان جشن تکلیف با استعداد یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر دانش آموز ابتدایی و متوسطه اول پسران و نیز برگزاری سی و سومین دوره مسابقات انشاء نماز، اذان و احکام با پرسش ۵ میلیون نفر دانش آموز از دیگر اقدامات وزارت آموزش و پرورش به شمار می رود.

وی عنوان کرد: طرح آموزش تقلید و مرجعیت نیز با پوشش یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر دانش آموز به اجرا درآمد و طرح پیوند مسجد و مدرسه نیز در چند سال اخیر برای مدارس نزدیک به مساجد اجرایی می شود که در قالب آن دانش آموزان نماز خود را در مساجد اقامه می کنند.

این مسئول بیان کرد: همچنین نقشه احداث مدارس از این پس در نمازخانه طراحی و اجرای می شود و پیگیری ساخت نمازخانه در مدارس فعلی فاقد نمازخانه نیز در دستور کار قرار دارد.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: نیازمند همکاری همه مردم، مسئولان و خیرین هستیم تا بتوانیم فرهنگ اقامه نماز و آشنایی با مبانی دینی را در میان دانش آموزان نهادینه کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار