اجرای طرح انسداد بیسوادی در نواحی دوگانه ارومیه
طرح انسداد بیسوادی و بازماندگان از تحصیل در آموزش و پرورش نواحی دوگانه ارومیه اجرا می شود.
به گزارش خبرنگار پانا از آذربایجان غربی، خدیجه رضواندوست معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش ناحیه یک ارومیه با ارائه گزارشی کامل از مصوبه استحصال آمار و اطلاعات مربوط به اجرای طرح انسداد بیسوادی، تارکین و بازماندگان از تحصیل در نواحی دوگانه آموزش و پرورش شهرستان ارومیه گفت: با توجه به اینکه یکی از اهداف اصلی برنامه سند تحول بنیادین در آموزش وپرورش ارتقای پوشش تحصیلی در سطح مدارس می باشد بر این اساس استان ما با توجه به مسائل منطقه ای مشکل در پوشش تحصیلی دانش آموزان واجب التعلیمی که با توجه به سنشان باید در سیستم آموزش می بودند یا بازمانده از تحصیلند و یا تارک تحصیل دارد.
در همین راستا رضواندوست برخی از علل اجتناب ناپذیر خارج از سیستم را فقر مالی و فقر فرهنگی خانواده ، استفاده از سرویس های بهداشتی مشترک دختر و پسر در مناطق صعب العبور- روستایی و ...،بیماریهای صعب العلاج یا معلولیت های جسمی و ذهنی ، بد سرپرستی، عدم دسترسی آسان به مدارس علی الخصوص هنرستان ها برشمرد و گفت: محتوای کتاب ها جذاب و مطابق با نیازهای جامعه نیستند ، عدم داشتن مدارس با امکانات و تجهیزات مکفی علی الخصوص در مدارس کم جمعیت ، کمبود نیروی انسانی و استفاده از نیروهای کم تجربه- بی تجربه- غیرمتعهد و مسئول در آموزش (سرباز معلم و ...)، مدارس مختلط دختر و پسر در مناطق صومای برادوست- سیلوانا (ایجاد مشکلات اخلاقی و ...)، عدم پوشش صدا و سیما در مناطق مرزی، وجود کلاس های چندپایه در مدارس متوسطه دوره اول، نامناسب بودن زمان جذب تارک تحصیل ها را شامل می شود که مدیران قادر به تامین تمامی موارد نیستند.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش ناحیه یک ارومیه، سپس راهکارهای لازم را در این خصوص ارائه داد و اظهار داشت: همراهی و حمایت نیروی انتظامی در پیگیری بازماندگان با لیست اعلامی از سوی آموزش و پرورش، تدبیر از طریق وزارت کشور جهت تحویل دانش آموزان به مدرسه ، تامین اعتبار ویژه برای دانش آموزانی که بدلیل فقر بازمانده از تحصیل می باشند و تا زمانی که این حمایت ها مستمر باشد نه مقطعی،پشتیبانی از مدارس روستا مرکزی از نظر سرویس های ایاب و ذهاب و پرداخت بموقع هزینه ها و احیاء اعتبارات روستا مرکزی ،پیگیری در طول تابستان و با بازده زمانی مناسب ، تشکیل کارگروه های تخصصی جذب بازماندگان از تحصیل و اعلام آخرین آدرس افراد از سوی مراکز بهداشتی به مدارس ، تبلیغات و فرهنگ سازی توسط مسئولین در روستاها و مناطق حاشیه شهرها، در شاخص های عملکرد دهیاران و شوراها و هیئت امنای مساجد شهری قرار گیرد، ثبت نام بزرگسالان بدون شرط سنی در مدارس ، فعال شدن بخش حقوقی ادارات و نهادهای مربوطه جهت جذب (ارگان های الزام آور)، ایجاد و ساخت مدارس در دسترس برای همه اقشار جامعه، توسعه مدارس شبانه روزی- روستا مرکزی به معنای واقعی و تامین نیازهای اساسی آنان از قبیل خوراک و ...،اجرای برنامه های آموزش خانواده در خارج از سیستم آموزش و پرورش مثلا صدا و سیما، در دستورکار تمام جلسات ادارات وابسته، نماز جمعه و نماز جماعات و...جذب بازماندگان و ترک تحصیلان جزو الویتهای سخنرانی و تصمیم گیریها قرار گیرد، طبق قانون اساسی آموزش تا سوم راهنمایی اجباری است، قانون و مسئولان مربوطه پیگیری نمایند، پرداخت حق التدریس و هزینه به دبیران جهت آموزش بازماندگانی که بعد از موعد مقرر در سیستم قرار می گیرند، صدور مجوز برای مراکز آموزش از راه دور جهت تحت پوشش قرار دادن در روستاهای فاقد آموزشگاه، حمایت ویژه سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی در این زمینه که بسیارمورد توجه حضار قرار گرفت.
رضواندوست در انتها معایب جذب اجباری از طرف مدارس را نیز برشمرد که شامل ایجاد توقع در اولیاء نسبت به تامین معاش و ... دانش آموزان،گستاخ شدن دانش آموزان به عوامل مدرسه و معلم (به سخره گرفتن اصول آموزش و پرورش)، با چند ماه تاخیر در جذب، افت تحصیلی در دانش آموزان و فرسودگی روحیه در معلمان و مدیران حادث می گردد، عدم حمایت مستمر از نظر آموزشی و مالی مجدداً آن ها را از چرخه آموزش خارج می کند،رسیدگی به وضعیت این دانش آموزان جهت جذب، عوامل را از رسیدن به کیفیت سایر امور باز می دارد، بود.
محمد مجرد مدیر آموزش و پرورش ناحیه دو ارومیه نیز در ادامه گفت: بخش اعظم موضوع ترک تحصیل در مراحل گذر از تحصیل به چشم می آید گذر از مرحله تحصیلی ششم به هفتم و یا مرحله گذر از دوره اول متوسطه به دوره دوم است.
وی مشکلات ترک تحصیل را مسائلی از قبیل اشکالات خود سیستم از جمله خطای آماری،دیدگاه خانواده ها،روشهای جذب جهت عدم آگاهی از قوانین و مقررات،نداشتن سواد کافی مخصوصا مناطق روستای،جغرافیای مرزی بودن ،نبود فضای آموزشی،انتخاب رشته نا مطابق با علاقه بعلت مسیر منزل،نابرخورداری از کیفیت و تجهیزات که در شورای برنامه ریزی مطرح شود .
اردشیر سید سیاح معاون آموزش متوسطه اداره کل استان آذربایجان غربی نیز طی سخنانی با ذکر جمله ای از شهید مدرس که گفته است «در مدرسه ای که باز شود در زندانی بسته شود» اذعان داشت: علیرغم اینکه استان ما در آموزش ابتدایی قدرتمند ظاهر شده است و اگر این را معادل سازی کنیم و بازماندگان را جذب و هدایت کنیم ، دوتا فعالیت در استان انجام یافته است :
وی ادامه داد: در بحث تهیه پراکندگی بازماندگان از تحصیل (برای اینکه نمود پیدا کند) نقشه دسترسی دانش آموزان نقاط روستایی و حاشیه ای مدارس آماده شود .
وی گفت: پوشش واقعی و فن آوری در یک مقطع سنی کافی است و اگر انتظارات در یک واحد آموزشی مشخص باشد و دانش آموز در این سن متعارف باشد ولی جذب نشده باشد برای جذب آن برنامه داشته باشیم.
سید سیاح تصریح کرد: با آسیب شناسی و یافتن علل عدم ادامه تحصیل بازماندگان با تهیه گزارش و آمار از سیستم، راهکارهای پیشنهادی جذب و برآورد هزینه متوجه شدیم در دوره ابتدایی وضعیت رضایت بخش و از شاخص های کشوری هم جلوتر است ولی در دوره متوسطه اول تفاضل منفی و در دوره دوم حادتر است و این مشکل بیشتر خود را نشان می دهد و به همین منظور در حال حاضر برش استانی بحث آمار دانش آموزی را هدف گذاری کردیم برای جذب دوره اول و دوم متوسطه برنامه داریم .
ارسال دیدگاه